چشم‌هایم را بستم، رد شو!
کد خبر: 3522319
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

چشم‌هایم را بستم، رد شو!

گروه اندیشه: این روزها در شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی را می‌توان به سادگی دید و گاهی از کنار این مطالب به همین سادگی می‌توان گذشت ولی بعضی وقت‌‌ها، نه !!!!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، این روزها در شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی را می‌توان به سادگی دید و گاهی از کنار این مطالب به همین سادگی می‌توان گذشت ولی بعضی وقت‌‌ها، نه، نوشته‌ای به ظاهر منطقی و خوش‌آیند با سلیقه عموم افراد ولی در تضاد با آنچه دین و عقل حکم می‌کند و این عقل سلیم است که باید بداند کدام نوشته حق است و کدام نوشته می‌خواهد مخاطب را در جریان اهدافی که ناشر دارد، هدایت کند.

دیروز پستی در یکی از شبکه‌های اجتماعی دیدیم که نوشته بود: «در کشورهای اسلامی، زنها کاملا خودشان را در حجاب می‌پوشانند که باعث تجاوز و وسوسه و تحریک مردها نشوند. در کشورهای غربی برای حل این مشکل، به مردها آموزش صحیح رفتار با خانم‌ها را می‌آموزند».

چرا فکر می‌کنیم غربی‌ها همیشه خوب هستند، چرا سعی نمی‌کنیم سجایای اخلاقی را که این همه مورد تاکید دین است در خود پرورش داده و تقویت کنیم؟ چرا از آیات قرآن که به صورت صریح به مردان دستور داده که در برابر نامحرمان نگاه خود را کنترل کنند، غافل هستیم؟

حرمت زن در قرآن

حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه گرفته است. اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی اعم از بصری و لمسی و ... به محیط خانواده و در چارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع تنها برای کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربی که حضور در جامعه را با لذت‌جویی جنسی به هم می‌آمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسی را به هم می‌ریزد.

در مورد حجاب زنان، خداوند متعال در آیه 59 از سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»؛ «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها [روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است».

در آیه 33 از سوره مبارکه احزاب نیز می‌خوانیم: «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الأولَی وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ «و در خانه‏‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینت‌های خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده‏‌اش را فرمان برید خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند».

حجاب؛ حقی الهی

در همین رابطه حجت‌الاسلام علی‌اصغر مصطفوی، مدرس حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از زنجان، اظهار کرد: زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها ‏مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف ‏نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید ‏من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است.

حجت‌الاسلام مصطفوی عنوان کرد: بر اساس آیات صریح کلام وحی می‌توان گفت حرمت و حیثیت زن به عنوان حق‏ الله مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه ‏عاطفه آفرید که معلم مهربانی باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه‏‌ای این درس رقّت و عاطفه را ترک کرد و به ‏دنبال غریزه و شهوت رفت به همان فسادی مبتلا می‌شود که در غرب ظهور کرده است.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه در کنار توصیه به پوشش برای بانوان به صورت موکد به مردان توصیه شده که نگاه خود را از حرام بپوشانند، تصریح کرد: در آیه 30 از سوره مبارکه نور خدای متعال فرموده است: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»؛ «به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏‌تر است زيرا خدا به آنچه مى‌كنند آگاه است».

رعایت حجاب توسط فرد مسلمان، پای‌بندی به هنجارها است

زهرا خان‌محمدی، کارشناس جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با ایکنای زنجان، اظهار کرد: تربیت انسانی ربطی به اینکه در کدام منطقه یا کشور هستیم ربطی ندارد، هر چند نباید مولفه‌های محیطی را در این زمینه بی‌تاثیر دانست ولی این خانواده است که قدم اول را در پی‌ریزی شخصیت هر فرد دارد.

خان‌محمدی ابراز کرد: اسلام به عنوان کاملترین دین، ابعاد تربیتی متعالی را در خود دارد و با توجه به این نکات می‌توان انسانی متعالی و مزین به همه خصیصه‌های یک انسان خوب را داشت که یکی از این موارد حجاب است و باید تاکید کرد حجاب مختص به پوشش ظاهر نیست و باید این پوشیدگی در چشم و دل افراد نیز باشد.

این کارشناس جامعه‌شناسی یکی از پیامدهای پوشیدگی را امنیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: نوع پوشش بر اساس فرهنگ هر منطقه و عرف جامعه تعیین می‌شود و افرادی که از این دایره خارج شوند و در پوشش خود الگوهای دیگری داشته باشند، در قوانین اجتماعی ایجاد ناهنجاری کرده‌اند.

خان‌محمدی بیان کرد: در کشور ما که اسلام به عنوان مرجع قانون‌گذاری مشخص شده است باید به این قانون پای‌بند بود و باید دانست پیروی از قوانین همواره ضامن سعادت فردی و اجتماعی است و چه بهتر که این قوانین بر اساس اصول دینی است که علاوه بر سعادت دنیوی، خوشبختی اخروی را نیز به همراه دارد.

و در پایان باید گفت چه بهتر است که همواره به این فرموده پیغمبر اکرم (ص) «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»؛ توجه داشته باشیم و حتی وقتی برای اوقات فراغت مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم استناد صحت و سقم آن را با کلام وحی و سیره ائمه(ع) بسنجیم.

سعیده مصطفوی

captcha