حضور نیافتن دانشجویان در امور قرآنی به معنای قرآنی نبودن آنها نیست
کد خبر: 3522805
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
بحرالعلوم:

حضور نیافتن دانشجویان در امور قرآنی به معنای قرآنی نبودن آنها نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان حضور دانشجویان در فعالیت‌های قرآنی به منزله عدم علاقه آنها به ساحت قرآن نیست، گفت: باید جذابیت‌هایی را به فعالیت‌ها ببخشیم تا حضور دانشجویان در این برنامه‌ها بیشتر شود.

محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد وضعیت و جایگاه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت‌هایی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در برخی دانشگاه‌ها کانون‌های قرآن و عترت وجود دارد. در اکثر دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های قرآنی خاصی ویژه دانشجویان، کارکنان و اساتید صورت می‌گیرد.
وی در ادامه به برنامه پنج ساله وزارت بهداشت در زمینه فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: هم اکنون نیز در حال ابلاغ برخی طرح‌ها هستیم، ضمن اینکه فعالیت‌ها را نیز به صورت منظم مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم.
بحرالعلوم با تأکید بر اینکه برخی آسیب‌ها و مشکلاتی نیز در زمینه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: اولین مشکل، کلیشه‌ای شدن فعالیت‌ها و عدم خلاقیت در برنامه‌ها است که بعضاً دیده می‌شود، منحصر شدن فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها به مسابقات و جشنواره‌ها از دیگر آسیب‌هایی است که جایگاه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: نکته دوم نیز عدم قدرت برای جذب مخاطبان جدید است، معمولاً درصد کمی از مخاطبان دانشگاهی جذب فعالیت‌ها می‌شوند که یکی از دلایل آن می‌تواند همین بحث کلیشه‌ای شدن فعالیت‌ها باشد.
وی اذعان کرد: مسئله دیگر نیز این است که فعالان قرآنی دانشگاهی نیز حرکتی برای جذب و ورود چهره‌های جدید به این عرصه انجام نداده‌اند، معمولاً درصدی از دانشجویان جذب طرح‌ها می‌شوند که باید تلاش‌ها بیشتر شود تا دانشجویان بیشتری وارد فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها شوند.
بحرالعلوم عنوان کرد: یکی دیگر از بحث‌ها این است که فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی مجموعاً نسبت به فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی حجم و توجه بیشتری را به خود اختصاص داده است که برای توسعه فعالیت‌های قرآنی باید موازنه بیشتری بین این دو بخش ایجاد شود.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در زمینه فعالیت‌های قرآنی از قشر دانشگاهی توقعاتی وجود دارد که از عموم مردم وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه دانشجویان در رشته‌های مختلفی تحصیل می‌کنند، باید تلاش کنند تا ارتباط بین رشته خود و قرآن کریم را پیدا کنند و در آن زمینه فعالیت‌هایی را انجام دهند، این البته کار ساده‌ای نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و توجه بیشتری دارد.
بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که هر چند دانشجویان دارای ریشه‌های مذهبی هستند اما در دانشگاه‌ها اهتمامی به حضور در فعالیت‌های قرآنی ندارند، افزود: البته این مطلبی که گفته شد نیاز به تحلیل دارد. جامعه ما از چه دانشگاهی و چه غیر دانشگاهی یک علاقه قلبی خاصی با قرآن دارد و اگر شما پرسش‌نامه‌ای در اختیار همه قرار دهید و در آن سوالاتی مانند اینکه چقدر به قرآن علاقه دارید و آیا قرآن را راهگشا می‌دانید؟ و ... متوجه خواهید شد که همه نسبت به قرآن، ابراز علاقه خواهند کرد. اما زمانی که پای دوست داشتن به میان می‌آید باید تعاملاتی هم وجود داشته باشد. اینجا بحث، مقداری مشکل پیدا می‌کند و علاقه‌ها به قرآن در همان سطح کلامی باقی می‌ماند.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد که باید این مهارت‌آموزی‌ها از دوران نوجوانی آغاز شود تا در بزرگسالی ادامه داشته باشد. یعنی اجمالاً این علاقه وجود دارد، اما این علاقه به واسطه حضور در جشنواره‌ها بروز داده نمی‌شود و تنها در حد کلام و یک رابطه قلبی باقی می‌ماند. حال اینکه دلایل این موضوع چیست؟ نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و تأثیر آن بر توسعه فعالیت‌ها، گفت: بودجه‌های دانشگاه‌ها در وزارت بهداشت در بخش فرهنگی و دانشجویی به صورت باز تعریف شده است، از سال گذشته نیز بودجه فرهنگی از دانشجویی جدا شده است و فعالیت‌های قرآنی نیز از بودجه فرهنگی گرفته می‌شود.
بحرالعلوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر این برنامه‌های عملیاتی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، براساس آنها بودجه اختصاص می‌یابد و باید آن برنامه‌ها اجرا شود تا بودجه اختصاص یابد، ما براساس پایشی که صورت می‌دهیم این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. براساس بودجه امسال نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که باید تا پایان سال اجرا شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد لزوم تخصص قرآنی داشتن مسئولان دستگاه‌های دانشگاهی گفت: قطعاً این مسئله بسیار مهم است و البته این مسئله در برخی از دانشگاه‌ها رعایت شده و در برخی دیگر نیز کمتر رعایت می‌شود. ما در این زمینه نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم، این فعالیت‌ها شامل آموزش‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، می‌شود.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت همچنین در مورد اینکه تنها فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها در جشنواره‌ها خلاصه شده است، گفت: همانطور که گفته شد جشنواره به تنهایی نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد، هر چند که اثرگذاری‌هایی نیز دارد، اما باید فعالیت‌های بیشتری را مد نظر قرار داد.
بحرالعلوم در ادامه در مورد پیش‌بینی که می‌تواند از آینده فعالیت‌های قرآنی داشته باشد، گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها از وضعیت چندان نامطلوبی برخوردار نیست، اگر مشکلاتی که در ابتدای صحبت‌ها گفته شد، از جلو راه برداشته شود، قطعاً فعالیت‌ها ارتقاء یافته و توسعه قرآنی در دانشگاه‌ها را شاهد خواهیم بود. باید تحرکی در ذهنیت مدیران و برنامه‌ریزان دانشگاهی ایجاد شود تا ارتقاء و توسعه فعالیت‌ها محقق شود.
وی در پایان در مورد ساختارهای تشکیلات قرآنی در دستگاه‌های دانشگاهی نیز عنوان کرد: این تشکیلات تا حدودی توانسته است موفق باشد اما آنگونه که مورد انتظار هست، نبوده، علاوه بر این ساختارها، زیرساخت‌هایی را باید فراهم کرد تا نتایج مد نظر حاصل شود، پس بنابر این وجود یک مرکز هرچند لازم است، اما کافی نیست.
captcha