ساده‌نویسی؛ حلقه مفقوده ادبیات دینی
کد خبر: 3523661
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
علوی‌فرد عنوان کرد:

ساده‌نویسی؛ حلقه مفقوده ادبیات دینی

گروه ادب: یک نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با اشاره به نگاه غیرکارشناسی نهادهای دولتی به ادبیات کودک و نوجوان گفت: متاسفانه مفاهیم عمقی به ویژه با مضامین دینی، ساده‌نویسی نمی‌شود.

یحیی علوی‌فرد، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل بی‌توجهی به ادبیات کودک و نوجوان به ویژه در حوزه دین گفت: در کشور ما نه تنها به ادبیات کودک، بلکه به ادبیات بزرگسال نیز بی‌توجهی می‌شود و این بی‌توجهی‌ها اغلب در مناسبت‌های ویژه کودکان یا ادبیاتی به نام آنها جلوه می‌کند و به نظر می‌رسد در میان متولیان امور کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری برنامه‌های مدونی دارد و تاکنون توانسته برنامه‌های خوبی را به اجرا بگذارد.
نوآوری در آثار کودک کمتر شده است
وی در ادامه، مهم‌ترین چالش حوزه ادبیات کودک و نوجوان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حال حاضر نسبت به 10 سال گذشته شاعران و نویسندگان بسیاری در حوزه کودک و نوجوان داریم و با توجه به اینکه تعداد آثار نیز افزایش یافته، اما نوآوری کمتری در میان آنها به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد اغلب آنها شبیه به هم شده‌اند.
علوی‌فرد با تأکید بر لزوم توجه به موضوعات دینی و قرآنی در کتب این گروه سنی ادامه داد: دین مبین اسلام، مملو از معارف و مفاهیم اسلامی است و قرآن نیز دارای قصص قرآنی بسیاری است که می‌تواند برای کودکان جذاب باشد، از این رو توجه به این گونه موضوعات می‌تواند جهان‌بینی کودکان و نوجوانان را شکل دهد؛ این در حالی است که توجه کمی به این حوزه می‌شود و شاید بتوان گفت، نویسندگان حرفه‌ای کمتری در زمینه خلق آثار دینی و قرآنی برای این گروه سنی وجود دارند.
نگاه بازاری ناشران؛ آسیب این حوزه
وی در ادامه با اشاره به آسیب‌های حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: نگاه‌‌های نوآورانه کمتری در آثار کودکان و نوجوانان به ویژه در حوزه دین دیده می‌شود و اغلب آنها به صورت تقلیدی از سایر آثار نگارش به نگارش در می‌آیند. شاید این موضوع هم به دلیل سفارشی شدن آثار است که سبب می‌شود برخی از شاعران و نویسندگان برای حضور در جشنواره‌ها، برای خوشایند داوران شعر بسرایند و بنویسند.
این نویسنده با اشاره به نگاه سطحی نهادها و سازمان‌های دولتی به حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: اغلب این نهاد و سازمان‌ها به حوزه ادبیات کودک و نوجوان نگاهی دقیق و کارشناسانه‌ ندارند و نگاه باندی، تجاری و بازاری در آنها به چشم می‌خورد؛ البته نگاه تجاری و بازاری در ناشران کتاب‌های کودک نیز دیده می‌شود که آنها نیز بر مشکلات این حوزه می‌افزایند.
وی با تأکید بر نیازسنجی کودکان و نوجوانان در آثار مربوط به آنها عنوان کرد: نشناختن مخاطب کودک و نوجوان و یا بازخورد نگرفتن از آنها، یکی از آسیب‌های این حوزه است و اغلب آنها به این موضوع توجه نمی‌کنند و از این فراتر، آسیب دیگر آن است که مطالبی به کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود که سطحی است و یا اگر مفاهیم عمقی به ویژه دینی ارائه می‌شود، به زبان کودکانه نیست و توجهی به ساده‌نویسی نمی‌شود.
جایگاه ضعیف کتاب در مقایسه با بازی‌های رایانه‌ای
وی یادآور شد: در حال حاضر فضای مجازی و ابزارهای مربوط به آن در میان کودکان به صورت فزاینده‌ای افزایش یافته و به نظر می‌رسد کتاب جایگاه خود را از دست داده است و جذابیتی که در بازی‌های رایانه‌ای است در کتاب نیست؛ از این رو اگر در چنین فضایی، آثار ضعیف تولید شود و به نیازهای مخاطبان توجهی نشود، این نویسندگان و شاعران مخاطبان خود را از دست خواهند داد و به همین دلیل اگر می‌خواهیم مخاطبان اندک این حوزه را نگه داریم، باید به سمت خلق آثار فاخر برویم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۰۸:۵۴
0
0
باید به نگاه‌های نوآورانه در حوزه کودک و نوجوان توجه بیشتری شود
captcha