خلط «فضیلت» و «فخر اجتماعی»؛ عامل سوء برداشت از بیان علامه جوادی درباره جایگاه زن
کد خبر: 3523906
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

خلط «فضیلت» و «فخر اجتماعی»؛ عامل سوء برداشت از بیان علامه جوادی درباره جایگاه زن

گروه حوزه‌های علمیه: دفتر آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با انتشار مطلبی درباره انتساب برخی مطالب به این مرجع تقلید، تاکید کرد: برخی تعمدا و یا از سر ناآگاهی توصیه علامه جوادی آملی به زنان را تفسیر به رای کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در این مطلب که از سوی دفتر ایشان انتشار یافته آمده است: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در کتاب ارزشمند «زن در آیینه جمال و جلال» جایگاه و رسالت حقیقی زن در فرهنگ اسلامی و انسانی را تبیین نموده و مورد تاکید و تذکر قرار داده است، لکن برخی تعمدا یا از سر ناآگاهی توصیه علامه جوادی آملی به زنان برای توجه به مقام و منزلت حقیقی خود به ویژه در کسوت مادری و همسرداری را در تضاد با فعالیت‌های اجتماعی یا دیگر فعالیت‌های بانوان در جامعه تفسیر به رای کرده‌اند، در حالی که اخلاق و فضائل انسانی كه خصيصه‌اى نفسانى است، همواره مورد توجّه عالم فرزانه آيت‌الله‌العظمی جوادى آملی بوده و هست.
در بخش دیگری از این توضیحات آمده است: آنچه امروزه به عنوان افتخارات اجتماعى برای زنان در عرصه‌های مختلفی همچون فعالیت‌های ورزشی محسوب مى‌شود، بيرون از اين نگاه است، البته مردم فهيم و متدیّن جامعه اسلامى به خوبى امتياز اين دو فراز حقيقى و اعتباری را مى‌دانند.
در پایان مجددا ضمن اعراض از قضاوت‌های ناصواب و شتاب‌زده در خصوص فرمایشات عالمانه فرهیختگانی همچون علامه جوادی آملی، همگان را به رعایت اخلاق رسانه‌ای و تدقیق بیشتر در مباحث دعوت می‌کنیم.
خلط «فضیلت» و «فخر اجتماعی»
گفتنی است مرتضی جوادی آملی، فرزند این مرجع تقلید و مفسر قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: آنچه در زمینه انتساب این سخنان به ایشان آن هم در جریان بازی‌های المپیک صورت گرفته، ناشی از خلط میان فضیلت و فخر اجتماعی است.
وی افزود: بین امتیازات حقیقی انسان و امتیازات اعتباری تفاوت زیادی وجود دارد و آنچه آیت‌الله جوادی آملی در سال‌های گذشته مطرح کرده‌اند، در زمینه امتیازات حقیقی و نه اعتباری است.

یادآور می‌شود، اخیرا پس از افتخارآفرینی یکی از زنان ورزشکار در المپیک ریو، جمله تقطیع‌شده‌ای از بیانات آیت‌الله جوادی آملی در فضای مجازی منتشر شده بود که زمینه  سوء برداشت از سخنان معظم له را فراهم آورد.
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۰:۵۶
0
0
واقعا اقدام به موقع و مفیدی بود که در جریان بحث های مطرح امروزه درباره شخصیت آیت الله جوادی صورت گرفت تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۰:۵۶
0
1
ایشان به صراحت اعلام کرده اند که مدال آوری فضیلت نیست. این توجیهات از کجا آمده؟
پاسخ ها
ابوذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۲:۳۵
اتفاقا پاسخی که داده شده، نشان دهنده عمق کلام آقای جوادی است.
اینکه اموری مانند مدال آوردن فضیلت ذاتی نیست. البته از جهت امور اجتماعی ارزشمند هست اما دارای فضیلت ذاتی نیست و کسی که مدال را فضیلت می داند نگاهی سطحی دارد
رضا ایوبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۲:۲۹
0
0
عمق اندیشه آیت الله جوادی و پاسخ مناسب دفتر ایشان ارادتمندی ما به حضرت ایشان را دوچندان کرده است
captcha