شناسنامه‌ای مسلمان نباشیم
کد خبر: 3524155
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
عباس سلیمی:

شناسنامه‌ای مسلمان نباشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: عباس سلیمی، قاری بین‌المللی در همایش حافظان قرآن استان اردبیل، در شهرستان خلخال با اشاره به موضوع سبک زندگی قرآنی گفت: فقط به صورت تئوری مسلمان هستیم نه در عمل.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در همایش حافظان قرآن شهر خلخال استان اردبیل با اشاره به حضور نونهالان و دختران محجبه‌ای که در این همایش حضور یافتند، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «گاه می‌شود که انسان‌ها در زمین آنقدر مرتکب گناه می‌شوند که خداوند، تصمیم می‌گیرد آنها را با عذاب شدید در هم بکوبد، اما آنگاه که می‌بیند جوانان برای تعلیم قرآن و نوجوانان برای اقامه نماز به مساجد می‌شتابند به احترام آنان، عذاب را به تأخیر می‌اندازد»، جایگاه این نونهالان عزیز در جامعه ما به این ترتیب است و شاید از اولین اصول الفبای سبک زندگی قرآنی اجرای دستور پیامبر(ص) است که فرمودند: «نسبت به کودکان، مهربان باشید و آن‌ها را تکریم کنید».
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم به روایتی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: «کونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا؛ مایه زینت ما باشید، مایه سرشکستگی ما نباشید» اشاره کرد و افزود: سزاوارترین قشر برای توجه و اجرای این امر -مقام امامت و عصمت-، اهالی قرآن هستند که به گونه‌ای زندگی کنند که موجب سرشکستگی قرآن ناطق -اهل بیت(ع)- را فراهم نکنند. از این رو پرداختن به‌عنوان سبک زندگی قرآنی یکی از ضروریات است، یعنی معتقدیم، رسالت همه شما بزرگان این است که در کنار آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ و همه مشتقات دیگر این علم مقدس، فرزندان این ملت را با مفاهیم کاربردی و مقدس قرآن و نیز با شیوه زندگی مورد تأیید خدا و پیامبر(ص) آشنا کنید.
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه تأکید کرد: اما بعضی اوقات، غافل می‌شویم و از سرعتی که در شبکه‌های مجازی وجود دارد، عقب می‌مانیم و خسارتش را هم البته باید متحمل شویم. این عنوان سبک زندگی، عنوانی است که اگر در فضای مجازی جست‌و‌جو کنید، عبارت لایف استایل(شیوه زندگی، سبک زندگی) را پیدا می‌کنید و در تمام سایت‌ها می‌بینید که نوشته‌اند، اولین کسی که در ارتباط با سبک زندگی این واژه را مطرح کرد یک روانشناس اتریشی به نام آلفرد آدلر است. من در سفرم به اردبیل در طول مدت عمرم، اولین بار است که پیرامون سبک زندگی حرف می‌زنم. وقتی این مطلب را دیدم گفتم عجب! پس این 124 هزار پیامبر بزرگی که خدا برای ما فرستاده که زندگی را یاد بدهند، سبک زندگی را بلد نبودند و به ما هم ابلاغ نکردند، ولی این اتریشی بلد بوده است.
این قاری بین‌المللی در ادامه تصریح کرد: ما اگر این مفاهیم ارزشمند قرآن را تنظیم کنیم، عنوان آموزش کلاسیک جدید روی آن بگذاریم و به دنیا ارائه دهیم، همه می‌پذیرند، امام رضا(ع) می‌فرمایند: «لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ اگر مردم زیبایی‌های کلام ما اهل بیت(ع) را بدانند، حتماً از ما تبعیت می‌کنند» و دیگر از فلان مکتب و از عرفان‌های نوظهور و ... تبعیت نمی‌کنند و از این حجت‌های بالغه الهی تبعیت می‌کنند. منظور از سبک زندگی، این است که شیوه خاص زندگی یک فرد یا یک جامعه را تشریح کند و این در زمینه‌های مختلف برای زیستن از آرایش مو و لباس گرفته تا معاشرت، کار، تفریح و همه موارد دیگر کاربرد دارد و به خاطر اینکه ما به دنبال این نبودیم که سبک زندگی قرآنی را کما هو حقه، حقش را ادا و مطرح کنیم، نتیجه‌اش این شده که ما اعتقادات اسلامی داریم ولی زندگیمان غربی است.
وی افزود: شما از نوع غذاهایی که وارد فرهنگ ما شده بگیرید تا نام‌گذاری‌هایی که روی فرزندان و مغازه‌ها و اصناف شده است، نوع لباس‌ها، آرایش موی بعضی از جوانان، دکور زندگی، استفاده از وسایل خاص و تابلوها و تندیس‌ها را در خانه‌ها، نوع میهمانی‌ها را ببینید، نوع اسراف و نابود کردن مواد غذایی را ببینید، در عین حال که میلیون‌ها، گرسنه در سطح جهان از بین می‌روند، اسراف در غذا و ریخت و پاش‌ها در زندگی را ببینید، همه نشان‌دهنده این است که ما از نظر تئوری و از نظر شناسنامه‌ای، مسلمانیم اما شیوه عملکردمان شیوه زندگی پیامبر اسلام(ص) نیست، یک قسمتش آمریکایی، یک مقدار روسی، فرانسوی، انگلیسی و عربی است، همه‌اش باهم قاطی شده و شده یک ملغمه و به همین خاطر باید تبعات و تاوانش را هم پس بدهیم، تاوانش چیست؟ مثلاً می‌خواهیم ازدواج کنیم می‌رسیم به مهریه، سؤال می‌کنیم که مهریه را باید چقدر برای دختر خانم شما تعیین کنیم؟ پاسخ می‌فرمایند که دختر ما متولد سال 1379 است، 1379 سکه بهار آزادی، طرف هم بلافاصله قبول می‌کند، شش ماه بعد هم خانم مهریه‌اش را به اجرا می‌گذارد و آقا به زندان می‌افتد، اگر حقوق داشته باشد ماهیانه کم می‌کنند و در غیر اینصورت یا ستاد دیه باید بدهد یا رضایت بدهند، آیا این زندگی به سبک اسلامی است؟ نتیجه‌اش شده 30 درصد آمار طلاق در کشور ما، یعنی از هر 3 ازدواج که با کلی سختی انجام می‌گیرد، یکی از آنها محکوم به متارکه و فروپاشی است.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه خاطرنشان کرد: در زندان‌هایی که الآن مسئولین رسمی سازمان زندان‌ها و دادگستری‌ها اعلام کرده‌اند، ما جایی برای نگه‌داری زندانیان نداریم. در کشور قرآن، وزیر بهداشت اعلام می‌کند که از وضعیت بهداشتی زندانیان نگرانیم به خاطر اینکه بیش از ظرفیت آن زندان، افرادی حضور دارند. چند ماه پیش، رئیس ندامتگاه مرکزی تهران از من دعوت کرد و به جاده قدیم قم رفتم برای بازدید، بیش از 9 هزار جوان قوی هیکل و سالم زندانی بودند، رئیس زندان می‌گفت: ما فقط در این جا باید روزی 30 هزار عدد نان تهیه کنیم حالا با همین مقیاس گوشت، حبوبات و... را در نظر بگیرید، این هزینه را چه کسی می‌دهد؟ بیت‌المال و مالیاتی که مردم می‌دهند، تازه باید بین لباس و ... این زندانیان کلی مراقبت کنند که کسی مواد مخدر داخل زندان نیاورد و موارد دیگری که جای گفتنش نیست.
سلیمی در ادامه افزود: چرا این هزینه به ما تحمیل می‌شود؟ چون زندگی ما زندگی اسلامی و قرآنی نیست. امکان ندارد که ببینید یک کسی که در خانواده قرآنی رشد کرده، قاری یا حافظ قرآن بوده در زندان باشد. پس پرداختن به بحث سبک زندگی قرآنی، فوق‌العاده مهم است. باید از اینجا بحث را آغاز کنیم که خداوندی که ما را از عدم آفرید برای ما در این کتاب آسمانی که چکیده همه کتاب‌های آسمانی است، بحث سبک زندگی را ذیل عنوان حیات طیبه مطرح فرمود. وقتی به قرآن توجه کنیم، می‌بینیم که برای ما از قبل از تولد، از دورانی که یک مادر دوران حمل را طی می‌کند، اسلام برایش برنامه دارد تا بعد از مرگ، یعنی زمانی که می‌میرد برای دفن و ... هم برنامه دارد. اگر عمیق‌تر بیان کنیم از عالم ذر، خداوند بزرگ، از آنجایی که مسائل عقیدتی ما را طی کرده و فرموده «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ» از آنجا که از ما میثاق گرفته که خداپرست باشیم نه طاغوت‌پرست، سبک زندگی را تعریف کرده و بعد هم در سوره اسراء تصریح فرموده: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» اگر حقیقتاً قرآنی باشیم به مستحکم‌ترین و مطمئن‌ترین راه ما را هدایت می‌کند. اما برای تبیین سبک زندگی باید دید اولاًَ تعریف ما از زندگی چیست و ثانیاً هدف ما از زندگی چیست؟
این قاری بین‌المللی قرآن با تبیین تعریف زندگی در ادامه تصریح کرد: آن‌هایی که تعریفشان از زندگی، خور و خواب و شهوت است یک سبک زندگی دارند، آنهایی که به دنبال ثروت و قدرت هستند یک سبک دیگری دارند و آنهایی که به دنبال کشتار و تجاوز هستند نیز یک سبک زندگی دارند. اما ما اگر به انسان به عنوان خلیفةالله نگاه کنیم، این تعریف را از انسان ارائه می‌کنیم که انسان موجودی است که جسم او خاکی، اما روح او خدایی است، یعنی ما پا در خاک داریم و سر بر آسمان و عرش، اگر این انسان را نگاه کنیم از دل این قرآن تعریف دیگری برای زندگی او داریم، تعریفی که قرآن برای زندگی می‌کند در راستای حیات طیبه و بازگشت به سوی خداست و «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»، «وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»، یعنی اگر ما اینگونه نگاه کنیم که ما مخلوق خدا، جانشین خدا روی زمین هستیم و برای ما مسیری را ترسیم کرده که بعد از یک حیات طیبه به سوی او بازمی‌گردیم، این زندگی یک تابلوی زیبای فاخر هنری می‌شود، آن وقت، سبک دارد و دیگر آقای آلفرد یا دیوید، عقلش نمی‌رسد که این سبک قرآنی را ترسیم کند، ما پیامبر خاتم(ص) عقل کل و امامان بزرگوار را داریم.
سلیمی تصریح کرد: یک نفر را نشان دهند که مثل امام علی(ع) جرأت کرده باشد و بفرماید: «سَلُوني قَبلَ أن تَفقِدُوني» از هرچه که می‌خواهید از من بپرسید، هیچ دانشمندی این کار را نمی‌کند. فقط بزرگان دین بودند که این گونه به زندگی نگاه می‌کردند و مؤید من عند‌الله بودند. از منظر قرآن، همه انسان‌ها در صحنه زندگی بازنده هستند جز افراد مؤمن و کسانی که عمل صالح انجام می‌دهند، در قرآن می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ»، همه انسان‌ها مگر کسانی که این چهار ویژگی را دارند، خاسر هستند، «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، در رأس رموز خوشبختی و سعادت و یک زندگی پاکیزه، ایمان و عمل صالح است. اگر بود، آن وقت انسان به سراغ قرآن می‌رود که وقتی به این آیه می‌رسد که هدف از خلقت را بیان کرده «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» خداوند می‌فرماید: هدف ما از آفرینش انس و جن عبودیت و بندگی است.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه گفت: خدا رحمت کند آیت‌الله بهجت(ره) بر روی سنگ قبر ایشان یک کلمه نوشته شده؛ العبد محمدتقی بهجت. عبدش را بزرگ نوشته‌اند، افتخار می‌کرد که بگوید من بنده خدا هستم. این افتخار را نه فقط این عالم بزرگوار داشت، بلکه از افتخارات پیامبر(ص) هم این است که حدود دو میلیارد مسلمان هر روز در نماز می‌گویند پیامبر ما «عبده و رسوله» اول بنده خداست بعد پیامبر خاتم است، این جهان‌بینی را اگر در زندگی داشته باشیم، توجه ما به سوی خالقی جلب می‌شود که بسیار مهربان، و توبه‌پذیر است و آبرو و مال را داده و آبروداری کرده و می‌کند و در مورد هیچ گناه‌کاری پرده‌دری نمی‌کند. آن وقت همین خدا به انسان می‌گوید من به شما در زندگی آزادی می‌دهم. «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» ما راه را به شما نشان دادیم می‌خواهید بندگان شاکری باشید می‌خواهید خدای نکرده ناسپاس.
وی افزود: مراقب باشیم ما را با الفاظ دهان پرکن و اصطلاحات لاتین، بازی ندهند، نگویند پروفسور فلانی از انگلستان این را گفت، ما تا زمانی که قال رسول الله(ص)، قال الصادق و بانوانی مثل حضرت زینب(س) داریم ـ نمی‌خواهیم تخطئه کنیم ـ اما نیازی نداریم در خانه شما بیاییم. اگر علمی دارید، دانشی دارید خب برای خودتان است و محترم، اما ما که نباید اجازه بدهیم با عنوان کسانی که امت پیامبر خاتم هستیم یک نفر بی‌دین بیاید برای ما نسخه بپیچد که ما اینطور زندگی کنیم. این خیلی سرشکستی است.
سلیمی خاطرنشان کرد: از این نظر، اگر به این قضیه توجه کنیم، می‌بینیم اسلام برنامه‌هایی که دارد در بعضی موارد وارد جزئیات می‌شود، شما وقتی مفاتیح را بازمی‌کنید، می‌بینید برای هر ماه و هر روز برنامه دارد، بعد برای هر ساعت دعا دارد که ارتباط شما را با آفریدگار در مسیر این حیات طیبه حفظ کند. اسلام برای خوردن، آشامیدن، داخل خانه، جامعه و ... برای همه اینها دستور دارد با چه کسی معاشرت بکنیم با چه کسی معاشرت نکنیم و ... . پس قرآن عزیز برای ما برنامه دارد، علاوه بر برنامه الگو دارد، الگویی که معرفی کرده «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» است. خداوند با دقت و هنرمندی فرموده، اسوه پسندیده همان تعبیری که خدا برای حضرت ابراهیم(ع) به‌عنوان اسوه حسنه به کار برده برای پیامبر(ص) هم به کار برده است.
سلیمی در ادامه تصریح کرد: عالم، یک مجموعه است که مدیر و مدبر آن خداوند رئوف و بخشنده است و برنامه هدایت انسان و زندگی طیب و طاهر او در کتاب شریفی به نام قرآن، دقیقاً مندرج است. خداوند برای ما در زمینه الگوپردازی الگویی به نام پیامبر(ص) معرفی کرده که ما علاوه بر آن فرزندان و اهل بیت ایشان را نیز می‌توانیم، الگو قرار دهیم. خداوند ضوابطی که برای ما تعیین کرده بسیار ساده و جوانمردانه است، من اسمش را یک به 10 می‌گذارم. یعنی به ما فرموده در این مسیر زندگی، «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» هر کار خوب که بکنید دَه برابر پاداش می‌دهم، «وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا» و اگر خدای نکرده کار بدی انجام دادیم یک چوب می‌زند. خداوند فرموده اگر در مسیر یکان‌ها اشتباهاتی کردی حتی اگر روی هم انباشته شد، برگرد و توبه کن آنها را امحاء می‌کنم، بازمی‌گوید علاوه بر این که در ازای کار خوب 10 حسنه هم می‌دهم، چون خزانه من تمام‌نشدنی است، آن جایی که لازم است «وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ» چند برابرش می‌کنم و تصاعدی پاداش می‌دهم، آخرین موردش که خیلی موجب شرمندگی گناهکاران است، می‌گوید: اگر رفتید و خیلی گناه کردید، اگر برگشتید به طرف من و آمدید «فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» تمام آن کوه گناهان را به حسنات تبدیل می‌کنم.
این فعال قرآنی در ادامه با اشاره به کتاب گناهان کبیره آیت‌الله دستغیب(ره) تصریح کرد: در پایان این کتاب، 10 داستان مستند ذکر شده، در یکی از آنها می‌گوید بعد از نزول حکم تحریم شراب یک جوانی این اشتباه را ادامه داد و یک روزی که ظرف شرابی در دست داشت و داخل یک کوچه شد از آن مسیر رسول الله(ص) وارد کوچه شدند این جوان ناراحت شد و می‌خواست برگردد، ولی نمی‌توانست، همینطور فکر می‌کرد که خدایا اگر من رسیدم به پیامبر(ص) و ایشان گفتند در این ظرف چیست من چه بگویم؟ اینجا می‌گوید خدایا توبه می‌کنم، آبروی من را پیش پیامبر(ص) حفظ کن، من دیگر این گناه را تکرار نمی‌کنم، در همین حال پیامبر(ص) رسید و یکی از خصوصیات پیامبر(ص) سبقت در سلام بود، سلام کردند این جوان با لرزه پاسخ داد، اتفاقاً پیامبر(ص) فرمود: فلانی در این ظرف چیست؟ آن جوان یک لحظه مکث کرد و گفت: آب است، پیامبر(ص) دستانشان را جلو آوردند و گفتند: یک مقدار از این آب در دست من بریز، آن جوان در حال قبض روح شدن بود. در همان لحظه که آن را می‌ریخت دید شراب تبدیل به آب شده، یعنی خداوند در همان لحظه آن را تبدیل به آب کرد و اینکه من آبروی تو را نمی‌برم من خدا هستم، من ستارالعیوب هستم با این وضعیت، هنر می‌خواهد کسی بتواند جهنم برود.
سلیمی در ادامه گفت: یک زمان خیلی‌ها می‌گفتند نماز خواندن، روزه گرفتن، خمس دادن و... سخت است، این طور که کسی نمی‌تواند به بهشت برود. بعد این چارچوب 1 به 10 که آمد ما ماندیم که چه کسی اینقدر هنرمند است که به جهنم برود؟ خدا اینقدر خوب، زمینه اینقدر مساعد و بهشت رفتن آسان کسی اگر جهنمی شود، باید خزانه‌دار جهنم به او یک مدال بدهند بگویند تو خیلی خوب توانستی زندگیت را مدیریت کنی و جهنمی بشوی، وگرنه همه باید بهشتی بشوند، خدا که ما را برای جهنم نیافریده است، بعد بگوید: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي». همه اینها به سبک زندگی برمی‌گردد، این سبک زندگی است که با آزادی خدادادی باید مدیریت شود.
سلیمی در نتیجه‌گیری این بخش از سخنانش گفت: ما شش محور اساسی برای استخراج سبک زندگی داریم، اول قرآن مبین، آیات را با دقت و تعمق مطالعه کردن تمام آیاتی که حالت امر دارد یعنی این کار را انجام بدهید آنهایی که حالت نهی دارند از آن اوامر دوری کنید، این سبک زندگی یک مسلمان است که خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، تقوا داشته باشید و راستگو باشید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا»... در مورد یکدیگر بدگمان نباشید در زندگی خصوصی مردم تجسس نکنید پشت سر مؤمنان غیبت نکنید شایعه را منتشر نکنید عین حرفی که می‌شنوید دروغ را انتقال ندهید، ندیده قضاوت نکنید پیامبر دیده را حاشا می‌کرد که آبروی طرف برده نشود نه اینکه ندیده قضاوت کنید. الآن یک واژه‌ای در زندگی ما جا افتاده با عنوان «تحلیل»، طرف می‌گوید: تحلیل کردیم؛ آخر چه چیزی را تحلیل کردی؟ اگر سبک زندگی قرآنی داشته باشد وقتی وارد بوستان معطر سوره «ق» می‌شوید می‌بینید «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»، هیچ سخنی از میان دو لب خارج نمی‌شود الا اینکه یک فرشته حاضر آن را ثبت می‌کند، پس چنین فردی که قرآنی بیندیشد هر حرفی را نمی‌زند. اگر به این صورت باشد، اولین محور ما می‌شود آیات قرآن مبین.
این استاد قرآن در ادامه افزود: محور دوم، روایات نبوی و اهل بیت(ع) هستند که اگر بخواهیم در جلسات روزانه آنها را تحلیل کنیم، شاید بیست سال طول بکشد، چون همه فرمایشاتشان براساس حکمت است، در مورد پیامبر(ص) قرآن می‌فرماید «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» این پیامبر(ص) براساس هوای نفس سخن نمی‌گوید، براساس وحی سخن می‌گوید یعنی اگر فرمود: «غُضُّوا اَبْصارَكُم» دیدگان خود را فرو بندید به نامحرم نگاه نکنید، «تَرَوْنَ الْعَجائِبَ» چشمان خود را از نگاه به نامحرم فرپوشانید تا خدا عجایب آسمان‌ها را به شما نشان دهد، اگر این سبک زندگی باشد این فرهنگ بی‌حیایی و بد‌حجابی را در بعضی کلان‌شهرها شاهد نیستیم، البته مردم خلخال و آذربایجان از این موارد مستثی هستند.
این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: سومین مورد، کلمات قصار از معصومین(ع) یا بزرگان است. تفسیر، جزء واجب‌ترین لوازم هویت شماست، مجموعه‌هایی مثل کافی و غررالحکم، لوازم حیات است در بخش زبان غررالحکم می‌خوانید که امام علی(ع) زبان را معرفی کرده و می‌‌گوید: «جِرْمُهُ صَغِیرٌ وَ جُرْمُهُ کَبِیرٌ» وزنش کم، ولی جرمش سنگین است، وقتی این بینش را داشته باشیم، بی‌محابا حرف نمی‌زنیم.
سلیمی در محور چهارم به نامه‌های ائمه(ع) اشاره کرد و گفت: وقتی نامه امام علی(ع) به امام مجتبی(ع) که می‌گوید: «یا بنی أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ» این پدر به این آقایی به آن پسر به آن آقایی نصیحت می‌کند.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه گفت: محور پنجم، احکام و فرامین است، یعنی وقتی حکم حضرت امیر(ع) به مالک را مطالعه می‌کنیم که اگر مدیران ما آن را بخوانند و ایمان داشته باشند، هرگز نمی‌شنویم که اختلاسی صورت گرفت. امام علی(ع) می‌فرمایند که مدیر باید چگونه باشد؛ اینطور نمی‌شود که خانم کذا بگوید اگر پدر ما اینقدر حقوق گرفته، سهممان را از انقلاب گرفته‌ایم. بیش از 220 هزار جوان در خون غلطیده‌اند تا این انقلاب سر کار آمده، بیش از 500 هزار نفر از جوانان عزیز ما جانباز شده‌اند، هر روز دارد خبر شهادت جانبازان می‌آید، بیش از 48 هزار جوان عزیز ما بهترین سال‌های عمرشان را در اسارت گذرانده‌اند. شهید لشگری دلاور خلبان ارتش در طول 18 سال اسارت، 9 سال آن را ممنوع‌الملاقات بود. این انقلاب را کردیم که سبک زندگی اسلامی حاکم شود، اگر قرار بود زندگی غربی بشود که لازم نبود انقلاب کنیم. شما قرآنیان، شما اساتید، شما حافظان، شما مدیران مؤسسات مسئولیت دارید که از این فرهنگ دفاع کنید با همین شیوه آن را ترویج بدهید.
این استاد قرآنی تصریح کرد: ششمین محور، سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است، توصیه می‌کنم کتاب سنن‌النبی اثر علامه طباطبایی(ره) را بین شاگردانتان توزیع و به مسابقه بگذارید، تا وقتی از جوان بپرسیم پیامبر(ص) چطور آب می‌نوشید؟، چطور می‌خوابید؟ و ... اینها را از پیامبر آموخته باشد. ما زندگی را باید اینطور یاد بگیریم نه اینکه در فلان سریال به ما یاد بدهند که ببینیم دکور خانه و ... چطور باید باشد، این طور نیست، ما نباید از این واقعیات دور بیفتیم.
سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشار‌ه به سوره حشر گفت: هفتمین آیه سوره حشر یک دستوری به ما می‌دهد که «مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» آن کاری که پیامبر(ص) به شما می‌گوید الگو بگیرید و همان طور عمل کنید «وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» و از چیزی که نهی می‌کند شما هم دنبال آن نروید، بعد می‌فرماید: «وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» تقوا داشته باشید، خدا اگر بخواهد مجازات کند سخت مجازات می‌کند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: برای فرد مسلمان، خوش ندارم که بمیرد در حالی که هنوز برخی از آداب پیامبر(ص) را به جا نیاورده باشد، به کتاب سنن‌النبی نگاه کنید، می‌فرماید: پیامبر(ص) بسیار موقر بود، بسیار مهربان و در وجود پیامبر(ص) خشونت نبود.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه افزود: شکسته باد، دهان ابوبکر البغدادی و یاران خبیثش که نام پیامبر ما را روی پرچم سیاه داعش می‌زنند و بعد سر مردم را می‌برند به زنان مردم اعم از شیعه و سنی و مسیحی تجاوز می‌کنند و آنها را در بازار برده فروش‌ها می‌فروشند. چرا به پیامبر(ص) تهمت می‌زنید و خودتان را اسلامی می‌نامید؟ اسلام اینطوری است؟ اسلام دین مهربانی است خداوند در قرآنش یک مدالی به پیامبر داده «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ» ما تو را نفرستادیم «إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» مگر برای اینکه سنبل مهر و شفقت و مهربانی برای همه جهانیان باشی، نه فقط مسلمان‌ها، سبک زندگی اسلامی را باید این گونه از بین آیات و الگوها استخراج کرد. می‌فرمایند: پیامبر همیشه معطر بود. پیامبر(ص) یک سوم درآمدشان را عطر می‌خریدند و هرکس با ایشان مصافحه می‌کرد دستش بوی عطر می‌گرفت اگر از یک گذری فردی عبور می‌کرد که معطر بود می‌فهمید که پیامبر خاتم(ص) دقایقی قبل از آنجا عبور کرده، این سبک زندگی است.
سلیمی ادامه داد: مسلمان باید آراسته باشد و ژولیده نباشد، پیامبر(ص) خوش‌مجلس و خوش‌اخلاق بود. پیامبر(ص) وارد هر مجلسی که می‌شدند در اولین نقطه‌ای که خالی بود می‌نشستند. اما متأسفانه می‌بینیم؛ مسجد مراسم ختمی است و پر از جمعیت، طرف می‌آید از دم در پایش را روی سر هزار نفر می‌گذارد تا برود کنار محراب بنشیند، خب برود که چه بشود؟ همایش می‌گذارند، مثلاً یک نفر اشتباهی می‌رود ردیف اول می‌نشیند، بعد می‌روند می‌گویند بلند شو. سبک نشستن پیامبر(ص) به شکل دایره بوده، اصلاً بالا و پایین نداشته گاهی اوقات افراد می‌رسیدند به جمع مسلمان‌ها چون پیامبر(ص) جایگاه خاصی در مکان نشستنش نداشته، طرف می‌پرسیده پیامبر(ص) شما، کدامتان هستید؟ بعد پیامبر(ص) را نشان می‌دادند و خدمت پیامبر(ص) می‌رسید.
این قاری بین‌المللی در مورد ویژگی دیگر پیامبر(ص) تصریح کرد: همواره سبقت در سلام دادن داشت، به کوچک و بزرگ سلام می‌داد. طرف در فلان اداره می‌رود، به کسی که نشسته پشت آن میز سلام می‌کنید، جواب نمی‌دهد، دوباره سلام می‌کنید می‌گوید بله؟ آدم پشیمان می‌شود، ولی مجبورید، می‌خواهید جواز بگیرید و ... باید در فلان اداره بایستید، صندلی‌ها که با پول مالیات و بیت‌المال خریده شده خالی است، به شما نمی‌گوید بنشین، بنشینید می‌گوید چه کسی گفت بشینید؟ بعضی‌ها هم در سلام و علیک استعداد شیطانی دارند وقتی به افراد می‌رسند برای اینکه یک کاری بکنند که حتماً اول آن طرف سلام کند حالت سلام می‌گیرند و سلام نمی‌دهند یعنی یک کاری می‌کند بعد می‌گوید سلام از ماست. یکی از مسلمانان خوش‌طینت پشت ستونی پنهان شد تا وقتی پیامبر(ص) را می‌بیند پیش‌دستی کند و اول او سلام کند، جبرائیل(ع) به پیامبر(ص) اطلاع می‌دهد لذا پیامبر(ص) قبل از این که به ستون برسد می‌گوِید: السلام علیک یا فلان بن فلان. اعتقاد پیامبر(ص) این است که سلام، نام خداوند است، «السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ» سبقت در سلام سبک زندگی قرآنی است.
سلیمی در مورد برخی ویژگی‌های رفتاری پیامبر(ص) تصریح کرد: بیشترین لباس حضرت رنگ سفید بود، ایشان از پوشیدن لباس سرخ کراهت داشت، به اهل فضیلت احترام می‌گذاشت، در یکی از جنگ‌ها، جنگ که تمام شد پیامبر(ص) یک دفعه دید، خانمی با صدای بلند ایشان را صدا می‌کند بعد رسول خدا(ص) می‌رود جلو و آن زن می‌گوید من دختر حاتم طایی هستم. حاتم که مسلمان نبود اما پیامبر(ص) او را تحویل می‌گیرند و می‌گویند: پدرش بخشنده بوده آزادش کنید، حالا الآن معلوم نیست از کجا آورده‌ایم که «از فضل پدر تو را چه حاصل» اگر این پیامبر(ص) است که به خاطر پدرش به دختر، احترام می‌گذارد، چرا ما در سبک زندگی قرآنی به همدیگر احترام نگذاریم؟
این قاری بین‌المللی در ادامه گفت: پیامبر(ص) از هیچ چیزی به اندازه دروغ متنفر نبودند. راوی می‌آید خدمت پیامبر(ص) و می‌پرسد المؤمن یسرق؟ آیا مؤمن دزدی می‌کند؟ می‌فرماید: قد یکون ذلک، ممکن است شیطان گولش بزند و اینکار را بکند بعد می‌گوید المؤمن یشرب؟ مؤمن شراب می‌خورد؟ فرمودند: ممکن است اشتباه کند تا اینجا میرسد که المومن یکذب؟ آیا مؤمن دروغ می‌گوید؟ قال لا، می‌فرمایند: خیر مؤمن دروغ نمی‌گوید. دروغ در جامعه فراگیر شده و طرف نمی‌داند که اثر فقهی دروغ این است که آدم از عدالت می‌افتد.
سلیمی با اشاره به خاطره‌ای از سفر به کشور سودان تصریح کرد: این داستان برای زمان نخست وزیری صادق المهدی است که یک گروه را برای قرائت قرآن به کشور سودان برده بودم، یک قسمت هست به نام نیلین رود نیل دو قسمت می‌شود، مسجدی ساخته‌اند به نام نیلین که نماز جمعه در آن برگزار می‌شود، داشتیم قرآن می‌خواندیم و مردم با لباس‌های تمیز و سفید با چهره‌های سیاه نشسته بودند، زمان تلاوت یکی از بچه‌های نخست وزیر وارد شدند، به احترام قرآن یک نفر از جایش یک سانت تکان نخورد ایشان هم با سواد و مبارز سیاسی بود، وقتی آیه به وقف رسید به مردم خیلی آرام گفت: السلام علیکم و رحمه‌الله مردم هم آرام گفتند: علیکم السلام. همان جا نشست بعد که قرآن تمام شد بدون تعارفات، خطبه خوانده شد و نماز تمام شد، بعد دیدم نخست وزیر و برادرش رفتند در محراب نشستند، بعد یک گروه‌های سه نفری می‌آمدند داخل، یکی از آنها جوان بود و موهایش را روغن زده بود که داماد بود یک نفر هم مسن‌تر بود که وکیل عروس بود و نفر دیگر هم شیخ آن قوم بود که سه نفری می‌آمدند می‌نشستند 5 دقیقه خطبه عقد را می‌خواندند یک قرآن هم با کاغذ کاهی هدیه می‌دادند، می‌رفتند، بیرون مسجد سر و صدایی می‌شد همه می‌فهمیدند اینها عروسی کردند و بعد هم می‌رفتند و تمام. حالا ما 10 جلسه برای خواستگاری داریم، حالا اینها همه‌اش اسراف است، بعداً با هزار سختی انجام می‌شود، حالا باید بروند بله‌برون، بعد نامزدی و بعد سالن عقد و بعداً عروسی، پاگشا و پاتختی و ... در حالی که اگر عاقلانه برگزار شود عالی است. مثلا آذری‌ها رسمی دارند که مبلغی را برای کمک به عروس و داماد جمع می‌کنند و خیلی خوب است اگر این آداب و رسوم را یاد بگیریم سبک زندگی عاقلانه می‌شود.
این استاد قرآنی با اشاره به ویژگی دیگری از پیامبر(ص) گفت: پیامبر(ص) برای رساندن منظور خود با چشم و ابرو اشاره نمی‌کرد این کار رساندن منظور ده‌ها حالت و مدل مختلف دارد و چه فتنه‌هایی هم برپا می‌شود که آدم یک مطلبی را با ایماء و اشاره بیان کند، پیامبر(ص) صریح حرفش را میزد.
این مدرس قرآن در ادامه افزود: پیامبر(ص) می‌فرمودند: ما قومی هستیم که تا گرسته نشده‌ایم دست به طرف طعام دراز نمی‌کنیم و قبل از اینکه سیر شویم دست از طعام می‌کشیم. اگر در سبک زندگی اسلامی فقط همین یک کار را بکنیم 50 درصد بیماری‌ها برطرف می‌شود ولی ما عادت کردیم صبح، ظهر و شب غیر از میان وعده و ... غذا بخوریم، خب با این سبک زندگی این همه بیماری داریم.
سلیمی در بخش پایانی گفت: پیامبر(ص) در طول عمرشان از گوشت ران گوسفند تناول نکردند درست برعکس ما، چون اعتقاد داشتند قسمت ران گوسفند مربوط به سیستم دفع گوسفند است، میل نمی‌کردند، خوردن این قسمت اثر می‌گذارد وقتی می‌گویند گوشت خوک اثر دارد همین است، مثلاً آمریکایی‌ها از گوشت گاو زیاد استفاده می‌کنند همیشه هم با همه مردم دنیا جنگ دارند. اگر به دنبال این هستیم که در سبک زندگی خودمان تجدیدنظر کنیم باید از همین موارد شش‌گانه استفاده کنیم. متأسفانه حدود 16 میلیون پرونده در قوه قضائیه دارد رسیدگی می‌شود ما 75 میلیون نفر هستیم، حداقل در همه پرونده‌ها می‌گوییم دو نفر شاکی داریم. حدود بیست میلیون نفر هم که دانش‌آموزند و نمی‌توانند پرونده داشته باشند، 10 میلیون هم پیرمردها هستند، 10 میلیون هم بیماران هستند، با این حساب همه با هم دعوا دارند. اتهام دزدی، قتل، دعوا، خب معلوم است که ما گرفتار همین مطلبیم، به لحاظ تئوری اسلامی هستیم ولی شیوه زندگی ما اسلامی نیست، وقتی می‌گوید: «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» به داد خودتان برسید یا می‌گوید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ»، اگر به این سمت پیش برویم، اولش سخت است، ولی عملی است و خصوصاً از نوجوانان غافل نشوید تا با فرهنگ زندگی قرآنی آشنا شوند. دختر بچه‌ای که از بچگی با سبک زندگی فاطمی آشنا شود هرگز بدحجابی نمی‌کند.
captcha