نگاه ویژه شهرداری به جلسات قرآنی/ مؤسسات نیازمند چتر حمایتی مراکز دولتی
کد خبر: 3524620
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
شهردار منطقه 10 اظهار کرد:

نگاه ویژه شهرداری به جلسات قرآنی/ مؤسسات نیازمند چتر حمایتی مراکز دولتی

گروه‌ مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: بابازاده با بیان اینکه شهرداری همیشه سعی داشته است به مباحث قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: لازم است مراکز دولتی برای پیشبرد اهداف مؤسسات قرآنی آنها را به زیر چتر حمایتی خود ببرند.

عباس بابازاده، شهردار منطقه 10 و قاری قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه 27 سال است که در شهرداری به عنوان کارمند مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: افتخار این را داشته‌‌ام که از این مدت همکاریم با شهرداری به مدت 18 سال در پست مدیریتی در مناطق مختلف شهرداری مشغول باشم.
بابازاده که دارای تحصیلات کارشناسی موضوعات فرهنگی و مدیریت مالی است، افزود: بنده فعالیت قرآنی خود را از مسجد امام صادق(ع) در منطقه 9 شروع کردم و در این مسجد آموزش‌های مختلف قرآنی را کسب کردم و بیشترین آموزش‌هایی که دیده‌ام در حد مساجد بوده است.
این قاری قرآن در ادامه با اشاره به حضورش در گروه‌های تواشیحی که تازه راه‌ افتاده بودند، اظهار کرد: بعد از آن در قالب هیئت‌های هفتگی که در منازل برگزار می‌شد و بحث آموزش قرآن محور قرار می‌گرفت حضور یافتم و در حال حاضر نیز با گروه تواشیح «اسوه» با مدیریت غلامرضا احمدی همکاری دارم.
وی درباره مشوقینش در امر یادگیری قرآن اینچنین بیان کرد: از اصلی‌ترین مشوقانم در امر قرآن پسرعموهایم بودند که خود هم قاری بودند و هم در راه آموزش قرآن قدم گذاشته بودند و البته ناگفته نماند که پدر بنده نیز یکی دیگر از مشوقانم بودند که همگی موجب شدند تا در راهی که قدم گذاشتم موفق و توفیقات خوبی را کسب کنم.
شهردار منطقه 10 از رتبه‌‌هایی که در این مدت کسب کرده گفت و افزود: در دوران نوجوانی در مسابقات دانش‌آموزی و استانی شرکت کردم و همچنین در مسابقاتی که بین آموزشگاه‌های قرآن برگزار می‌شد حضور می‌یافتم و در سال 94 نیز در مسابقاتی که بین مدیران شهرداری تهرا برگزار شد، شرکت و رتبه برتر را کسب کردم.
نقش شهرداری در آموزش قرآن
بابازاده در پاسخ به این سؤال که نقش شهرداری در زمینه آموزش قرآن چیست؟ اظهار کرد: شهرداری به موضوعات مختلفی توجه دارد و در کنار این موضوعات نیز باید بحث قرآن و ترویج آموزه‌های قرآنی نیز مدنظر قرار گیرد و با توجه به اینکه تهران، پایتخت و ام القرا است باید به مباحث قرآنی و آموزهای این کلام الهی توجه ویژ‌ه‌تری شود.
وی با بیان اینکه شهرداری سعی کرده است به طور جدی به بحث قرآن ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه شمیم وحی با هدف حمایت از جلسات قرآن از جمله دستاورد‌های شهرداری در این زمینه بوده است.
این قاری قرآن با اشاره به نگاه شهرداری به مباحث قرآنی تصریح کرد: شهرداری به جلسات قرآنی که در گذشته پویاتر بودند نگاه ویژه و خاصی دارد  و در واقع می‌توان گفت که مؤسسات قرآنی که امروزه فعال هستند همگی از دل همین جلسات قرآن خانگی رشد کرده‌اند و در حال حاضر رونق همین جلسات قرآنی از جمله مواردی است که شهرداری مدنظر قرار داده است.
شهرداری منطقه 10 افزود: همانطور که شهرداری به دنبال رونق ورزش همگانی است و به دنبال قهرمان‌پروری نیست توجه به جلسات قرآن خانگی در دستور کار دارد.
کتاب الهی مهم‌ترین منبع دانش‌‌های اسلامی
بابازاده با بیان اینکه کتاب الهی مهم‌ترین منبع دانش‌‌های اسلامی است، اظهار کرد: آموزش قرآن و مسجدمحوری همواره از موضوعات قابل توجه مدیریت شهرداری است و توجه به توسعه معارف قرآنی و نهادینه‌سازی فرهنگی زندگی اسلامی ـ ایرانی از طریق آموزش‌های قرآنی در بخش‌های مختلف مورد اهتمام ویژه در منطقه 10 شهرداری است.
وی ادامه داد: افراد زیادی هستند که به عنوان فعال قرآنی در کرسی‌های تلاوت مساجد حضور فعالی دارند و در کنار این جلسات نیز در حسینیه‌ها و محافل قرآنی آن‌ها نیز شرکت می‌کنند که نیاز دارد که از تمامی این افراد قرآنی حمایت ویژه‌ای شود.
این قاری قرآن با اشاره به فعالیت شهرداری منطقه 10 در زمینه قرآن اظهار کرد: شهرداری منطقه 10 در شورای فرهنگ قرآنی خود که ماهانه یک مرتبه برگزار می‌شود توجه به جلسات قرآن و همچنین تجلیل از پیشکسوتان قرآنی را جزو مصوبات خود دارد و و هر 15 روز یک بار با حضور درمنزل پیشکسوتان قرآنی منطقه و دیدار با آنها از آنان تجلیل می‌کند.
چگونگی حمایت از مؤسسات و جلسات قرآن
شهردار منطقه 10 در پاسخ به این سؤال که حمایت از مؤسسات و جلسات قرآن باید به شکل باشد، بیان کرد: مؤسسات فرهنگی به فعالان قرآنی توجهی ندارند و از آنها حمایتی نمیشود و همین عدم حمایت مشکل اساسی مؤسسات قرآنی است و اگر در جایی دیده می‌شود که ارگانی خاص از این مراکز و افراد حمایتی می: ند در واقع این کار خودجوش بوده و در پارچوب نظام‌نامه نیست و این نکته را نباید فراموش کرد که فعالیت در زمینه قرآن درآمد چندانی ندارد و به همین علت باید از مراکز فعال در این زمینه حمایت شود.
بابازاده به نقش سازمان‌های قرآنی از جمله دارالقرآن الکریم و سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه مباحث و آموزش‌های قرآنی اظهار کرد: این سازمان‌ها که به دنبال برگزاری مسابقات قرآن هستند، باید ماهانه و سالانه بودجه‌ای را نیز برای مؤسسات قرار دهند و این را هم در نظر داشته باشند که برخی از مساجد هستند که وقتی مسابقه قرآنی را برگزار می‌کنند برای تأمین جوایزشان که مبلغ کمی هم میخواهد دچار مشکل می‌شوند.
این قاری قرآن در ادامه افزود: مؤسسات قرآنی دولتی  که درگیر امور قرآنی نیز هستند باید جلسات قرآنی را مورد توجه و آنها را زیر چتر حمایتی خود ببرند.
نقش خانواده‌ها در آموزش قرآن
شهردار منطقه 10 در پاسخ به این پرسش که نقش خانواده‌ها در آموزش‌های قرآنی چیست؟ خاطرنشان کرد: اصل موضوع خانواده است و پدر و مادر رکن اصلی هستند و همانطور که خانواده‌ها توجه ویژه دارند که فرزندانشان را در مدارس خاص و خوبی ثبت نام کنند تا موفق شوند باید این را هم در نظر داشته بانشد تا در زمینه قرآن نیز هزینه کنند و با بهره‌مندی از یک مربی قرآن خوب فرزندانشان را در این زمینه  نیز پرورش دهند و چه خوب است که درهفته یک شب جلسه قرآن خانوادگی داشته باشند و این امر اهمیت موضوع را یادآور می‌کند.
بابازاده اظهار کرد: در منطقه 10 شهرداری بیشترین توجه به جلسات قرآن خانگی و مساجد است و شورای قرآن در این منمطقه ماهی یک بار جلسه قرآن دارد و تصمیمات عملیاتی و حمایت از جلسات قرآن در دستور کار قرار می‌گیرد و کمیته‌ای موظف شده است که جلسات قرآن را شناسایی و هرچند وقت یک بار برای سرکشی از آنها اقدام کند.
رابطه توجه شهرداری به موضوعی خاص و رشد منطقه در آن زمینه
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر شهراری هر منطقه‌ای موضوعی خاص توجه کند همان منطقه در آن موضوع رشد قابل توجهی می‌کند به طور مثال اگر به بحث شهرسازی توجه داشته باشد در این زمینه رشد و اکر مباحث قرآنی را مدنظر قرار دهد در این زمینه رشد چشمگیری می‌‌کند.
فعالیت‌‌های قرآنی منطقه 10
این قاری قرآن به فعالیت‌‌های قرآنی خود در منطقه 10 اشاره و بیان کرد: چون بنده توجه ویژه‌ای به مباحث قرآنی دارم و در سعی کرده‌ام در این زمینه فعالیت داشته باشم برنامه‌های قرآین خوبی را در این منطقه اجرا کرده‌ایم از جمله آنکه در ماه رمضان امسال اتفاقات قرآنی خوبی در منطقه 10 افتاد که می‌توان به ایجاد فضای قرآنی بین همکاران اشاره کرد و اینکه در طبقه همکف این سازمان که محل رفت و آمد ارباب رجوع بود برنامه ختم جمعی قرآن را داشتیم و تمامی افرادی که به این اداره مراجعه می‌کردند در مدت زمانی که حضور داشتند در برنامه ختم قرآنی که برای آنها درنظر گرفه بودیم شرکت می‌کردند و همین امر موجب شد تا در طول مدت ماه رمضان 5 بار قرآن ختم شد.
شهردار منطقه 10 با اشاره به برنامه‌های شهرداری در زمینه قرآن افزود: در طول 350 روز بحث آموزش قرآن را در قالب طرح «بینات» داشتیم که تؤام با آموزش‌ نقاشی و بازی و تفریح بود و این مهم از دستاورده‌های این طرح در منطقه بود.
نحوه تشویق قرآنیان
بابازاده با مهم شمردن بحث تشویق در مباحث قرآنی،‌ اظهار کرد: باید این را در نظر داشت که بحث تشویق و مورد توجه قرار دادن فعالان قرآنی خود از مهمترین موضوعاتی است و تشویق حتما نباید نقدی باشد بلکه می‌‌توانیم حتی با دنظر گرفتن فضا بنر و یا برگه‌ای و قید کردن رتبه‌آوران قرآنی در مسابقات و نصب آن در مکان‌هایی که پر رفت و آمد هستند موجب تشویق قرآنیان و دلگرمی آن‌‌ها شویم.
شهردار منطقه 10 در پایان خاطره‌ای از دوران نوجوانی خود و زمانی‌ که در مسابقات قرآن شرکت و رتبه می‌آورد را گفت و خاطرنشان کرد: یادم هست در آن‌ سال‌هایی که در سنین نوجوانی بودم در مسابقهای شرکت کردم و توانستم جزو افرادی باشم که به مرحله نهایی راه یابم و هیمن امر موجب شد تا نامم را در کنار دیگر اسامی راه یافته به دور نهایی مسابقات روی بنری چاپ کنند و در منطقه‌ای از شهر که پر رفت و آمد بود نصب کنند و همین امر موجب شد تا من تشویق و کلی ذوق کنم و گاهی پیش می‌آمد که بارها و بارها به آن مکان می‌رفتم و بنر را تماشا می‌کردم.
captcha