توبه؛ چراغی که هیچ‌گاه خاموش نمی‎شود
کد خبر: 3524901
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲

توبه؛ چراغی که هیچ‌گاه خاموش نمی‎شود

گروه اجتماعی: توبه چراغی است که هیچ‌گاه خاموش نمی‎شود و در تاریکی‌های گناه و انحراف انسان‌ها را به نور و پاکی رهنمون می‎سازد.از موانع سر راه موفقیت انسان‌ها، مایوس شدن از رحمت الهی است،اگر چه گناه بد است ولی از آن بدتر این است که خیال کنیم دیگر راه برگشت و اصلاح برایمان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، از موانع سر راه موفقیت انسان‌ها، مایوس شدن از رحمت الهی است، اگر چه گناه بد است ولی از آن بدتر این است که خیال کنیم دیگر راه برگشت و اصلاح برایمان وجود ندارد در حالی‌که انسان تا زنده است فرصت جبران و توبه کردن را دارد.
پیامبراکرم(ص) در این رابطه فرموده است: «هرکه یک سال قبل از مردنش توبه کند، توبه‌اش قبول است، سپس فرمود: یک سال زیاد است کسی‌که یک ماه قبل از مردنش توبه کند توبه‌اش قبول است، سپس فرمود: یک ماه زیاد است اگر یک هفته بلکه یک روز و بلکه یک ساعت قبل از مردنش توبه کند، توبه او پذیرفته است».
توبه کمر شیطان را می‎شکند و او را ناامید می‎کند.توبه چراغی است که هیچ‌گاه خاموش نمی‎شود و در تاریکی‌های گناه و انحراف انسان‌ها را به نور و پاکی رهنمون می‎سازد.توبه‌کنندگان محبوب خدا هستند و پاداش جوان توبه کننده مانند پاداش حضرت یحیی است.
جوانی‌که به‌دلایلی مدتی را در انحراف به سر برده است، هر زمان که به خود آمد می‎تواند و باید برگردد و خود را نجات دهد زیرا خداوند توبه‌پذیر است و دوست دارد که بندگانش را از تاریکی به نور هدایت کند.توبه محدودیتی ندارد و هرچه‌قدر انسان گناه کند باز هم فرصت توبه است و هرچه قدر گناه بزرگ باشد باز هم می‎تواند جبران و توبه کند.
هرگاه شخصی بمیرد اگر از خوبان باشد دو فرشته رحمت روح او را بالا می‏‌برند و اگر از بدان باشد دو فرشته غضب روحش را می‏‌برند خداوند متعال در آیه 53 سوره زمر در این رابطه فرموده است: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏‌روى روا داشته‏‌ايد از رحمت‏ خدا نوميد مشويد در حقيقت‏ خدا همه گناهان را می‌‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است».
شخصی نزد پیامبراکرم(ص) آمد و گفت: راه‌های توبه را به من یاد بدهید! فرمود: هر گوینده «لااله الاالله» که توبه کند، خدا بهشت را بر او واجب فرماید.پرسید: حتی اگر زنا کرده باشد یا دزدی نموده باشد؟ فرمود: آری! و هرکه زنا و دزدی نموده باشد و این را سه بار فرمودند.
یکی از درهای رحمت خداوند رحیم، بازگذاشتن در توبه است انسان‌های گناهکار تا زنده هستند فرصت بازگشت و نجات خود را دارند چه گناهان بزرگ و چه گناهان کوچک.چه برای کسی‌که گناهان کمتری انجام داده است و چه کسی که مدت‌های زیادی را به گناه مشغول بوده است کمااینکه بزرگ‌ترین گناه، شرک به خداست و بعد از آن مایوس شدن از رحمت خداوند است.
وقتی انسان توبه می‎کند، خدا از او راضی می‎شود بیشتر از خوشحالی کسی که اثاثش را گم کرده سپس بعد از مدتی آن‌را می‎کند.
captcha