پیر و جوان در جلسه قرآن 34 ساله سیدناصر میردامادی + صوت و عکس
کد خبر: 3524909
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸

پیر و جوان در جلسه قرآن 34 ساله سیدناصر میردامادی + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن سیدناصر میردامادی، قاری بین‌المللی با حضور قرآن‌آموزانی از سنین مختلف با قدمتی 34 ساله در نزدیکی مقبره شیخ‌هادی نجم‌آبادی هر دوشنبه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن سیدناصر میردامادی، شب گذشته، یکم شهریور با حضور قرآن‌آموزانی از سنین مختلف در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) که منزل شخصی این قاری و استاد بین‌المللی می‌باشد، برگزار شد.
حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

سیدناصر میردامادی، سیدناصر میردامادی متولد سال ۱۳۳۹ از تهران و برادر شهید سیدمصطفی میردامادی و نفر سوم مسابقات بین‌المللی سوریه در سال 1371 و از شاگردان استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و محسن نیک طره، سیدمحسن موسوی‌بلده و حبیب مهکام است که از سال 1361 در منزل خود، جلسه قرآن برگزار می‌کند. این قاری بین‌المللی، در سال‌های 1361، 1364، 1365و 1366 با کسب مقام کشوری در رشته قرائت، به سفر حج مشرف شده است.

حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

در ابتدای این جلسه خانگی که از ساعت 19 آغاز شد، سیدناصر میردامادی، آیاتی از سوره مبارکه اسراء را تلاوت کرد و سپس اعضای جلسه به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و میردامادی، نفس به نفس، همراه قاریان، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

از جمله نکاتی که این قاری بین‌المللی به یکی از قاریان اشاره کرد، پیدا کردن صوت مطلوب و جمع و جور کردن تلاوت بود و افزود: به صورت روان، تلاوت کنید تا آهنگ‌های بهتری بتوانید تنظیم کنید. اگر قاری روان تلاوت کند، بهتر می‌تواند، نفس خرج کند.

میردامادی در ادامه تمرین «نفس به نفس» دستگاه‌های مختلف و تلاوت معنا محور، بیان کرد: تلاوت قرآن کریم، مخلوطی از زیر و بم‌ها، استعلا و استفال‌ها و تکنیک‌های مختلف است. اگر فقط اوج، خوانده شود، تلاوت زیبایی نیست.

با رسیدن به وقت نماز مغرب و عشاء، نماز جماعت به امامت محمد دشتی برپا شد.

حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

این مدرس قرآن به قاریان توصیه کرد: سطح گویش خود را بالا ببرند تا تلاوت روانی را ارائه دهند. همچنین، میردامادی به قاریان مبتدی سفارش کرد که برای اوج‌گیری در حرکات کشیده(آ،ای، او) استفاده کنند و اوج‌گیری با اصلاح پرده انجام شود، نه اینکه حنجره را کاملا بیرون دهید. صوت زیبا، آن صوتی است که در زمان اوج‌گیری، مستمع از آن لذت ببرد، نه اینکه داد بشنود و اذیت شود.حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

از جمله نکاتی که در این جلسه مطرح شد، شیوه ارائه «جواب جواب» یک دستگاه بود که میردامادی در این باره بیان کرد: «جواب جواب»، حالت‌ها و تحریرها و تغییر پرده‌هاست، نه آنکه ولوم صوت را زیاد کنید یا دهان را به میکروفون بچسبانید.

نکته جالب در این جلسه قرآن صمیمی، یادداشت مطالب و نکات سیدناصر میردامادی در داخل دفترچه همراه بود و همچنین، میردامادی، نکات و تذکرات خود را در دفترچه قاریان یادداشت می‌کرد.حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

از دیگر بخش‌های این جلسه قرآن، درس تجوید و مباحثه تجویدی بود که میردامادی، مطالبی درباره مبحث قلقله توضیح داد و گفت: از میان 29 حروف الفبای زبان عربی، پنج حرف، در حالت سکون به گوش نمی‌رسند یا بخاطر دارا بودن صفت شدّت و جهر، سخت ادا می‌شوند. در قلقله که به معنای تکان دادن پنج حرف «قطب جد» از مخرجشان است به قاری اجازه داده شده است که این حروف را یک سوم، کسره یا ضمه دهند.

حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

وی در بخش دیگر درس تجوید با اشاره به مبحث مد و اسباب مد، فرمول مبحث مد را تشریح کرد: مد به معنای کشیدن حروف مد(آ، ای،او) است و یک فرمول دارد که عبارتست از (حرف مد + سبب مد)؛ در مبحث مد، بعد از سه حرف(آ، ای،او) باید یکی از اسباب مد(سکون، همزه، تشدید) بیایند.

همچنین، میردامادی اضافه کرد: در مبحث مد، توازن مدود بسیار اهمیت دارد. اگر حرف مدی سه حرکت کشیده شود، مد قصر، اگر چهار حرکت کشیده شود، فوق قصر، اگر پنج حرکت کشیده شود، فوق توسط و اگر شش حرکت کشیده شود، طول، نام دارند.

حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

در ادامه سخنان میردامادی در تحلیل تلاوت یکی از اعضای جلسه که از صوت ضعیفی برخوردار بود، با استناد به حدیث پیامبر اعظم(ص) «لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ و حِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ» گفت: فنون و تکنیک‌های مختلف قرائت قرآن را فرا گیرید و پیوسته تمرین کنید؛ در خانه، اتومبیل و در مسیر کار، قرآن گوش کنید تا به موفقیت برسید. تارهای صوتی، مانند عضله‌های بدن است؛ برای تقویت این عضله باید روزانه و پیوسته تلاوت کنید تا تارهای صوتی پرورش یابند.

حلیه القرآن، الصوت الحسن/ پرورش صوت/ جلسه ای 34 ساله، با کیفیتی بالا+صوت و عکس

یادآور می‌شود، جلسه قرآن سیدناصر میردامادی، قاری بین‌المللی، دوشنبه‌ها از ساعت 19 الی 21 در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شیخ هادی، بالاتر از بیمارستان سورنا، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می‌شود.

در پایان تلاوت سیدناصر میردامادی ارائه می‌شود.
کد
دریافت

مطالب مرتبط
captcha