شبکه اجتماعی با محوریت خانواده راه‌اندازی شود
کد خبر: 3525105
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
فخاری:

شبکه اجتماعی با محوریت خانواده راه‌اندازی شود

گروه فضای مجاری: عضو سیاست‌گذاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گفت: اگر ما بخواهیم مشابه تلگرام را در کشور راه‌اندازی کنیم، این اقدام انفعالی بوده و تهاجمی نیست؛ بنابراین ما باید خلاف این شبکه‌ها عمل کنیم. امروزه تلگرام دعوت به فردگرایی است و در خانواده شاهد هستیم که اعضای آن در گوشه‌ای نشسته‌اند و مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین ما باید شبکه‌ای در کشور راه‌اندازی کنیم که خانواده محوریت آن باشد.

ناصر فخاری، عضو شورای سیاست‌گذاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به دلایل ضعف سواد رسانه‌ای در فضای مجازی گفت: اقداماتی که از دوران کودکی تا بزرگسالی در فضای حقیقی برای افراد انجام می‌شود باید ببینیم که این اقدامات تا چه اندازه نیازهای‌ اجتماعی، شخصی و شخصیتی‌ کاربران را برطرف کرده است. برای مثال در بسیاری از کشورهای دنیا، والدین فرزندان‌شان را از دوران کودکی عضو کانون‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌های حامی گل‌، گیاه و حیوانات می‌کنند و بخش دیگری از خانواده‌ها هم فرزندان‌شان را در باشگاه‌های ورزشی ثبت می‌کنند تا به یادگیری یک رشته ورزشی بپردازند.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان کشورمان اقدامات شایان ذکری انجام نداده‌اند، به همین دلیل افراد وقتی وارد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌شوند، همه انرژی‌های تخلیه نشده و کمبودهایی که دارند را می‌خواهند در این فضا صرف کنند؛ بنابراین از طریق سواد رسانه‌ای باید این وضعیت را مدیریت کنیم تا کاربران بتوانند از شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای به درستی استفاده کنند.

تقویت سواد رسانه‌ای نیازمند مقدماتی است

رئیس دانشکده علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی تصریح کرد: تقویت سواد رسانه‌ای نیازمند مقدماتی است یعنی ابتدا باید نیازهای اجتماعی کاربران را در محیط‌های واقعی تأمین کنیم تا در نهایت افراد به واسطه سواد رسانه‌ای، ساعت‌های طولانی را در شبکه‌های اجتماعی سپری نکنند.

وی بیان کرد: تقویت سواد رسانه‌ای را باید از حوزه آموزش در مدارس آغاز کنیم تا جوانان بدانند که چگونه از خطرات فضای مجازی در امان باشند و از فرصت‌های آن بهره‌مند شوند. همچنین مسئولان باید از خودشان آغاز کنند.

فخاری اظهار کرد: در جریان‌های مختلف پس از انتخابات شاهد بودیم که مسئولان ادبیات را رعایت نکردند و باعث تحریک اجتماعی شدند. همچنین الان هم مسئولان ادبیات گفتاری‌شان را در مصاحبه‌ها رعایت نمی‌کنند و باعث مشکلاتی می‌شوند.

وی افزود: برای انجام کار بلند مدت و ماندگار در حوزه سواد رسانه‌ای باید حتما از حوزه آموزش در مدارس آغاز کنیم و برای کارهای کوتاه‌مدت باید بتوانیم در فضای حقیقی برنامه‌ریزی کنیم و نیازهای افراد را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهیم. همچنین مسئولان باید در گفتار و کردارشان را رعایت کنند و اگر این تسری پیدا کند، جامعه متوجه خواهد شد که سواد رسانه‌ای شعاری نیست و همه افراد جامعه در جهت ارتقا و تقویت آن تلاش خواهند کرد.

باید شبکه‌ای در کشور راه‌اندازی کنیم که خانواده محوریت آن باشد

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای یعنی بهترین بهره‌برداری را از رسانه داشته باشیم. اگر ما بخواهیم مشابه تلگرام را در کشور راه‌اندازی کنیم، این اقدام انفعالی بوده و تهاجمی نیست؛ بنابراین ما باید خلاف این شبکه‌ها عمل کنیم. امروزه تلگرام دعوت به فردگرایی است و در خانواده شاهد هستیم که اعضای آن در گوشه‌ای نشسته‌اند و مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین ما باید شبکه‌ای در کشور راه‌اندازی کنیم که خانواده محوریت آن باشد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون برای موضوع سواد رسانه‌ای با ایده‌های‌مان فاصله بسیار داریم اما به هرحال موجی که در سال‌های اخیر در این حوزه راه افتاده اتفاق مبارکی است و نباید از آن به عنوان شعارزدگی یاد کنیم. صحبت‌های مداوم از سواد رسانه‌ای در سال‌های اخیر منجر به گفتمانی می‌شود و این گفتار می‌تواند به تقویت سواد رسانه‌ای در جامعه کمک کند
.
captcha