سازمان حج کمر همت ببندد/ فیلمسازی برای شهدای منا متولی می‌خواهد
کد خبر: 3525226
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
حمید بهمنی:

سازمان حج کمر همت ببندد/ فیلمسازی برای شهدای منا متولی می‌خواهد

گروه هنر: یک کارگردان سینما با بیان اینکه مدت‌هاست طرح‌هایی درباره شهدای منا در دست دارم و تنها به دنبال سرمایه‌گذار هستم تا کارم را شروع کنم، افزود: از سازمان حج و زیارت تعجب می‌کنم که چرا در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم را انجام نمی‌دهد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کم‌کاری سینما و تلویزیون در پرداختن به فاجعه منا چنین اظهارنظر کرد:  متاسفانه بعد از گذشت یک سال، هنوز هیچ کار چشمگیری در حوزه سینما و تلویزیون تولید نکرده‌ایم که در قالب یک فیلم یا سریال نمایشی به این حادثه پرداخته شده باشد، البته چند کار مستند در این حوزه تولید شده است، اما این کار نمی‌تواند دربردارنده عمق ماجرا باشد. این کم‌کاری در شرایطی است که جامعه فرهنگی این روزها دغدغه برگزاری کنسرت دارند و هر فرد یا مسئولی در این حوزه اظهار نظری می‌کند، اما متاسفانه درباره فاجعه منا چنین نگرانی‌هایی وجود ندارد. 

وی افزود: عمق فاجعه زمانی آشکار می‌شود که می‌بینیم عمدی بودن این ماجرا به نوعی به اثبات رسیده است، اما باز هم اتفاقی در حوزه کارهای نمایشی صورت نمی‌گیرد. نکته دیگر اینکه ممکن است برخی سوال کنند که آیا چنین اقداماتی تنها باید از طرف دولت حمایت شود؟ جواب من به این توجیهات این است که هیچ بخش خصوصی حاضر نیست در این قبیل موضوعات سرمایه‌گذاری کند، پس در چنین شرایطی دولتمردان هم باید دست روی دست بگذارند و هیچ کاری انجام ندهند؟ 

بهمنی ادامه داد: تعجب دیگر من از سازمان حج و زیارت است که چرا در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم را انجام نمی‌دهد. آیا آنها به این نکته واقف نیستند که سینما این روزها یکی از برنده‌ترین سلاح‌ها در دست استعمارگران است؟ پس چرا ما نتوانیم از این اهرم برای بیان حقایق گفته نشده در جهان بهره ببریم؟ تاسف دیگر من اینجاست که ما برای برگزار نشدن کنسرت در یک شهر، جنگ تبلیغاتی همه جانبه راه می اندازیم، اما وقتی به موضوع شهدا می‌رسیم تا به این اندازه منفعل هستیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سینمای ایران به لحاظ امکانات و پروداکشن این امکان را دارد تا موضوعاتی چون فاجعه منا را به صورت مستقیم مد نظر قرار دهد، بیان کرد: تجربه نشان داده است که سینمای ایران هر گاه اراده کرده توانسته موضوعات مد نظر خود را در سینما جان ببخشد. گواه بارز این ادعا نیز فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» است که به شکلی فاخر تولید و پخش شد، اما بحث اصلی من به روایت مستقیم بر نمی‌گردد، بلکه معتقدم ما به صورت غیر مستقیم قادریم به راحتی به فاجعه منا بپردازیم.

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» در تکمیل توضیح فوق تاکید کرد: محسن حاجی حسنی‌کارگر یکی از بزرگترین قاریان کشور بود که به رتبه جهانی نیز دست یافت و ایران را سرافراز کرد. این شهید یا بزرگانی نظیر وی که در فاجعه منا به شهادت رسیدند، می‌توانند الهام‌بخش یک کار سینمایی باشند و تنها کافی است که در این حوزه دغدغه و انرژی لازم وجود داشته باشد. 

این کارگردان سینمای دفاع مقدس اعلام کرد: اگر در این حوزه متولی وجود داشته باشد حاضرم به شخصه در این حوزه کار کنم، البته طرح‌های خوبی نیز در دست دارم که هر کدام قادر است داستان یک فیلم ارزشمند را در حوزه شهدای منا شکل دهد.

captcha