شمار اندک آثار فاخر داستانی درباره پیامبر(ص)
کد خبر: 3525240
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
در نشست جشنواره «خاتم» عنوان شد؛

شمار اندک آثار فاخر داستانی درباره پیامبر(ص)

گروه ادب: در نشست رسانه‌ای دومین جشنواره «خاتم» از اندک بودن شمار آثار فاخر داستانی درباره پیامبر اکرم(ص) یاد و بر معرفی ایشان به عنوان اسوه حسنه در قالب‌های ادبی و هنری تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست رسانه‌ای دومین جشنواره «خاتم» صبح امروز، 3 شهریورماه با حضور علی‌اکبر اشعری، رئیس شورای راهبردی، مجید قیصری، دبیر علمی، محمدرضا سنگری، رئیس شورای علمی و محسن چینی‌فروشان، عضو شورای راهبردی در بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) برگزار شد.
اشعری در این نشست گفت: بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) با همکاری شهر کتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی اولین دوره جشنواره خاتم را در سال گذشته با محوریت داستان کوتاه درباره پیامبر اکرم(ص) برگزار کرد و با توجه به زمان اندک تا برگزاری جشنواره و تبلیغات کم شرایط خوبی را نداشتیم و از سویی رسانه ملی نیز استقبال چندانی نکرد که امیدواریم امسال با شرایط بهتری این جشنواره را برگزار کنیم.
وی افزود: در نخستین جشنواره حدود 940 اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد حدود 750 اثر حائز شرایط لازم بود و بقیه آنها یا رمان نبودند و یا موضوعیتی با جشنواره نداشتند، وگرنه آثار از نظر کمی و کیفی در سطح خوبی بودند.
اشعری: کمبود منابع مکتوب درباره پیامبر(ص)
اشعری با اشاره به کمبود منابع در رابطه با پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: با وجود این مشکل، تعداد آثار ارسالی سبب دلگرمی اعضای هیئت علمی و شورای راهبردی جشنواره شد تا آن را برای دومین سال متوالی برگزار کنند و امروز فراخوان دومین جشنواره «خاتم» منتشر و اعلام می‌شود.

آثار فاخر داستانی اندک درباره پیامبر(ص)/غفلت از معرفی اسوه حسنه

وی ادامه داد: شورای علمی جشنواره متشکل از محمدرضا سنگری(رئیس شورا)، مجید قیصری(دبیر و عضو)، محسن پرویز، سعید روح‌افزا، حمید گروگان و مصطفی رحماندوست هستند و شورای علمی داوران نهایی جشنواره نیز بوده و براساس تعداد آثار، گروه‌های داوری در شورای علمی نیز تشکیل می‌شود.
رئیس شورای راهبردی جشنواره یادآور شد: در سال گذشته در میانه راه، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام آمادگی کرد و جوایز بخش کودک و نوجوان جشنواره را پذیرفت و این موضوع سبب شد جوایز بخش‌های کودک و نوجوان و بزرگسال متفاوت از هم باشد که این جوایز در سال جاری یکسان است.
سنگری: پنج محور داستان‌نگاری درباره ارتباط پیامبر(ص)
محمدرضا سنگری در ادامه این نشست گفت: با برگزاری نخستین دوره جشنواره «خاتم»، نخستین تجربه را پشت سر گذاشتیم که سبب می‌شود در ادامه راه را به درستی پیموده و ابعاد این کار را در حوزه‌های گوناگون اعم از ادبی، هنری، نمایشی و ... گسترش دهیم.
وی ادامه داد: در غرب با وجود ستیز با پیامبر اکرم(ص) به اندازه‌ای آثار مختلف در حوزه‌های گوناگون مانند کاریکارتور و رمان خلق کرده‌اند که ما کار نکرده‌ایم و آثار درخور اندکی در این زمینه وجود دارد.
سنگری با بیان اینکه قرآن پیامبر(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده است، بیان کرد: بازشناسی سیره و زندگی پیامبر(ص) با بهره‌گیری از حوزه ادبیات نیاز جامعه امروز است، چرا که کارایی و کاربرد بسیاری داشته و اقبال به آن نیز زیاد است؛ از این رو یکی از اهداف جشنواره شناسایی ظرفیت‌های جدید و فراهم کردن زمینه‌های آموزش برای نوقلمان است و این تعداد آثار نشان می‌دهد که بسیاری از ابعاد زندگی پیامبر(ص) برای نسل امروز ناشناخته بوده و می‌توان از زوایای دیگر نیز به سیره و زندگی ایشان نگاه کرد. به عنوان مثال برای تولید فیلم کوتاه در حوزه پویانمایی می‌توان از داستان‌های کوتاه بهره برد و یا حوزه‌های دیگر را نیز بهره‌ورتر کرد.

آثار فاخر داستانی اندک درباره پیامبر(ص)/غفلت از معرفی اسوه حسنه

وی با تأکید بر مقابله با هجمه جهانی به پیامبر(ص) گفت: آثار شاخص در حوزه داستان‌های کوتاه درباره پیامبر(ص) باید ترجمه شود تا بتوانیم آنها را در سطح جهانی ارائه دهیم و این موضوع در آینده رقم خواهد خورد.
این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه پنج محور در زندگی پیامبر(ص) در این دوره از جشنواره مطرح شده است، افزود: این محورها شامل رابطه پیامبر(ص) با خود، خدا، دیگران، آفرینش و تاریخ است. در محور رابطه پیامبر(ص) با خود، پرداختن به مسائل شخصی آن حضرت و گفت‌وگوهایی که به صورت مونولوگ است می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ارتباط با خداوند که یک شکل از آن وحی است و دریافت‌های پیامبر(ص) از خداوند به صورت وحی بوده که این موضوع در حال حاضر از مسائل مناقشه‌برانگیز است و همچنین نیایش‌های پیامبر(ص) در این محور قابل بررسی است. ارتباط پیامبر(ص) با دیگران نیز مربوط به همسر، فرزندان، خانواده، دوستان، اصحاب و دشمنان آن حضرت می‌شود، ارتباط با آفرینش نیز به ارتباط آن حضرت با طبیعت، پدیده‌های زنده، حیوانات، محیط زیست و ... اختصاص می‌یابد که دانستن درباره این موضوع همه را شگفت‌زده خواهد کرد و آخرین محور، ارتباط با تاریخ است که می‌تواند چراغ راه فردا باشد.
سنگری در ادامه عنوان کرد: در فضای هنری تلاش می‌شود تا الگوهای حسنه به نسل امروز معرفی شود و ما غفلت کرده‌ایم که بهترین الگو را که پیامبر(ص) است به جامعه معرفی کنیم؛ از این رو امیدوارم بتوانیم ابعاد گوناگون و متنوع شخصیت آن حضرت را در راستای جشنواره «خاتم» بشناسانیم.
وی یادآور شد: دوره نخست جشنواره «خاتم» نشان داد که چه استعدادهایی در گروه نوجوان داریم که در حوزه ادبیات داستانی امیدبخش هستند و از این رو به چهره‌های مشهور داستان توصیه کردم در این جشنواره حضور پیدا نکنند و از سوی دیگر حضور دختران داستان‌نویس نیز چشمگیر بود که امیدوارم بتوانیم آموزش را هم داشته باشیم و از این رو است که این جشنواره باید دنبال شود و استمرار یابد.
قیصری: تا قبل از جشنواره «خاتم» آثار درخوری نداشتیم
مجید قیصری، دبیر این جشنواره نیز در ادامه از انتشار آثار منتخب در دوره اول یاد کرد و گفت: در این زمینه سه مجموعه منتشر خواهد شد؛ یک مجموعه مربوط به آثار برگزیده بخش بزرگسال، یک مجموعه مربوط به بخش کودک و نوجوان که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ می‌رسد و یک مجموعه دیگر از مجموع 66 اثر نهایی که از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر می‌شود.
وی افزود: پس از برگزاری اختتامیه دوره اول، بسیاری از ناشران برای ترجمه آثار به زبان‌های روسی و انگلیسی تماس گرفتند که این اشتیاق نشان‌دهنده خلأ در این حوزه است؛ از این رو باید تلاش بیشتری کرد. از سوی دیگر مقدمات تولید یک فیلم کوتاه نیز فراهم شده و امیدواریم بتوانیم آن را تا اختتامیه جشنواره «خاتم» آماده کنیم.

آثار فاخر داستانی اندک درباره پیامبر(ص)/غفلت از معرفی اسوه حسنه

دبیر علمی این جشنواره بیان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه تولید کتاب داشتیم، در حال حاضر بر روی داستان کوتاه متمرکز هستیم، اما برای سال‌های بعد به حوزه‌های نمایشنامه‌ و فیلمنامه ورود خواهیم کرد؛ از این رو برای اینکه ابعاد گوناگون این جشنواره استمرار داشته باشد، برنامه نقد را نیز از دو هفته گذشته در شهرستان ادب آغاز کرده‌ایم.
قیصری گفت: در زمینه داستان کوتاه و حتی داستان بلند مرتبط با پیامبر(ص)، آثاری که وجهه ادبی داشته باشد و به صورت بازنویسی نباشد، تا قبل از این جشنواره نداشته‌ایم و ذکر این نکته ضروری است که آثاری که منتشر خواهد شد خالی از نقص نیست، اما تلاش خواهیم کرد تا آثار بهتری خلق شود. در سال جاری انتظار داریم آثار از نظر کیفی ارتقاء یابد و از نظر کمی نیز پیش‌بینی می‌شود با تعداد آثار بیشتری مواجه شویم.
چینی‌فروشان: لایه‌های مختلف شخصیت پیامبر(ص) واکاوی شود
محسن چینی‌فروشان، عضو شورای راهبردی جشنواره «خاتم» در پایان این نشست گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که هجمه‌هایی به بهترین خلق خداوند وارد می‌شود و در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده داریم و متأسفانه چهره‌ای از پیامبر(ص) ارائه می‌شود که همراه با واقعیت نیست و باید با ارائه آثار فاخر درباره سیره و زندگی آن حضرت، چهره رحمانی پیامبر(ص) را نمایان کنیم.

آثار فاخر داستانی اندک درباره پیامبر(ص)/غفلت از معرفی اسوه حسنه

وی افزود: شخصیت پیامبر(ص) لایه‌های مختلفی دارد و در همین جشنواره باید این لایه‌ها را کاوید و از زوایای گوناگون آن را بررسی کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه نخستین سال برپایی جشنواره بود، امیدواریم در دوره‌های بعد، داستان کوتاه با تمرکز بیشتری ادامه یابد.
چینی‌فروشان در ادامه با تأکید بر آموزش در این حوزه گفت: یکی از برنامه‌های این جشنواره آموزش است و نوقلمانی در این زمینه شناسایی شده‌اند که می‌توانند در این مسیر گام‌های مهمی را بردارند. از سوی دیگر امسال علاوه بر مخاطبان داخلی، مخاطبان فارسی‌زبان سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته و می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۹:۲۵
0
0
باید آثار فاخر داستانی بیشتری برای پیامبر (ص) ساخته شود
captcha