توقف تدوین دایرةالمعارف‌ «قرآن» و «تشیع» به دلیل مشکلات مالی
کد خبر: 3525286
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
غفاری خبر داد:

توقف تدوین دایرةالمعارف‌ «قرآن» و «تشیع» به دلیل مشکلات مالی

گروه ادب: مدیر انتشارات حکمت گفت: تدوین دایرةالمعارف‌ «قرآن» و «تشیع» به دلیل بروز مشکلات مالی متوقف شده‌ است.

محمدحسین غفاری، مدیر انتشارات حکمت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره پیشرفت تدوین دایرةالمعارف «قرآن» و «تشیع» گفت: این دایرةالمعارف‌ها در حال حاضر به کندی پیش می‌روند و دلیل آن نیز وضعیت نابسامان حوزه فرهنگ است که در هیچ دوره‌ای شاهد بسامان بودن آن نبودیم و مسئولان فرهنگی نسبت به این حوزه بی‌توجه هستند و این امر را می‌توان از شمارگان کتاب‌هایی که به کمتر از 500 نسخه رسیده، متوجه شد.
وی این موضوع را فاجعه فرهنگی دانست و افزود: در رابطه با تدوین این دایرةالمعارف‌ها با مضیقه و مشکل مالی مواجه هستیم و غیر از آن مشکل دیگری نداریم. دست‌اندرکاران تهیه این دایرةالمعارف‌ها، افراد فاضل و دانشمندی هستند و تمایل بسیاری برای مشارکت در این کار دارند، اما زمانی که ناشر به دلیل همین مشکلات نمی‌تواند آنها را حمایت و پشتیبانی کند، به ناچار به امور دیگری روی می‌آورند و مشکلاتی از این دست، نه تنها به انتشار آثار مهمی مانند دایرةالمعارف‌ها آسیب می‌زند، بلکه آسیب جدی به زنجیره نشر نیز وارد می‌کند.
غفاری درباره دایرةالمعارف قرآن گفت: در حال حاضر جلد چهارم دایرةالمعارف قرآن در حال انجام است و با توجه به اینکه قرار بود این مجلد به نمایشگاه کتاب امسال برسد، اما مشکلات مالی سبب شد تا زمان‌بندی چاپ این اثر به تأخیر بیفتد. البته این مجلد در حال بازبینی نهایی است و پاییز امسال زیر چاپ می‌رود.
وی با اشاره به جلد پنجم این اثر بیان کرد: بخشی از این مجلد ترجمه شده، اما حدود هشت ماه است که بخش عمده آن به دلیل مسائل مالی متوقف شده و درصدد هستیم این مشکل را حل کنیم تا مجلد آخر به سرانجام برسد. 
غفاری با اشاره به دایرةالمعارف تشیع نیز گفت: جلد شانزدهم این دایرةالمعارف که هزینه‌های بالایی هم دارد و آخرین مجلد است، قرار بود به نمایشگاه کتاب تهران برسد که میسر نشد و این کار هم به کندی در حال پیشروی است و تقریباً و نه کاملاً متوقف شده تا مسائل و مشکلات مالی آن حل شود.
مدیر انتشارات حکمت یادآور شد: پس از اتمام دایرةالمعارف قرآن، نقد مناسبی برای این اثر به چاپ خواهد رسید و این نقدها اعم از مداخلی که وجود نداشته و یا دیدگاه‌ها و نظرات متفکران و اندیشمندان نسبت به برخی مداخل که لازم بود با نگاه شیعی بیان شود، در یک مجلد به زبان‌های گوناگون به چاپ خواهد رسید و در این راستا با انتشارات بریل مذاکراتی داشتیم تا نسخه فارسی این دایرةالمعارف در سایت این انتشارات به صورت آنلاین در اختیار محققان قرار گیرد.
گفتنی است، دایرةالمعارف قرآن در پنج جلد مشتمل بر حدود هفتصد مدخل به زبان انگلیسی از سال 2001 تا 2006 میلادی در انتشارات بریل در لیدن هلند چاپ و منتشر شده است و تاکنون سه مجلد از این اثر به زبان فارسی ترجمه شده و دو جلد دیگر نیز در دست انجام است.
دایرةالمعارف تشیع نیز دانشنامه‌ای فارسی است که پانزده جلد از آن، پیرامون موضوعات مختلف دینی، کلامی، اعتقادی، فقهی، اصولی، تاریخی، جغرافیایی، علمی و فرهنگی جهان تشیع به نگارش درآمده است. تدوین آن از سال 1360 با حمایت مالی بنیاد طاهر(موقوفات سید ابوالفضل تولیت) آغاز و سپس با حمایت مالی فهیمه محبی دنبال شد و از مجلد چهاردهم به انتشارات حکمت سپرده شده و آخرین جلد این مجموعه نیز از سوی همین انتشارات به چاپ خواهد رسید. این دانشنامه برنده دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۹:۱۶
0
0
مشکلات مالی مورد بررسی قرار گیرد و کار به روند خود ادامه دهد
captcha