عوامل تأثیرگذار در تبدیل مساجد محله به پایگاه‎های قرآنی
کد خبر: 3525349
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
مسجد جامعی عنوان کرد:

عوامل تأثیرگذار در تبدیل مساجد محله به پایگاه‎های قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ: عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به شیوه‎ها و عومل تأثیرگذار در تبدیل مساجد محله به پایگاه‎های قرآنی، نقش مهم معلمان و قاریان قرآن در این مسیر را مورد تأکید قرار داد.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه اولین همایش «محله مسجدمحور» در گفت‎و‎گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره ویژگی‌های مسجد محله گفت: از ویژگی‌های مهم مساجد محله نسبت به سایر مساجد این است که مساجد محله با محله اُنس دارند؛ در وافع فرق اساسی این مساجد با سایر مساجد از جمله مساجد جامع و ملی در همین انس داشتن با محله است.

http://8pic.ir/images/ym5t9ig24ll6vbebgem3.jpg
مسجد جامعی به مشارکت تمام اقشار و اعضاء محله در مساجد محل اشاره کرد و گفت: در مساجد محله تمام اقشار محل از جمله جوانان، بچه‌ها، خانم‌ها و حتی پیرمردها حضور و مشارکت دسته‌جمعی دارند؛ مهم‎ترین مسئله حفظ همین حس محلی بودن مساجد است.

ایجاد فضای مناسب جهت جذب جوانان به مساجد

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره شیوه‎های جذب جوانان به مساجد گفت: برای جذب جوانان و بچه‎ها به مساجد فضای مسجد و جذابیت‎های آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: با ایجاد این فضا جوانان هم به مساجد می‎آیند و در مساجد حضور می‎یابند و هم اینکه در برنامه‎ها مشارکت خواهند داشت، اما نکته حائز اهمیت اینکه این جوانان دارای دیدگاه‎ها، سلایق و حرف‎های مختلف هستند که اگر مساجد به سمتی برود که فضا را برای گروه‎های مختلف جامعه ایجاد کند باعث جذب آنان خواهد شد.

تاثیرگذاری معلمان و قاریان در تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی
مسجد جامعی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‎شود مساجد محله را تبدیل به پایگاه‎های قرآنی کرد، گفت:این کار قراردادی نیست بلکه بستگی به حضور معلم قرآن، یا کسی که آیاتی را برای بیان انتخاب کند و یا کسی که نحوه بیان و فهمش از آیات قرآن بیشتر است، دارد.

وی ادامه داد: در خیلی از مساجد می‎بینیم که اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان و دانشجویان حضور دارند، حال برای اینکه فضا قرآنی‎تر شود باید کسانی باشند که آیات قرآن را بیان کرده و از حضور اقشار مختلف استفاده کنند در صورتی که در حال حاضر وضعیت در خیلی از مساجد به چنین شکلی نیست و فقط به یک نماز خلاصه می‎شود.

بحث عمرانی و کمک به مساجد محروم در شورای شهر

عضو شورای شهر تهران با اشاره به همکاری شورا در جهت کمک به مساجد گفت: در  سال اول شورای چهارم، یک سند را جهت کمک به مساجد محله تصویب کردیم و تاکیدمان روی مساجد محله بود؛ چرا که معتقدیم مسجد یک نهاد اجتماعی و منشا انس و همدلی است.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha