به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، تربیت نسل قرآنی، در روزگار فعلی، با وجود هجمههای فرهنگی غرب و مشغول کردن کودکان و نوجوانان به مادیات و فضای مجازی، حقیقتا امری جهادی است. همچنین در مقابل این هجمهها، علاقهمند کردن این نسل به قرآن کریم، در نقاط مختلف تهران، با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت، کوشش و آگاهی والایی را میطلبد.
در این راستا، روز گذشته سوم شهریور، با مسعود سیافزاده،
قاری ممتاز کشورمان، دارای رتبه اول قرائت قرآن در سال 1392 در مسابقات دانشآموزی کشوری در قزوین و رتبه ممتاز رشته حفظ در مسابقات اوقاف و امور خیریه کشوری
در سال 1394 که در کرمانشاه برگزار شد، همراه شدیم. وی، صبح زود، برای تدریس قرآن
کریم به مؤسسه قرآن شکوفههای علوی، واقع در مشیریه( جنوبیترین نقطه شهر تهران) رفت و پس از آن، به سمت درکه( شمالیترین نقطه شهر تهران) راهی شد؛ تا در امامزاده سید محمد والی، به قرآن آموزان خردسال این منطقه، آموزش
دهد.
این قاری ممتاز که مدیریت دارالقرآن نفحات را برعهده دارد،
در مصاحبه با خبرنگار ایکنا، درباره تفاوتهای فرهنگی مناطق مختلف تهران، اهمیت آموزش
قرآن کریم و شیوههای آموزش قرآن کریم، مطالبی را بیان کرد که در ادامه میخوانیم.
تنوع فرهنگی مناطق مختلف تهران
سیاف زاده یادآور می شود که با توجه به تنوع فرهنگی مناطق مختلف تهران، تدریس در جنوب
شهر و شمال شهر، یکسان نیست، و روحیات و علاقههای کودکان و نوجوانان، متفاوت است، لذا
مربی قرآن کریم، باید روشی مناسب و انعطافپذیر انتخاب کند، تا بتواند در مخاطب
خود، در جنوب و شمال شهر، انگیزه ایجاد کند.
همچنین، این قاری ممتاز، به سبک زندگی
متفاوت در مشیریه و درکه اشاره کرد و گفت: مدرس قرآن کریم، باید به خوبی از سبک
زندگی و علایق کودک و نوجوان در مناطق مختلف آگاهی داشته باشد، تا در جذب به سوی
قرآن کریم موفق باشد.
آموزش قرآن کریم
وجود کتاب ها و جزوه هایی صرفا برای آموزش روش تدریس
قرآن کریم برای سنین مختلف از مواردی بود که سیاف زاده بیان کرد و گفت: بعنوان
مثال، در تدریس قرآن کریم به سنین ابتدایی،
بچه ها، آموزش فرمولیک را برنمیتابند و به صورت فعال با آن ارتباط برقرار نمیکنند.
در این سنین، باید مفاهیم و مطالب را به سمبل تبدیل کنیم و یا از روش داستانی
استفاده کنیم.
این قاری ممتاز که دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران است، در ادامه عنوان کرد: زمانی که قرآنآموز در سن ابتدایی، خود را غرق در 604 صفحه پر از کلمات و علامات و حرکات میبیند، باید به قرآن آموزان حق داد که یادگیری قرآن کریم را سخت بدانند.
این قاری ممتاز، در
ادامه شیوه تدریس خود را بیان کرد و گفت: ما در روش خود، ابتدا از قرآن کریم
استفاده نمیکنیم، بلکه بطور هدفمند، کلماتی از قرآن کریم را به صورت دوحرفی، سه
حرفی، چهار حرفی و بیشتر از چهار حرف، استخراج میکنیم و از کلمات آسان به کلمات
ثقیل منتقل میشویم که این امر، موجب تسهیل یادگیری قرآن آموز در روخوانی و
روانخوانی قرآن کریم میشود و پس از 3 ماه میتواند، همه جای قرآن کریم را به صورت
روان و بدون اشتباه تلاوت کند.