امامان جمعه؛ مرزبانان فرهنگی کشور
کد خبر: 3525514
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸

امامان جمعه؛ مرزبانان فرهنگی کشور

گروه اجتماعی: رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی با بیان اینکه امامان جمعه مرزبانان فرهنگی هستند، گفت: اگر امام‌جمعه به درستی نتواند موضوعات و جریان‌ها را تشخیص دهد نخواهد توانست مرزبانی فرهنگی که در مسئولیت وی است را به نحو احسن انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام ابراهیم معادی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی، ظهر امروز، پنجم شهریورماه در جلسه شورای اداری کاشمر که در محل بقعه متبرکه سید حمزه به منظور معارفه امام جمعه جدید کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه امامان جمعه در هنگام بیان خطبه‌ها باید همه را مدنظر داشته باشند، افزود: امام‌جمعه در خطبه سیاسی اگر تحلیلی می‌کند، باید منطبق بر واقعیات باشد.
معادی با اظهار تأسف از اینکه در حق ائمه جمعه بسیار ظلم می‌شود، اظهار کرد: گاهی مواقع فردی کت‌وشلواری با مدرک لیسانس یا بالاتر حق دارد در شبکه‌های تلویزیون ساعت‌ها به‌عنوان کارشناس تحلیل سیاسی کند اما وقتی امام‌جمعه شهری تحلیل سیاسی دارد، دشمن به زبان‌ها می‌اندازد وظیفه امام‌جمعه تحلیل سیاسی نیست.
وی با بیان اینکه امامان جمعه اصول مکاتب، روش‌ها و سیاست‌ها را در سطح جهان به‌عنوان یک کارشناس تحلیل و بیان می‌کنند، افزود: چرا امام‌ جمعه‌ای که چندین سال دانشجویانی را تربیت کرده باید فقط در حد تریبون یک شهر حرف بزند اما یک فرد کت‌شلواری حق دارد، در تلویزیون برای جهانیان حرف بزند.
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی، این اقدام را ظلم در حق روحانیت و ائمه جمعه دانست و گفت: مردم باید بدانند که امام‌ جمعه با لباس تقوا حرف می‌زند زیرا اگر این‌گونه نباشد نمی‌شود به وی اقتدا کرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه نهاد امامت جمعه، جدا از دولت و مجلس نیست، بیان کرد: شاید به عملکرد یکدیگر نقد داشته باشیم اما موضوعات داخلی است که از گذشته بوده و ادامه خواهد داشت اما باید با هم‌پوشانی و هم‌افزایی نظام را در رسیدن به اهداف یاری کرد.
معادی با بیان اینکه اگر مردم در نماز جمعه حضور پرشور داشته و امام‌ جمعه هم به وظایف خود به‌خوبی عمل کند آن شهر آسیب‌ناپذیر و شکست‌ناپذیر خواهد بود، اظهار کرد: این وظیفه امام‌ جمعه است که همه گروه‌ها، جریان‌ها و خطوط داخل و خارج شهر و دشمنان را بشناسد و آن‌ها را به‌درستی به مردم معرفی کند.
وی با تأکید بر اینکه نباید اسیر تبلیغات دشمن شد، گفت: استکبار امروز دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی می‌کند و از انسان‌های موفق در سطح ماهواره‌ها و مجامع بین‌المللی آن‌چنان تعریف می‌کند که مردم نظرشان نسبت به این افراد تغییر کند.
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی با اشاره به اینکه دشمن هر کاری می‌کند تا مردم به‌نظام بدبین شوند، افزود: اگر امام‌ جمعه به درستی نتواند موضوعات و جریان‌ها را تشخیص دهد، جریان‌ها وی را همانند سیل خواهند برد و نخواهد توانست مرزبانی فرهنگی که در مسئولیت امام‌ جمعه است را به نحو احسن انجام دهد.
وی بیان کرد: دشمن برای رسیدن به اهداف خود خبرسازی و موضوع سازی بسیاری می‌کند تا تفکر افراد را به نفع خود تغییر دهد.
وی در ادامه خطاب به امام جمعه جدید کاشمر گفت: بدون شک کاشمر در مقایسه با قوچان که قبلاً در آنجا بوده‌اید به لحاظ ماهیت جریان‌ها، تشکل‌ها، حضور روحانیون و مراکز فرهنگی بسیار متفاوت است.
معادی با تأکید بر اینکه امام‌جمعه جدید کاشمر باید برای کاشمر نسخه جدیدی در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: اصول مدیریت امام‌جمعه جدید کاشمر باید مبتنی بر شناخت منطقه باشد.
در ادامه حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، امام‌ جمعه جدید کاشمر با اشاره به اینکه تدین، شور عاشورایی و عشق به اهل‌بیت(ع) مردم کاشمر به خاطر وجود عالمان و وجود اماکن مقدسه در این شهر است، اظهار کرد: باید این شهر جایگاه گذشته و عظمت معنوی، مذهبی، حوزوی و علمی خود را به دست آورد.
وی با تأکید بر اینکه امامان جمعه در مسیر و خط ولایت و رهبری حرکت کرده و خدمتگزار مردم، نظام و انقلاب هستند، گفت: امامان جمعه علی‌رغم اینکه در برخورد با همه اقشار مختلف، رفتاری محترمانه دارند اما به هیچ گروه، جناح، خط و جهتی وابسته نیستند.
وی با اشاره به اینکه ادبیات ما بر اساس ادب و احترام به دیگران است، عنوان کرد: بدون شک از هرکسی که به فکر مردم و خدمتگزار مردم باشد و هر مسئولی که در خط ولایت و رهبری حرکت کند، حمایت خواهم کرد و وی را در راه رسیدن به اهداف کمک می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه سال‌ها در این شهر زندگی کرده‌ام و علاوه بر تدریس در دانشگاه و دبیرستان‌های مختلف کار فرهنگی کرده و منبر و خطابه در مساجد، تکایا و مکتب‌های مختلف داشته‌ام، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای از حضور من در این شهر ابراز خوشحالی کنند اما این امر دلیل وابستگی فکری، سیاسی و جناحی من به آن‌ها نیست.
امام جمعه کاشمر با اعلام اینکه من خدمتگزار مردم در جایگاه نماز جمعه در خط رهبری و ولایت هستیم، بیان کرد: اگر کسی را تکریم می‌کنم چون ادب ایجاب می‌کند ولی این دلیل نیست که همفکر، هم عقیده و هم خط او هستم.
وی با بیان اینکه راه ما راه امام و رهبر انقلاب است، عنوان کرد: نباید فراموش کرد که مردم کاشمر مردمی اصیل، نجیب، ریشه‌دار، متدین و ولایت‌مدار هستند.
طباطبایی با اشاره به اینکه به جای دعواهای سیاسی باید جایگاه فرهنگی این شهر مجدد زنده شود، گفت: در راستای رسیدن به اهداف پیش رو از علما و حوزه‌های علمیه، همه نخبگان، دانشگاهیان و افراد متدین کاشمر می‌خواهم در این راه همکاری کنند تا این تحول عظیم علمی و معنوی در این شهر به وقوع بپیوندد.
همچنین در این جلسه محمد حسن فرهادی، فرماندار کاشمر با قدردانی از زحمات امام‌جمعه قبلی کاشمر و امام‌جمعه فعلی نیشابور که مظهر وحدت، تفکر، اعتدال و همراه مردم بودند، خطاب به امام‌جمعه جدید کاشمر، گفت: شما مردم کاشمر را به خوبی می‌شناسید با ارتقاء فکری که در طی این سال‌ها صورت گرفته مردمی اهل اعتدال، عقل‌گرا و پرتلاش و سیاست‌ورزانی حکیم هستند.
وی با اشاره به اینکه امیدوارم با حضور حجت‌الاسلام طباطبایی وحدت شهرستان ارتقاء بیشتری پیدا کند، اظهار کرد: همه ما باید تلاش کنیم در جهت منویات رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید خدمات مؤثری را به مردم ارائه دهیم.
فرماندار کاشمر با بیان اینکه ادارات شهرستان با تمام توان در جهت ارائه خدمات به مردم تلاش می‌کنند، عنوان کرد: بدون شک نهاد مقدس امامت جمعه، نهادی معنوی، گسترده و پدری مهربان برای همه سلایق شهرستان خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد که با درایت امام‌جمعه جدید کاشمر بستر مناسبی برای خدمت‌رسانی بیشتر در شهرستان داشته باشیم.
captcha