54 هزار حافظ قرآن در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی حفظ شرکت کردند
کد خبر: 3525631
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
حاجی‌شریف:

54 هزار حافظ قرآن در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی حفظ شرکت کردند

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون اداری و پشتیبانی سازمان دارالقرآن کشور گفت: از 11 سال گذشته تاکنون در حدود 54 هزار تن از حفّاظ سراسر کشور در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی حفظ شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، احمد حاجی‌شریف، معاون اداری و پشتیبانی سازمان دارالقرآن کشور، صبح امروز، شنبه 6 شهریور در همایش تخصصی حافظان کل قرآن کریم استان زنجان که در محل اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی زنجان برگزار شده بود، اظهار کرد: از 11 سال پیش که سازمان دارالقرآن کشور دبیرخانه اعطای مدرک به حفاظ را بر اساس ضوابط و مقررات عهده‌دار شد تا کنون در حدود 54 هزار حافظ در آزمون‌های مربوطه شرکت کرده‌اند.

حاجی‌شریف با اشاره به اینکه مدارک حفظ تخصصی در 5 سطح ارائه می‌شوند، تصریح کرد: مدارک سطح یک، دو و سه مربوط به حفاظ کل هستند که مدرک سطح یک معادل دکترا، مدرک سطح دو معادل فوق لیسانس و مدرک سطح سه معادل لیسانس است که تاکنون نزدیک به دو هزار نفر در این سه سطح موفق به دریافت مدرک شده‌اند و در مجموع از 54 هزار شرکت کننده در آزمون‌های اعطای مدرک حفظ تا کنون نزدیک به 5 هزار نفر موفق به دریافت مدرک تخصصی حفظ در سطوح مختلف شده‌اند.

این فعال قرآنی با تاکید بر اینکه تنها 12 نفر موفق به دریافت مدرک درجه یک که معادل دکترا است، شده‌اند، ابراز کرد: مدرک درجه یک حفظ قرآن به حفاظی ارائه می‌شود که مسلط به ترجمه و تفسیر قرآن کریم نیز باشند و یکی از این 12 نفر مربوط به استان زنجان است و استان زنجان جزو «السابقون» در زمینه حفظ محسوب می‌شود.

حاجی‌شریف با اشاره به اینکه امسال برگزاری 400 جلسه حفظ قرآن مردمی توسط حداقل یک پنجم از دو هزار نفری که موفق به دریافت مدرک تخصصی حفظ شده‌اند در سطح کشور در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در گذشته کوچه‌ها افقی بودند و الان شاهد عمودی شدن فضای کوی و برزن و زندگی آپارتمان‌نشینی هستیم و حافظان قرآن باید برای راه‌اندازی جلسات حفظ مردمی، اهتمام داشته باشند.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان دارالقرآن کشور تاکید کرد: تاکید بر مردمی بودن جلسات قرآنی به معنی نفی حضور و حمایت بخش دولتی نیست، بلکه دولت با حمایت خود این مسئله را به یک فرهنگ تبدیل کند تا بعد از نهادینه شدن این امر مهم، مردم نیز به صورت خودجوش در این عرصه حاضر شوند که نمونه آن را در برگزاری باشکوه عزاداری‌های محرم می‌توان دید که از زمان صفویه و با اقدام دولتی آغاز شده و هم‌‌اکنون به عنوان حرکت‌های مردمی به خوبی برگزار می‌شود.

حاجی‌شریف گفت: قرائت و حفظ قرآن محل توقف نیست بلکه باید با استفاده از آن به مفاهیم توجه کرد و پس از آن وارد عرصه عمل به آموزه‌‌های قرآنی شویم تا بتوانیم تا حد زیادی شاهد کمرنگ شدن بسیاری از مشکلات جامعه باشیم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یکی از بچه ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۱۲:۲۷
0
0
ضمن تشکر از برگزار کنندگان آزمون های تخصصی حفظ، به عنوان یکی از شرکت کنندگان در استان زنجان متأسفانه شاهد نقاط ضعفی در برگزاری این آزمون بودیم. با توجه به اینکه آزمون برای آقایان برای اولین بار در زنجان برگزار می شد، صرفاً از دو داور خانم برای برگزاری این آزمون دعوت شده بود که در ابتدا ظاهرا وظیفه حضور و غیاب و برقراری نظم هم برعهده این دو بزرگوار نهاده شده بود. متأسفانه علیرغم روش مناسبی که در دوره های قبل در شهر تبریز شاهد بودیم، در هنگام پاسخگویی یک شرکت کننده ، دیگر شرکت کنندگان نیز در محل برگزاری حضور داشته و در جریان آزمون قرار می گرفتند که خواه ناخواه گاهی همهمه حضار و سوالات آنان از برگزار کنندگان و داوران باعث برهم خوردن نظم آزمون می شد. به دلیل عدم تفکیک آزمون آقایان از خانم ها و عدم زمان بندی مناسب، برگزار کنندگان در مقاطعی ناچار به خارج نمودن شرکت کنندگان آقا و یا خانم از محل برگزاری شده بودند که این امر با توجه به شرایط محل برگزاری شرایط سختی را هم برای خانم ها و هم آقایان به وجود آورده بود. برگزار کنندگان محترم عدم اختصاص بودجه و فضای کافی و عدم امکان استفاده از داوران استانی آقا را عامل این مسائل عنوان نمودند که قابل قبول نمی باشد، آیا با جایگاه و سابقه استان زنجان که به قول استاد حاجی شریف از سابقون در فعالیت های قرآنی است، شایسته نبود با دعوت از داور بومی یا غیر بومی آقا، آزمون برای آقایان به صورت جداگانه برگزار می شد تا این همه سختی و خستگی بر آقایان و خانم های شرکت کننده تحمیل نشود؟ شاید عدم تجربه توجیه مناسبی برای این موارد باشد اما براستی آیا امکان استفاده از تجربه دیگر استان ها از جمله آذربایجان شرقی نبود؟ آیا تمامی شرکت کنندگان به طور جداگانه هزینه های ثبت نام را پرداخت نکرده و حق برابر در شرکت در آزمون ندارند که عنوان شود به خاطر تعداد کم شرکت کنندگان آقا بایستی فقط داوران خانم آزمون را داوری نمایند؟ ظاهرا باز هم نوبت به قرآن رسیده و بودجه ها تمام شده که فضا و داور و نیروی نظم دهنده و خدماتی مناسب و کافی برای تمامی شرکت کنندگان اختصاص نیافته است. امیدواریم در آینده شرایط بهتر شود. آنچه اتفاق افتاد در شأن حافظان قرآن و سازمان محترم دارالقرآن و استان زنجان نبود.
captcha