کلنگ احداث دهکده گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی به زمین زده شد
کد خبر: 3525698
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی:

کلنگ احداث دهکده گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی به زمین زده شد

گروه اجتماعی: با اجرای مراسم کلنگ‌زنی، دهکده گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی در مساحت 14 هکتار با حضور فرماندار و مسئولان شهرستان خوسف راه‌اندازی ‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، امروز، ششم شهریورماه در آیین کلنگ‌زنی احداث دهکده گیاهان‌ دارویی استان، گفت: براساس طرح پژوهشی جهاددانشگاهی استان، پتانسیل‌های‌ کاربردی گیاهان دارویی مزیت‌دار استان را شناسایی کردیم.

وی افزود: آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرآیند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ایجاد یک مرکز نمونه گردشگری در حوزه گیاهان دارویی بومی از اهداف ایجاد این دهکده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید مردمی و دانش‌بنیان باشد، اظهارکرد: دانش‌بنیان به این معناست که علم و عمل به درستی به هم آمیخته شوند.

صادقی بیان‌کرد: در بحث گیاهان دارویی استان باید به دنبال علمی و بروز کردن اطلاعات کشاورزان، بازاریابی موفق، بهره برداری بهینه از گیاهان دارویی و حذف واسطه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان به دنبال معرفی گیاهان دارویی بعنوان قطب تولید است، ادامه داد: احداث این دهکده نیازمند حمایت جدی مسئولان است، چراکه به تنهایی و عدم کمک دیگر سازمان‌ها سرعت تحقق موضوع کند خواهد شد.

صادقی استفاده ازپایان‌نامه دانشجویان  ارشد و دکترا در خصوص گیاهان دارویی را ضروری دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت ویژه می‌تواند اشتغال ایجاد کند، بحث گیاهان دارویی است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه این پرژه نیازمند 10میلیارد تومان اعتبار است، یادآورشد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این پروژه ظرف مدت 4 سال تحقق پیدا خواهد کرد.

لزوم ایجاد برند گیاهان دارویی خراسان جنوبی

محسن پویان پژوهشگر و مدیرپروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، نیز گفت: پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان از شش ماه قبل کلید خورده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی منحصربه فرد در زمینه گیاهان دارویی است، افزود: هدف از اجرای این پروژه ساماندهی گیاهان دارویی استان، اشتغال و ارز آوری است.

پژوهشگر و مدیرپروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان با اشاره به لزوم ایجاد برند گیاهان‌دارویی خراسان جنوبی، افزود: در دهکده گیاهان دارویی تعاونی‌هایی شکل خواهد گرفت که کشاورزان و تولیدکنندگان در آن عضو شوند.

پویان ادامه داد: میکروب‌زدایی، اخذ استانداردهای لازم و بسته‌بندی مناسب برای صادرات از جمله فعالیت های آزمایشگاهی در دهکده جهاددانشگاهی خواهد بود.

پژوهشگر و مدیرپروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: بازاریابی گیاهان دارویی مساله‌ای است که در این دهکده درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز تفرجگاه و مرکزی برای گردشگری خواهد بود، ادامه داد: از مشاوران اقتصادی نیز در این دهکده استفاده خواهد شد.

دهکده گیاهان دارویی پروژه‌ای سرآمد و شاخص برای خراسان‌جنوبی

علیرضا فاطمی سرپرست فرمانداری خوسف نیز گفت: امیدواریم پروژه گیاهاهان دارویی جهاددانشگاهی استان سرمنشاء خیر بوده و آینده خوبی برای استان رقم بزند.

وی با بیان اینکه ایثار و دانش دو مولفه جهاددانشگاهی است، افزود: دهکده گیاهان دارویی پروژه‌ای سرآمد و شاخص برای استان و دارای ارزش افزوده بالایی است.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهارکرد: گیاهان دارویی استان پتانسیل جذب گردشگر دارد و نیاز است در این حوزه بخش خصوصی نیز ورود پیدا کند. 

فاطمی با بیان اینکه درحال حاضر در استان بیش از 10 مورد از تولیدات گیاهان دارویی داریم، یادآورشد: متاسفانه هنوز برند قابل توجهی که منحصر به خراسان جنوبی باشد، نداریم و دهکده گیاهان دارویی می‌تواند در برندسازی نقش اساسی داشته باشد.

captcha