میزبانی از علامه حلی؛ برگ زرّینی در تاریخ سلطانیه
کد خبر: 3525707
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳

میزبانی از علامه حلی؛ برگ زرّینی در تاریخ سلطانیه

گروه اجتماعی: سلطانیه در تاریخ پر فراز و نشیب خود برگ زرّینی دارد و آنهم میزبانی دانشمند اسلامی، علامه حلی، فقیه، محدث، مفسر، متکلم، ادیب و حکیم بزرگ اسلام و شیعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، در شب 29 رمضان 648 هجری قمری در حله ابومنصور جمال‌الدین، حسن بن یوسف بن مطهّر حلی، معروف به «علامه حلى»، متولد شد.

بعد از رحلت محقق حلى در سال 676 ق که زعامت و مرجعیت شیعیان را به عهده داشت شاگردان ممتاز وى و فقها و دانشمندان حله به دنبال فقیه و مجتهدى بودند که خصوصیات مرجعیت و زعامت را دارا باشد تا او را به عنوان مرجع تقلید معرفى کنند.آنان تنها علامه حلى را که از شاگردان برجسته و دست پرورده مکتب فقهى محقق حلى بود و فقها و مجتهدان به نام آن روزگار در حوزه درس وى شرکت کردند شایسته مرجعیت و پیشوایى دین مى‌شناختند و این در زمانى بود که فقط 28 بهار از عمر شریف علامه گذشته بود.

زندگی علامه حلی مصادف با سوختن کشور در دودمان حملات چنگیزخان مغول بود. الجایتو شاه ایلخانی که شهر سلطانیه را برای مرکز حکومت خود انتخاب کرده بود با روشن‌گری‌های علامه حلی به دین اسلام مشرف و نام خود را به محمد خدابنده تغییر داد که در گسترش دین اسلام در ایران به‌خصوص مکتب تشیع نقش بسزائی داشت و باید عنوان کرد سلطانیه پایتخت این شاه ایلخانی محلی برای رفت آمد شیعیان محسوب می‌شد و علامه حلی علاوه بر اینکه در این سالها ملازم سلطان محمد خدابنده بود، از پرداختن به تحقیق و تالیف غافل نبود که علامه حسن‌زاده آملی در فرازی می‌‌نویسد: «علّامه‏ حلى‏ را در حدود پانصد مجلد تألیف علمى است».

در شهر سلطانیه نیز میدانی به نام میدان علامه حلی در راستای بزرگداشت این عالم گرانقدر نام‌گذاری شده است.

میزبانی علامه حلی؛ برگ زرّینی در تاریخ سلطانیه

شهریار نوحی، بخشدار باغ حلی شهرستان سلطانیه در گفت‌‌وگو با ایکنای زنجان اظهار کرد: حضور عالم دینی و ارزشمند اسلام علامه حلی در این بخش موجب شد تا اهالی نام منطقه را به نام این عالم دینی نام‌گذاری کنند.

نوحی با اشاره به اینکه باغ حلی از ابتدا نام این منطقه از سلطانیه بوده است، تصریح کرد: علامه حلی در حله یکی از شهرهای عراق متولد شده بود ولی بخشی از عمر خود که طبق نقل قول‌هایی از 8 تا 12 سال عنوان شده، را در سلطانیه و باغ حلی سپری کرده بود. سلطانیه پایتخت ایلخانان در زمان سلطان محمد خدابنده بود و علامه حلی با توجه به حضورش در مرکز شاه ایلخانی مدتی از عمرش را در این منطقه گذارند و اهالی نام باغ حلی را بر روی این بخش برگزیدند تا نام و یاد علامه حلی را با این عمل خود گرامی بدارند.

وی با اشاره به وجود حرم مطهر امامزاده ام‌البنین از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در باغ حلی، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته که سلطانیه به عنوان شهرستان مستقل در تقسیمات کشوری اعلام شد، باغ حلی نیز به عنوان بخش معرفی شد و تلاش شده است تا با برگزاری برنا‌مه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی، ظرفیت مذهبی و تاریخی باغ حلی هر چه بیشتر معرفی شود.

بخشدار باغ حلی تاکید کرد: بخش باغ حلی دارای 24 روستا و 11 هزار و 500 نفر جمعیت در 18 کیلومتری شهرستان سلطانیه قرار دارد.

یادآور می‌شود علامه حلی پس از عمرى تلاش و کوشش در راه احیاى شریعت، در بیست و یکم محرم 726 هجرى وفات یافت و آرامگاهش در نجف اشرف و در جوار بارگاه ملکوتى مولایش امیرالمؤمنین على (ع) آرام گرفت.

captcha