نشست خبری همایش تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر ایران و جهان برگزار شد
کد خبر: 3525793
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵

نشست خبری همایش تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر ایران و جهان برگزار شد

گروه هنر: نشست خبری همایش بین‌المللی تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر ایران و جهان، پیش از ظهر امروز برگزار و در آن بر ضرورت تجلیل از مفاخر هنری کشور در دوره حیات و زندگی آن‌ها تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری «همایش بین‌المللی تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر ایران و جهان» پیش از ظهر امروز شنبه 6 شهریور، با حضور سیدبیوک موسوی؛ رئیس کاخ موزه سعدآباد، محمد حیدری؛ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این مجموعه و مسعود عبدالوند؛ دبیر همایش در موزه ملت کاخ موزه سعدآباد برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدبیوک موسوی؛ رئیس کاخ موزه سعدآباد به ایراد سخن پرداخت و گفت: این مجموعه با دارا بودن 17 کاخ موزه در سال پذیرای خیل عظیم بازدیدکننده از اقشار گوناگون جامعه است اما از آنجا که مجموعه سعدآباد عنوان فرهنگی و تاریخی را نیز یدک می‌کشد لذا ما باید علاوه بر توجه به جنبه تاریخی این مجموعه و نگاه موزه‌ای به آن، بر روی واژه فرهنگی آن هم تکیه کنیم.

وی گفت: اتفاقاً برگزاری این همایش نیز یکی از اقدامات مؤثر این مجموعه است که علاوه بر ارج نهادن به مقام هنری هنرمندان صاحب‌نام ایرانی و آنهایی که در عرصه فرهنگ و هنر فخر آفریدند مجالی را فراهم می‌کند که از فضا و ظرفیت فرهنگی مجموعه سعدآباد تنها به عنوان یک فضای موزه‌ای برای بازدید علاقه‌مندان استفاده نشود و این مکان فرهنگی محلی برای تردد افراد گوناگون و شخصیت‌های برتر عرصه فرهنگ و هنر باشد.

موسوی با اشاره به درگذشت مرحوم داوود رشیدی؛ یکی از ارکان سینما و هنرهای نمایشی گفت: امیدوارم که این برنامه ابتکاری که قرار است ماهیت سعدآباد را از شکل صرف موزه‌ای آن خارج کند، تبدیل به یکی از برنامه‌ای همیشگی این مجموعه فرهنگی و تاریخی شود و ما این افتخار را داشته باشیم تا قبل از آنکه از نعمت وجودی بسیاری از عزیزان پیشکسوت و مفاخر عرصه فرهنگ بی‌بهره شویم بتوانیم در قالب چنین برنامه‌ای تجلیلی درخور و شایسته از ایشان داشته باشیم.

سیدبیوک موسوی، رئیس کاخ موزه سعدآباد

رئیس کاخ موزه سعدآباد تصریح کرد: با تشکیل دبیرخانه برای این همایش در تلاش هستیم تا در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری، افراد و شخصیت‌های صاحب‌نام را بازشناسی کرده و آنها را در قالب برگزاری این همایش که به شکل ماهانه و هر ماه به شکل محدود است مورد تجلیل قرار دهیم و برنامه‌ای میان‌مدت و درازمدت برای این کار داریم.

موسوی با اشاره به اینکه این برنامه مورد توجه و حمایت رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز قرار گرفته است گفت: هرچند که موزه نیز دارای اهمیت است و از طریق جذب گردشگران به ویژه گردشگران خارجی سعی در انتقال فرهنگ و ارائه داشته‌های فرهنگی ایران دارد اما باید به واسطه برگزاری برنامه‌هایی همچون این همایش محیط موزه را پویا و سرزنده نگاه داشت.

این گزارش حاکی است پیش از سخنان موسوی، محمد حیدری؛ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل طی سخنانی گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در نظر دارد تا با ایجاد دبیرخانه این همایش را برگزار نماید تا به این وسیله دین خود را به مفاخر فرهنگ و هنر ایران ادا کند.

وی گفت: منظور از مفاخر افراد و شخصیت‌هایی هستند که موجب افتخارآفرینی برای میهن اسلامی ایران شده‌اند؛ این عنوان شاید با واژه مشاهیر و پیشکسوتان تفاوت کند؛ چرا که ممکن است فردی در سنین جوانی برای ایران افتخارآفرینی کرده باشد، به هر حال هدف از برگزاری این همایش هم تجلیل از مفاخر ایران و جهان در عرصه فرهنگ و هنر است.

حیدری تصریح کرد: همچنان در آغاز راه برای برگزاری مداوم این همایش هستیم و سعی داریم در قالب تشکیل اتاق فکری به ایده‌های نوینی در زمینه برگزاری این همایش برسیم؛ ایده‌هایی که پیشتر از این تجربه نشده‌اند تا همایش مشابه رویدادهای گذشته خود تکراری نباشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

همچنین مسعود عبدالوند؛ دبیر همایش نیز دیگر سخنران این نشست بود که گفت: تجلیل از مفاخر ایرانی وظیفه هر ایرانی است و ما باید به دنبال شناخت افرادی که سال‌ها در عرصه فرهنگ و هنر برای اعتلای آن زحمت کشیده‌اند باشیم و آنها را مورد تجلیل قرار دهیم.

وی گفت: خاطرم هست که سال‌ها پیش یکی از مسئولان بلندپایه امنیتی و سیاسی جمله زیبایی نقل به این مضمون ایراد کرد و آن اینکه امنیت ملی ما در گروی امنیت فرهنگی ماست؛ به واقع امروز هرچه در مورد فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری شود و ما متوجه زحمت و مرارت پیشکسوتان این عرصه که سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند باشیم، این امر امنیت ملی ما را نیز تضمین خواهد کرد.

عبدالوند در ادامه گفت: شاید این تصور در اذهان همه ایجاد شود که کاری که مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد قصد انجام آن را دارد امری است تکراری و پیشتر شاهد برگزاری آن بوده‌ایم همانند جریانی که زمانی صدا و سیما در قالب برگزاری همایش چهره‌های ماندگار آن را راه‌اندازی کرد اما باید بگویم ما در قالب برگزاری این همایش به دنبال نگرشی متفاوت هستیم.

وی تصریح کرد: حضور پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر و مفاخر ایرانی در فضای این موزه، تبادلاتی که با هم خواهند داشت و این همایش شاید بهانه‌ای برای ایجاد اجتماعی سازنده و تأثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر خواهد بود به نظرم زمینه را برای تحول در عرصه مهم فرهنگی و شکوفایی آن فراهم خواهد کرد.

لزوم تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ پیش از دست رفتنشان/اهدای ظرف منقوش به سیمای رهبری

دبیر همایش بین‌المللی تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر در پایان گفت: یکی از کارهایی که به پشتکار و پیگیری‌های شخصی در حال انجام آن هستم ایجاد شهرک مفاخر و اسطوره‌های هنر ایران در شمال کشور است تا به این وسیله مکانی برای حضور پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در جایی مشخص و به منظور استفاده از تجارب ارزنده آنها فراهم شود.

این گزارش حاکی است، در این نشست همچنین حمیدرضا میرسعید قاضی، کارآفرین نمونه به ایراد سخنانی در مورد فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود پرداخت.

همچنین پرنیان دیبا؛ هنرمند تصویرگر، پیرامون تصویرگری شاهنامه فردوسی که توسط کاخ موزه خریداری شده است و بخشی از عواید آن به امور خیریه اختصاص خواهد یافت توضیحاتی ارائه کرد.

امیرسجاد دبیریان

captcha