تصویب دائمی بودجه زیارت برای سه استان کشور
کد خبر: 3525817
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
واحدی عنوان کرد:

تصویب دائمی بودجه زیارت برای سه استان کشور

گروه اجتماعی: معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: بعد از پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان برنامه و بودجه و براساس تبصره 15 و بعد از مطرح شده در صحن علنی مجلس، بودجه زیارت برای سه استان کشور دائمی شد.

محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد تصویب بودجه دائمی زیارت، ابراز کرد: بحث زیارت در ماده دوازدهم برنامه پنجم توسعه دیده و در آن بر تعمیق و توسعه فرهنگ رضوی تأکید شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس دولت مکلف شده است تا تحت عنوان بودجه زیارت این امر را تحقق بخشد، لذا دولت در این پنج سال حدود 105 میلیارد تومان به بودجه زیارت اختصاص داده که در زیرساخت‌ها و روبنا‌ها هزینه شده است.
واحدی تصریح کرد: برای اینکه بودجه زیارت سمت و سوی اصلی خودش را به صورت جدی پیدا کند از سوی استاندار و معاونت زیارت خراسان رضوی و همچنین نمایندگان مشهد در مجلس، پیگیری‌های لازم انجام شد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در سیاست جدیدی که سازمان برنامه و بودجه دارد، یک سری تبصره‌های دائمی تنظیم کرده است تا بودجه زیارت نیز خودش را در قالب یک تبصره دائمی نشان دهد.
وی بیان کرد: در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان برنامه و بودجه و براساس تبصره 15 و بعد از مطرح شده در صحن علنی مجلس، بودجه زیارت دائمی شد و مراحل تأیید شورای نگهبان را طی می‌کند.
واحدی اظهار کرد: در حال حاضر در تبصره‌های دائمی بودجه کشور، تبصره‌ای داریم که ویژه بودجه زیارت است و این بودجه برای سه استان خراسان رضوی، قم و فارس در نظر گرفته شده است که طبیعتا بیشترین مبلغ نیز به خراسان رضوی تعلق خواهد گرفت.
وی با بیان این که در برنامه پنجم توسعه بحث مصلی‌ها، مساجد و همچنین بقاع متبرکه نیز در بودجه دیده شده بود، ادامه داد: این امر سبب شده بود تا بخشی از بودجه زیارت توزیع استانی پیدا کند و بنابراین تنها به سه استان اختصاص پیدا نمی‌کرد و در کل کشور توزیع می‌شد.
بودجه دائمی زیارت برای سه استان دیده شده است
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: لذا با توجه به این اشکالات، در نهایت با تبصره دائمی، بودجه زیارت برای سه استان دیده شد و بقاع، مساجد و مصلی‌ها نیز یک ردیف بودجه جداگانه دریافت کردند.
وی با بیان اینکه ما بودجه زیارت را براساس طرح جامع زیارت توزیع می‌کنیم، افزود: در حال حاضر طرح جامع زیارت در قالب 33 مجلد تهیه شده و در شورای برنامه‌ریزی استان موجود است و با 10 راهبرد، 39 سیاست، 141 برنامه و 825 پروژه برای پنج سال آینده به تصویب رسیده است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: این طرح حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که 70 درصد از این مبلغ را باید برای سال آینده با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین کنیم.
واحدی با بیان اینکه همچنین 30 درصد آن نیز باید از بودجه زیارت و سایر منابع تأمین شود، گفت: البته ما بستر را برای سرمایه‌گذاری طرح‌ها و پروژه‌ها در این زمینه آماده کردیم و در آینده‌ای نزدیک ارایه خواهد شد تا سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بخش خصوصی امکان حضور و سرمایه‌گذاری در موضوع زیارت را پیدا کنند.
ارائه خدمات مختلف روبنایی و زیربنایی به زائران و مجاوران از محل بودجه زیارت 
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: بودجه‌ای که مصوب شده و در اختیار ما قرار می‌گیرد در راستای طرح جامع زیارت است و در اقدامات روبنایی، زیربنایی و دیگر حوزه‌ها هزینه خواهد شد.
واحدی با بیان اینکه بودجه زیارت صرف زائران و مجاوران می‌شود، عنوان کرد: در واقع این هزینه‌ها جهت ارایه خدمات در بخش‌های مختلف و همچنین موضوعات فرهنگی صرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه خطوط بی. ‌آر. تی مشهد و یا ساخت زائرسراهای ارزان قیمت، نمونه‌ای از صرف هزینه‌ها در این راستا است، افزود: مثلا 50 درصد زمین‌های زائرسراها را دولت به صورت رایگان و 50 درصد دیگر را نیز شهرداری به شکل رایگان در اختیار استان‌های مختلف قرار داده است، از طرفی دیگر بخش‌های زیربنایی آن مانند آب، برق و گاز نیز از محل بودجه زیارت تأمین می‌شود.
واحدی با بیان اینکه بودجه‌ای که از امسال می‌آید، براساس طرح مصوب، کاملا مشخص استفاده خواهد شد، گفت: در همین راستا از خیران می‌خواهیم که پای کار آمده و مشارکت کنند، البته ما در این زمینه چند ماهی است که «بنیاد خیرین زیارت» را برای افزایش مشارکت و استفاده از ظرفیت این افراد در مقوله زیارت تشکیل دادیم که در آن خیران سرشناس استان و مشهد حضور دارند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه حضور دولت در بحث پروژه‌های زیارت به صورت حمایتی است، اضافه کرد: در واقع ما در بودجه زیارت، پروژه‌ها را از صفر تا صد نمی‌توانیم جلو ببریم، اما با مشارکت این امر صورت می‌گیرد.
وی افزود: ما در بحث زیارت، ظرفیت قانونی به نام کارگروه ملی زیارت داریم که ریاست آن با معاون رئیس جمهور است و دبیری این کارگروه نیز طی چند ماه گذشته به استاندار خراسان رضوی محول شده است که این کارگروه ظرفیت خوبی در راستای خدمت‌رسانی به زائران دارد.
captcha