دولت در سیاست خارجی به توسعه روابط با همسایگان عربی توجه کند
کد خبر: 3525926
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
صباح زنگنه:

دولت در سیاست خارجی به توسعه روابط با همسایگان عربی توجه کند

گروه سیاسی: یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت در حوزه سیاست خارجی در سه سال گذشته سعی کرده مناطق مختلف جهان را تحت پوشش قرار دهد، گفت: در این میان همسایگان عربی جمهوری اسلامی ایران، به استثنای کویت و عمان، کمتر مدنظر مسئولان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند که این طبعا نیازمند توجه بیشتر مسئولان و دستگاه دیپلماسی است.

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و نوع تعاملات بین‌المللی در این سه سال گفت: سعی دولت در سیاست خارجی در این سه سال به ویژه پس از برجام این بوده که قاره‌های مختلف جهان تحت پوشش قرار دهد و مراودات خود را در مناطق مختلف جهان توسعه دهد.

وی افزود: در این راستا در آسیا هم مقامات ایرانی به کشورهای آسیایی سفرهای متعددی کردند و هم مقامات آن کشورها به ایران. بخش عمده‌ای از مراودات و تعاملات بین‌المللی در این دوره معطوف به اروپا بوده است و رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کردند و مقامات اروپایی زیادی همراه با هیئت‌های اقتصادی در طی این مدت به ایران آمدند.

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاسی

زنگنه اظهار کرد: آفریقا هم در این مدت از چشم مسئولان سیاست خارجی کشور پنهان نمانده بود و وزیر امور خارجه سفرهای دوره‌ای به این قاره داشت و شرق و غرب آفریقا را تحت پوشش قرار داد. در روزهای اخیر نیز سفر وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین انجام شد.

اهمیت توجه دستگاه دیپلماسی به گسترش سطح روابط با همسایگان عربی

این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: در این میان همسایگان عربی جمهوری اسلامی ایران، به استثنای کویت و عمان، کمتر مدنظر مسئولان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند که این طبعا نیازمند توجه بیشتر مسئولان از یک سو و یک حرکت مثبت از طرف مقابل از سوی دیگر است تا این روابط به وضعیت بهتری سوق پیدا کند.

زنگنه درباره عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در این سه سال در تحولات منطقه‌ای به ویژه در سوریه و عراق گفت: دولت و وزارت امور خارجه در سوریه فعال‌تر بوده است و با ارائه طرح‌های نسبتا عملی و واقع‌بینانه توانسته تا حدود زیادی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و کشورهای مؤثر در این موضوع مانند ترکیه و روسیه تبادل نظرهای مثبتی داشته باشد و در جاانداختن این طرح‌ها موفقیت بیشتری کسب کند.

سیاست‌های خصمانه سعودی‌ها ناشی از احساس عقب افتادن از ایران در منطقه است

زنگنه درباره برخی انتقادات از دولت درباره تضعیف روابط با عربستان در این دوره و عدم برخورد قاطعانه دستگاه دیپلماسی با سیاست‌های خصمانه عربستان گفت: در برابر کشوری که احساس می‌کند یا جمع‌بندی‌اش آن است که نسبت به ایران در صحنه‌های منطقه‌ای و جهانی عقب‌افتاده و بسیاری از مناطق نفوذ خود را از دست داده است و به سمت اتخاذ سیاست‌های واگرایانه و خصمانه روی می‌آورد یافتن فرمولی که بتواند این کشور را به سمت اتخاذ سیاست‌های عقلانی بکشاند امری دشوار و پیچیده است.

وی تأکید کرد: باید نیروهای مؤثر در آن کشور به این عقلانیت برسند و تأثیرات نامطلوب سیاست‌های رادیکال بر جامعه و منطقه را به اطلاع تصمیم‌گیران برسانند تا تغییری در این وضعیت حاصل شود.

مهدی مخبری    

captcha