تدوین تفاهم‌نامه حمایت از محتوای دیجیتال با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری
کد خبر: 3527398
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
موسویان خبر داد:

تدوین تفاهم‌نامه حمایت از محتوای دیجیتال با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

گروه فضای مجازی: رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال تدوین تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هستیم تا بتوانیم از محتوای دیجیتال حمایت کنیم و شاهد محتوای مناسب باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، پیش از ظهر امروز با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افراسیابی، مدیرشبکه ملی فرهنگ، محمدصادق افراسیابی، دبیرکل همایش سواد رسانه‌ای، مسئولیت اجتماعی در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در حال تدوین است. هدف از انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد کسب و کار تولید محتوای دیجیتال و حمایت از معاونت از تولیدکنندگان است.

وی افزود: شبکه ملی فرهنگ دارای 400 خانه فرهنگ دیجیتال در سطح کشور و 30 مجتمع مرکز فرهنگی در مراکز استان‌ها مشغول به فعالیت شدند و دو هزار شغل در کسب و کار تولید محتوای دیجیتال با ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارزیابی شد.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: 29 مردادماه اولین جشنواره تولید محتوا در ایران را در سه محور: فرهنگ و جامعه، سبک زندگی سالم و اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان را آغاز کردیم. در این جشنواره 110 تیم شرکت کردند که از این تعداد 33 تیم برگزیده شد و روز چهارشنبه ساعت 10 صبح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان جشنواره تقدیر خواهد شد.

وی بیان کرد: مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال از این پس رسالت‌شان سنگین‌تر خواهد شد چراکه آنها باید روند تولید محتوای دیجیتال را ادامه دهند. البته ما کسانی که دارای ایده هستند را مورد حمایت قرار خواهیم داد و حمایت‌مان عرضه محصولات‌شان به بخش خصوصی است. همچنین ما در چرخه درآمدی آنها نقشی نخواهیم داشت بلکه حمایت ما به صورت هدایتی و نظارتی خواهد بود.

موسویان اظهار کرد: در نیمه دوم سال 95 با حمایت معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری، آنهایی که صاحب ایده هستند را در مرحله اول شناسایی و با مجوز آنها را وارد میدان تولید محتوا در کشور خواهیم کرد؛ به هرحال تولید محتوای دیجیتال یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها در هزاره سوم است..

وی بیان کرد: محتوای دیجیتال تا سه سال آینده دو برابر خواهد شد؛ البته تولید محتوا نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای است که برای تحقق این امر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی را با کمک بهترین فعالان برگزار می‌کنیم.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در کنار همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در حال برگزاری جشنواره‌ای با همین عنوان نیز هستیم. همچنین صحبت‌هایی با حجت‌الاسلام شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی انجام شد که هر ساله 12 آبان ماه مصادف با روز فرهنگ عمومی، این همایش را برگزار و دبیرخانه دائمی را مستقر کنیم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون به یک گفتمانی در سواد رسانه‌ای رسیده‌ایم و دستگاه‌هایی در کنار ما قرار گرفته‌اند و کار را به صورت کاربردی پیگیری می‌کنیم.

موسویان اظهار کرد: مجوزی به نام «شامد» را درنظر گرفته‌ایم که این مجوز زیرپایه جشنواره ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی خواهد بود. مردم به عنوان مخاطبان اصلی نقش داوری را خواهند داشت و 16 زمینه در این امر شکل گرفته که در هر زمینه 5 شاخص تعریف شده است و مردم برای داوری باید این شاخص‌ها را درنظر بگیرند تا بتوانند به آثار برتر رأی دهند. این آثار در طول سال 95 مورد داوری قرار می‌گیرد تا آثار برتر در جشنواره سرآمد مشخص شود.

وی ادامه داد: رتبه اول تا 22 آثار دیجیتال در اختیار داوران حرفه‌ای قرار می‌گیرد و اثری که شاخص‌های داوران حرفه‌ای را داشته باشد، به عنوان سرآمد سرآمدان معرفی می‌شود و در پایان 35 سکه به صاحب اثر تعلق می‌گیرد.

موسویان با اشاره به مسابقات جام خلیج فارس گفت: سومین مسابقه جام خلیج فارس همزمان با عید سعید قربان به مدت یک هفته در سراسر کشور برگزار می‌شود و در نهایت فینال بازی‌ها در سوم مهرماه به مدت 10 روز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به بخش رسانه‌ها در همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گفت: همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در دو بخش علمی – پژوهشی و اصحاب رسانه برگزار می‌شود. اصحاب رسانه به دلیل تجربیاتی که دارند می‌توانند تجربیات خود را در قالب ایده برای همایش ارسال کنند. اصحاب رسانه، مدیران رسانه‌، مصرف‌کنندگان رسانه، تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی تا 15 شهریورماه فرصت دارند تا در این بخش شرکت کنند.

captcha