مشخص نبودن جایگاه فضای مجازی در خانواده از کیفیت تربیت فرزندان می‌کاهد
کد خبر: 3528342
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
امینی:

مشخص نبودن جایگاه فضای مجازی در خانواده از کیفیت تربیت فرزندان می‌کاهد

گروه اجتماعی: معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی با ابراز تأسف از بالا بودن سرانه استفاده مادران از تلویزیون گفت: استفاده از فضای مجازی، ماهواره و ... کیفیت مادری و تربیت فرزندان را با مشکل مواجه خواهد کرد، جایگاه وسایل ارتباط جمعی باید مشخص باشد، نباید چنین وسایلی محور زندگی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نشست تخصصی اساتید و مشاورین حوزه ازدواج با اصحاب رسانه با موضوع جوانان و ازدواج؛ توانمندسازی مهارت‌های فرزندپروری به مناسبت هفته ازدواج، امروز، 16 شهریورماه در اداره‌کل ورزش و جوانان برگزار شد.
 دکتر کیانوش امینی معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی در این نشست گفت: طبق تحقیقات روانشناسی، افراد بین 12 تا 18 سال نوجوان محسوب می‌شوند که با توجه به نوع مسئولیت‌پذیری و نحوه تغذیه باید گفت ازدواج افراد کمتر از 22 سال صحیح نیست.
وی بابیان اینکه سازگاری و ازدواج با بلوغ فکری و عاطفی ارتباط دارد، اظهار کرد: جوانان زمانی که در آستانه ازدواج قرار می‌گیرند باید تمام ابعاد را بسنجند و حتی به زمان فرزندآوری توجه کنند و با همسر خود در همان روزهای اول نامزدی در این زمینه به تفاهم برسند، چراکه دیده می‌شود خانم و آقایی ازدواج می‌کنند پس از گذشته دو سال یکی از زوجین علاقه‌مند به داشتن فرزند می‌شود اما دیگری به بهانه تحصیل و پیشرفت از این امر سر باز می‌زند؛ بنابراین اگر به این مسائل پرداخته نشود زن و مرد دچار مشکل خواهند شد.
امینی تصریح کرد: آموزش فرزندآوری و تربیت فرزندان یک دوره زمان‌بَر است و باید آموزش‌های لازم از زمان کودکی به فزرندان داده شود، کودک طی فرایند رشد با رفتارهای درست یا غلط والدین خود آشنا می‌شوند و همین اندوخته‌ها را در زمان جوانی و فرزندآوری استفاده می‌کنند.
وی یکی دیگر از الگوهای تربیتی را باورهای رایج در اجتماع توصیف کرد و گفت: باورهایی که از دوران کودکی در ذهن کودک نهادینه شده باشد باورهایی ریشه‌دار است و تغییر دادن آن بسیار سخت، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان از سوی آموزش‌وپرورش و والدین می‌تواند اثرات مثبتی در تغییر نگاه آنها داشته باشد، اکثر فعالیت‌های تفریحی زوجین در ابتدای زندگی گروهی است در صورتیکه اولین مراوده‌ها و تفریحات به دلیل شناخت هرچه بیشتر و بروز خلاقیت‌های عاطفی و ... باید دو نفره باشد.  
این مقام مسئول باابراز نارضایتی از اینکه برخی از زوجین فرزندآوری را یک کار سرگرم کننده و تنها برای پر کردن خلأهای زندگی می‌دانند، اضافه کرد: گاهی زوجین گمان می‌کنند داشتن فرزند مشکلات آنها را حل خواهد کرد اما این تفکر کاملاً اشتباه است فرزندآوری آداب مربوط به خودش را دارد که برای داشتن فرزندی صالح باید لحاظ شود، صرفاً اگر والدین انسان‌های خوب و شریفی باشند دلیل بر تربیت درست نیست تبحر و داشتن علم لازم تربیت بسیار ضروری تلقی می‌شود.
امینی یکی از مباحث مهم تربیت درست را به تعویق انداختن مطالبات کودکان پس از پایان یک سالگی دانست و اظهار کرد: اگر از این سن به بعد خواسته‌های کودک با تعویق اجابت نشود کودک در سال‌های نوجوانی و جوانی شخصی متوقع تربیت خواهد شد چراکه شخصیت او مطابق با اصل واقعیت شکل نگرفته و شاهدیم فرزندی در دوران جوانی به دلیل عدم برآورده نشدن خواسته‌هایش، والدین خود را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.  
وی در ادامه رمز تفاوت بین فرزندان امروز با گذشته را پیچیدگی جامعه دانست و تصریح کرد: بدون شک جامعه امروز با 50 سال قبل تفاوت فاحشی کرده و به دلیل توسعه تکنولوژی با پیچیدگی‌هایی نیز همراه است، سرعت تکنولوژی جامعه و سرعت دریافت اطلاعات فرزندان امروز بسیار بالا و در مقابل سرعت والدین در حوزه اطلاعات روز بسیار پایین است، والدین اگر قصد دارند فرزندانی موفق تربیت کنند باید آگاهی خود در عرصه‌های مختلف را ارتقا بخشند، تعریف والدین از دریافت اطلاعات توسط کودک خود حاکی از این است که آگاهی والدین در این حوزه کم است.
امینی بابیان این نکته که برای دریافت هر نوع مؤلفه‌ای باید مهارتی را کسب کرد، ابراز کرد: امروز برخی از والدین فرزندان خود را با شخصیت اعتیادی، تربیت می‌کنند، همواره به او تأکید می‌کنند از تغذیه خودت به دیگران نده، با کسی حرف نزن، اسباب بازی‌ها فقط مال خودت تو است و نباید به دیگران بدهی، بیان این الفاظ باعث می‌شود فرزند وابسته به والدین و تنها شود اما این رفتار او را تنها تا سن 12 سالگی راضی نگه می‌دارد، ازاین سن به بعد به مباحث بزرگ‌تری که رضایت او را تحقق بخشد روی خواهد آورد و برای ارضای نیاز خود ممکن است دست به کارهایی بزند که عواقب خوشایندی را در بر نخواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی والدین از شرکت فرزندانشان در رشته‌های ورزشی به صورت حرفه‌ای، تصریح کرد: دیدگاه رفتن به سالن ورزشی با هدف دنبال کردن ورزش حرفه‌ای باید به هدف داشتن سلامت جسمی و روحی تغییر کند، اگر این فرهنگ‌سازی در جامعه انجام شود و جوانان با آگاهی لازم به این وادی وارد شوند شاهد بروز کمترین آسیب در حوزه‌های مختلف ورزشی و اجتماعی خواهیم بود.
امینی اضافه کرد: گاهی به اشتباه مردم گمان می‌کنند زوجینی که بچه ندارند خوشبخت نیستند، خوشبختی خود به خود به دست نمی‌آید برای احساس خوشبختی باید تلاش کرد، زوجین باید احساس خوشبختی را قبل از فرزندآوری به دست آورند و مشکلات خود را به حداقل برسانند.
معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان افزود: بچه بد وجود ندارد، این والدین هستند که با وجود مشکلات و عدم آگاهی در تربیت فرزند، دچار مشکل می‌شوند و گاهی به ندرت تمایلی به تربیت فرزند ندارند، حمایت‌های افراطی یکی از دلایلی است که تربیت درست را خدشه‌دار می‌کند همیشه توصیه شده که فرزندان خود را با برخی مشکلات که در توان فهم او باشد آشنا کنید.
وی گفت: یکی از نکاتی که باید مورد توجه والدین قرار گیرد این است که دلیل فرزندآوری را بدانند، زوجین برای داشتن فرزند دلایل مختلفی دارند که باید تحقیق کنند و به واسطه همین دلیل کیفیت پدر و مادری را ارتقا بخشند.
امینی با ابراز تأسف از اینکه میانگین استفاده مادران از تلویزیون در شبانه روز 4 ساعت است افزود: این رقم از سرانه مادری آنها خواهد کاست، استفاده از فضای مجازی، ماهواره و ... کیفیت مادری و تربیت فرزندان را با مشکل مواجه خواهد کرد، باید سعی کنیم با استفاده از مشاوره‌های متعدد کیفیت فرزندپروری را ارتقا دهیم تا در این حوزه با مشکلی مواجه نشویم.
وی یکی از مشکلات والدین در نحوه تربیت را عدم مسئولیت‌پذیری کودکان دانست و ابراز کرد: دلایل رضایت‌مندی والدین از داشتن فرزند بین 700 خانواده مورد بررسی قرار گرفت در این زمینه دیدن رشد کودک، عشق ورزی به کودک و پیشرفت کودک از بیشترین دلایل رضایت‌مندی والدین برای فرزندآوری بود.
امینی پدر را مظهر قدرت در خانواده و مادر را مظهر محبت خواند و با بیان اینکه مشارکت پدر برای تربیت فرزند نباید نادیده انگاشته شود، تصریح کرد: زمانی که این دو اصل مهم در کنار یکدیگر قرار گیرند تربیت و پیشرفت موفقی خواهیم داشت، مشارکت و همدلی بین پدر و مادر باعث ارتقای توانمندسازی و کسب مهارت‌های کوناگون در زندگی خواهد شد.
این مقام مسئول بااشاره به اینکه پدران از 12 ماهگی فرزند، باید ارتباط قوی‌تری با فرزندان خود داشته باشند، اظهار کرد: گاهی والدین وظایف خود را در قبال فرزند انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر توقعات بسیار زیادی نیز مطالبه می‌کنند، پدران و مادران باید در نظر داشته باشند که فرزندان خود را باج‌گیر تربیت نکنند چراکه فرزند می‌آموزد در برابر هر کاری که انجام می‌دهد باید پاداشی را مطالبه کند.
وی افزود: پدر و مادر باید میزان پس انداز عاطفی فرزندان را توسعه دهند، باید پس‌اندازی بی‌قید و شرط داشته باشند، اگر عاطفه بدون قید و شرط باشد کودک در دوران تحصیل نیز می‌داند که باید در برابر دیگران عاطفه داشته باشد و یاد می‌گیرد از عاطفه‌ای که دریافت می‌کند خرج کند.
امینی اضافه کرد: برای تربیت فرزندان تأثیرگذار در جامعه باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم، با رویا پردازی و خیال‌انگیز فکر کردن نمی‌توان فرزند تربیت کرد، والدین برای توافق در بحث فرزندآوری دوسال زندگی کنند و پس از رسیدن به تفاهم و رفع یک سری از مشکلات اقتصادی که در ابتدای زندگی گریبان زوجین را می‌گیرد به فکر فرزندآوری باشند.
وی بابیان این نکته که زوجین باید آمادگی جسمی و پزشکی برای فرزند آوری داشته باشند، تصریح کرد: توافق برای زمان بچه‌دار شدن باید با برنامه‌ریزی همراه باشد، زوجین پس از فرزند آوری تعادل در نحوه محبت به فرزند و همسر را نگه دارند، شکایت زوجین بعد فرزندآوری مبنی بر اینکه محبت طرف مقابل کم شده باید مورد توجه قرار گیرد.
امینی در ادامه با اشاره به اینکه فرزندان دو خواسته مهم؛ والدینشان یکدیگر را دوست داشته باشند، و پدر و مادر فرزند را دوست داشته باشند را همیشه مطالبه می‌کنند، اظهار کرد: اگر ارتباط صمیمی بین والدین و والدین با فرزندان وجود داشته باشند قطعاَ فرزندانی خلاق تربیت خواهند شد.
وی بابیان اینکه متأسفانه امروز تلویزیون بخش اعظم زندگی خانواده را تحت‌الشعاع قرار داده، تصریح کرد: جایگاه این وسیله ارتباط جمعی باید مشخص باشد، نباید این وسیله محور زندگی قرار گیرد و برنامه‌های مفرح و تأثیرگذار زندگی مانند مطالعه و تفریحات سالم نادیده گرفته شود.
امینی برلزوم آشنایی والدین از دوره‌های رشد کودک تأکید کرد و افزود: مرحله اول دلبستگی است که بین والدین و کودک شکل می‌گیرد از سال دوم باید کودک متناسب با سن و سالش استقلال را کم کم آموزش ببیند.
وی اظهار کرد: سنین 3 تا 6 سالگی دوران بسیار مهمی است که کودک ابتکار عمل به خرج داده و شخصیت او تا حدود زیادی شکل می‌گیرد والدین و اطرافیان نباید با رفتار نادرست اعتماد به نفس کودک را بخشکانند تا فرزندان برای فعالیت‌های خلاقانه و مبتکرانه احساس گناه نکنند.
امینی سن 6 تا 12 سالگی را دوران شکل‌گیری سازندگی دانست و افزود: در این سن فرزند می‌آموزد که باید اعتماد به نفسش را ارتقا بخشد و عزت نفس داشته باشد، آداب رفتاری و گفتاری باید به گونه‌ای باشد که کودک احساس حقارت نکند بدون تردید رفتار والدین در تربیت فرزند بسیار تاثیرگذار است اگر سختگیری بیش از حد نیز وجود داشته باشد فرزند دچار شخصیت وسواسی در ابعاد مختلف خواهد شد.
وی همچنین به تشریح سبک‌های فرزند پروری اشاره کرد و افزود: سبک استبدادی، دیکتاتوری و قدرت طلبی والدین ضربه بزرگی به فرزندان خواهد زد، در این سبک تربیتی کودک باید قانون اطاعت و فرمانبری را حفظ باشد در چنین خانواده‌هایی چرا وجود ندارد و هرچه پدر یا مادر بگوید بقیه باید گوش دهند، در این روش فرزندان اعتماد به نفس ندارند و ضعیف تربیت می‌شوند، چنین فرزندی رضایت‌مندی را در دوران نوجوانی و جوانی بیرون از منزل مطالبه می‌کند.
امینی فرزندسالاری را از دیگر سبک‌های تربیتی والدین دانست و تصریح کرد: در این روش والدین تابع بی‌چون و چرای فرزندان خود هستند، در این روش فرزند در دوران نوجوانی و جوانی پرخاشگر شده و نمی‌تواند رفتارش در اجتماع را به درستی کنترل کند.
وی سبک تربیتی خانواده مقتدر و اطمینان را از دیگر سبک‌های فرزندپروری دانست و اظهار کرد: در این نوع تربیت، فرزندان متناسب با سن و سالشان با خانواده مشارکت و همراهی می‌کنند نقش افراد خانواده کاملاً مشخص بوده و هر کدام متناسب با نقش خود اموری را اداره می‌کنند، یک خانم در خانواده علاوه بر مادر و همسر بودن، دختر خانواده و خواهر اعضای دیگر است که باید بتواند تمام نقش‌ها را به درستی ایفا کند، با بروز چنین رفتاری فرزند می‌آموز که باید با افراد مختلف رفتاری شایسته داشته باشد و احترام متقابل را اولویت دهد.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان مرکزی در پایان، با بیان اینکه گاهی والدین فرزندانشان را باهوش‌تر از نسل‌های قبل  خطاب می‌کنند ادامه داد: در واقعیت امر چنین چیزی وجود ندارد، امروز ورود اطلاعات به ذهن کودک بیشتر است و کودکان اطلاعات را از رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنند و به نسبت، خروج اطلاعات بیشتری دارند و همین امر باعث می‌شود تا آنها باهوش‌تر از کودکان نسل قبل تلقی شوند در حالیکه واقعیت امر چنین نیست.
captcha