حمایت مسئولان از نسل جدید قراء/ آموزش قرآن وظیفه هر شیعه است
کد خبر: 3529054
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
معرفی چهره‌های شاخص اما گمنام قرآنی/5

حمایت مسئولان از نسل جدید قراء/ آموزش قرآن وظیفه هر شیعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: عرفان حسن‌زاده بشیر، قاری 15 ساله برجسته کشور که توانست در مسابقات قرآن مرحله کشوری همدان مقام نخست را در رشته قرائت کسب کند و نام استان‌ آذربایجان‌شرقی را بعد از 10 سال در این مسابقات بدرخشاند؛ در یک گفت‌وگوی صمیمی به بیان خاطره‌ها، هدف‌ها و مشکلات موجود در زمینه قرآن پرداخت.

حمایت مسئولان از نسل جدید قرآن/ آموزش قرآن وظیفه هر شیعه است

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، در راستای مهجوریت قرآن خبرگزاری ایکنای آذربایجان‌شرقی، بنا بر رسالت قرآنی خویش، تلاش دارد با اجرای طرح «معرفی چهره‌های شاخص اما گمنام قرآنی» قدمی جهت احیاء و مهجوریت‌زدایی از چهره‌ پرفروغ این عزیزان برداشته و آنان را به عنوان الگوی برتر در جامعه اسلامی ـ شیعی به همگان معرفی کند.

بعد از معرفی، محمد محمودی، و محدثه وحیدی، فاطمه مولایی، قرعه چهارم به نام عرفان حسن‌زاده بشیر قاری نسل جوان کشور است که توانست در مسابقات کشوری همدان مقام اول در رشته قرائت را کسب کند و نام آذربایجان‌شرقی را که سال‌های طولانی در این مسابقات مقامی کسب نکرده بود را دوباره بر سر زبان‌ها آورده و بدرخشاند.

در یکی از روزهای پایانی تابستان، عرفان حسن‌زاده، قاری 15 ساله میهمان خبرگزاری ایکنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، شد و ساعتی را میهمان این خبرگزاری شد؛ متن مصاحبه با وی در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا این قاری نوجوان در معرفی خود چنین گفت: عرفان حسن‌زاده، متولد 80/11/3 از تبریز هستم و در کلاس نهم مشغول به تحصیل هستم.

وی در خصوص شروع به قرائت قرآن گفت: در دوران پنجم ابتدایی اطلاعیه‌ای در مدرسه مبنی بر اینکه افراد با استعداد قرآنی را شناسایی می‌کردند را دیدم و این زمینه‌ای برای آغاز به قرائت قرآن شد، در طرح ملی تلاوت شرکت کرده و تا به امروز از این طریق با قرآن انس گرفته‌ام.

این قاری نوجوان با بیان اینکه در ابتدا استاد حسین قربانی چند نوار جهت آموزش به قاریان اهداء کرد تا همه از روی آن‌ها تقلید کنند، گفت: پس از ثبت‌نام در دوره طرح ملی تلاوت مجمع قاریان در آزمون شرکت کرده و جزء استعدادهای قرآنی شناخته شدم و از این راه وارد وادی قرآن نیز شدم.

وی ادامه داد: بعد از گذشت سه سال از آموزش قرآن، کم کم با کلاس‌ها و جلسات مساجد نیز آشنا شدم که این کلاس‌ها باعث تقویت و پیشرفت من در زمینه قرآن شد.

حسن‌زاده در خصوص مقام‌های کسب شده خود چنین گفت: در مسابقات شوق تلاوت در مرحله نیمه نهایی کیش مقام اول را کسب کردم و سپس در مرحله پایانی که در جوار حرم سیدالشهداء برگزار شد مقام سوم این دوره از مسابقات را کسب کرده‌ام.

وی افزود: با توجه به اینکه این مسابقات مخصوص نخبگان طرح ملی تلاوت است، امسال نیز این مسابقات در کیش و کشور عراق برگزار خواهد شد با این تفاوت که امسال قاریان ایرانی با قاریان عراقی به رقابت خواهند پرداخت.

نفر اول مسابقات کشوری قرآن با اشاره به درخشش استان آذربایجان‌شرقی در مسابقات کشوری همدان و مشهد، گفت: چندین سال بود که استان هیچ مقامی در این مسابقات به دست نیاورده بود و به گونه‌ای نیز بوده که هیچ‌کسی انتظار مقام هم از استانمان نداشته‌اند که امسال با زحمات اساتید مخصوصاً استاد قربانی توانستیم این طلسم را بشکنیم و رتبه‌های شایسته نام استان به دست آوریم.

مسئولان به مسائل قرآن در جامعه اهمیت بدهند

وی گلایه‌ای از مسئولان استانی در خصوص بی اهمیت شماردن این مسابقات داشت و گفت: بعد از کسب مقام و درخشش نام استان، حتی یک تبریک نیز به ما نگفته‌اند و این سبب کاهش انگیزه در قرآن آموزان نسل جدید می‌شود.

حسن‌زاده عنوان کرد: این بی اهمیتی سبب شده است که در استان استعدادهای بسیار ناشناخته مانده و بسوزند، در حالی که در شهر مشهد مقدس به قاریان نوجوان آن‌قدر بها و ارزش می‌دهند که در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) تلاوت می‌کنند و هر استرسی نیز داشته باشند آنجا رفع می‌شود ولی قاریان و حافظان استان ما آن‌قدر در هیچ محافلی تلاوت نکرده‌اند که اولین تلاوت در مسابقات است و این سبب عدم کسب رتبه در مسابقات سراسری می‌شود.

وی ادامه داد: نماینده مجلسی یا مسئولی که در رسانه‌ها سنگ قرآن را بر سینه ‌می‌زنند باید در عمل نیز نشان دهند؛ البته این بدین معنی نیست که به قاری رسیدگی شود بلکه قاری یا حافظ یا هر فرد قرآنی دیگر یک شخص حقیقی هستند ما انتظار رسیدگی به حقوق قرآن در جامعه داریم.

قاری نسل آینده کشور در همین راستا افزود: به نظر من گرفتن اجرت بابت تلاوت توهین به قرآن شمرده می‌شود ولی این بی‌اهمیتی‌ها و عدم رسیدگی به مسائل قرآنی باعث شده است برخی از قاریان بابت هر تلاوت مبلغی را دریافت کنند که این در شأن و منزلت و جایگاه قرآن نیست.

یک روز قرآن نخوانم همانند فرد تشنه و سرگردان در بیابان هستم

وی تصریح کرد: بعد از اینکه با قرآن و در مسیر این راه قرار گرفته‌ام، در مقایسه با هم سن و سال‌هایم مسیری متفاوت‌تر داشتم، در خیلی از موارد خداوند را لمس کرده‌ام و راه خطا نرفته‌ام و امروز به گونه‌ای شده است که یک روز قرآن نخوانم مانند فرد تشنه در بیابان هستم.

این قاری برجسته و آینده‌دار ایران اسلامی در خصوص تشویق هم‌کلاسی‌هایش به قرآن چنین گفت: تشویق باید به‌صورت عملی باشد اگر من فقط در زبان قرآنی باشم و در عمل خلاف آن عمل کنم ضد قرآن عمل کرده‌ام و علاوه بر جذب به قرآن دفع به قرآن را انجام می‌دهم.

 وی با بیان اینکه برخی از قاریان و حافظان قرآن کریم در کلاس‌های تئوری شرکت می‌کنند ولی در کلاس‌های ارائه که در مساجد برگزار می‌شود حضور ندارند، گفت: این باعث عدم پیشرفت در قاریان می‌شود؛ زیرا باید مکانی در جهت ارائه و رفع ایرادات داشته باشیم تا از این طریق بتوان درجا نزد و رو به پیشرفت بود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها بر این عقیده هستند که قرآن خواندن باعث تضعیف درسی فرزندانشان می‌شود، اظهار کرد: این یک تفکر بسیار اشتباهی است در حالی که اگر به افرادی که در وادی قرآن قرار گرفته‌اند توجه شود خواهید دید که این افراد علاوه بر قرآن در زمینه‌های دیگر شغلی، خانوادگی و سایر مسائل پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند و اکثرا جزء افراد صاحب‌نام در مملکت هستند.

وی اضافه کرد: به عنوان یک شیعه باید یادگیری قرآن را جزء نیازها و وظایف خود بدانیم و این فرهنگسازی در خانواده‌ها ایجاد شود تا یادگیری قرآن نیز همانند کلاس‌های ورشی، موسیقی و زبان با اهمیت باشد.

قاری 15 ساله تبریزی، در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه کدام یک از آیات قرآن کریم برایت آرامش‌بخش بوده است، گفت: تمامی آیات قرآن آرامش بخش است ولی زمانی که آیه 28 سوره رعد را تلاوت می‌کنم حس غریبی به من دست می‌دهد و از ته دل یقین پیدا می‌کنم که این آیات آرامش‌بخش هستند.

وی در این خصوص افزود: با توجه و تأمل در آیات قرآن کریم می‌توان زندگی سالم و ساده را ترسیم کرد ولی متأسفانه امروزه فضای مجازی و ماهواره‌های این زندگی سالم را از محیط شیعیان گرفته‌اند که باید به فکر راه چاره در این زمینه بود.

هر فرد با هر شغلی می‌تواند خودش را به قرآن وصل کند

وی از ادامه تحصیل خود چنین گفت: با توچه به اینکه امسال انتخاب رشته خواهم داشت، می‌خواهم رشته تجربی را انتخاب کرده و در آینده یک پزشک موفق شوم که البته این رشته را همراه با قرآن و آیاتش ادامه دهم.

قاری نوجوان تبریز ادامه داد: هر فردی هر شغلی که دارد را می‌تواند به قرآن ربط دهد، مثلاً یک پزشک اگر آیات قرآن را بشناسد درمانی که پیش می‌گیرد بر طبق همین آیات خواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد: در برخی موارد غرور کاذب قرآن آموزان را فرا می‌گیرد و تذکرات استاد را جدی نمی‌گیرند و این موجب عدم پیشرفت در آن‌ها خواهد شد؛ زیرا باید استادی که به عنوان مربی مفاهیم و اساس قرآن را یاد می‌دهد را تماماً به چشم استاد ببینیم و هر تذکر و ایرادی که بیان می‌کند را جهت پیشرفت خودمان بدانیم.

آرزویم تلاوت در محضر مقام معظم رهبری است

حسن‌زاده بشیر به آرزوی قرآنی خود اشاره کرد و گفت: بنا به رسم نفرات برتر مسابقات کشوری قرآن در مناسبتی در محضر مقام معظم رهبری تلاوت می‌کنند و شاید بدون اغراق بگویم یکی از اصلی‌ترین اهداف من در زمینه تلاش برای کسب مقام اول مسابقات کشوری که انگیزه زیادی نیز به من داده بود، تلاوت در محضر آقا سیدعلی بود.

وی افزود: دیدن ایشان یکی از بزرگترین و شاید تنها آرزوی من است و امیدوارم این توفیق نصیب من شود و بتوانم رهبر معظم انقلاب را از نزدیک ببینم.  

captcha