محدودیت‌های آیین‌نامه و منابع مالی؛ علت اصلی کلیشه شدن مسابقات قرآن
کد خبر: 3529220
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
وفاپور در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

محدودیت‌های آیین‌نامه و منابع مالی؛ علت اصلی کلیشه شدن مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین با بیان اینکه محدودیت‌های آیین‌نامه و منابع مالی علت اصلی کلیشه شدن مسابقات قرآن شده است، عنوان کرد: فعالان قرآنی باید با دغدغه و تجسم اصلی «طبیب دوار بطبه» باشند.

مجید وفاپور، دبیر شورای عالی قرآن و رئیس هیئت داوران مسابقات قرآن اوقاف استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین با اشاره به آسیب‌ها و نقاط قوت سی و نهمین‌دوره مسابقات قران کریم استان قزوین، مرحله شهرستانی این مسابقات را با فراز و فرود دانست و اظهار کرد: کیفیت مرحله شهرستانی در بعضی شهرستان‌ها بسیار بالا، اما در بعضی از شهرستانها اصلاً در حد رضایت نبود.
وی افزود: این فراز و فرود دلایل متعددی دارد که باید بررسی شود که می‌توان به نحوه برگزاری و همچنین میزان استقبال مخاطبین و جامعه قرآنی از مسابقات اشاره کرد.
وفاپور یکی از دلایل اصلی این فراز و فرود را عدم تخصیص اعتبارات کافی به مباحث قرآنی دانست و بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات فراز و فرود در این مسابقات این است که کار قرآنی باید به نیروی قرآنی سپرده شود.
وی ادامه داد: نباید کار به گونه ای باشد که معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه با تمام دغدغه‌های معاونت فرهنگی، به دنبال برگزاری مسابقات قرآنی باشد، بلکه برای این کار باید یک کارشناس قرآنی ورود پیدا کند.
رئیس تیم داوران سی و نهمین دوره مسابقات قرآن قزوین با اشاره به اینکه انگیزه مسابقات نیز بسیار مهم است، تأکید کرد: حذف رده سنی زیر ۱۶ سال به نظر من تأثیر زیادی در کاهش میزان استقبال از این مسابقات داشته است.
این استاد قرآن افزود: حضور سید مصطفی حسینی و سعید علی‌اکبری در افزایش سطح مسابقات تأثیر داشت، ولی بهتر بود تا نفرات برتر سال گذشته در مرحله کشوری، امسال به صورت مستقیم در این مرحله حضور پیدا می‌کردند.
وی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از نفرات برتر شهرستانی در مسابقات استانی شرکت نکردند چون انگیزه لازم را ندارند، تأکید کرد: باید همه جهات را نگاه کنیم تا بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.
دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین اضافه کرد: اگر یک بار برای همیشه کار قرآنی را به کاردان بسپاریم، مطمئناً نتیجه آن را خواهیم دید.

محدودیت‌ها و منابع مالی محدود باعث شده تا مسابقات به صورت کلیشه‌ای برگزار شود
وی با اشاره به اینکه باید مسابقات از حالت کلیشه خارج شود، عنوان کرد: وجود بعضی از محدودیت‌ها و منابع مالی محدود باعث شده تا مسابقات به صورت کلیشه‌ای برگزار شود.
این مسئول گفت: افرادی که در مرحله کشوری مقام کسب می‌کنند تمایلی به حضور در رقابت‌های استانی ندارند و پیش از این هم آیین نامه اینگونه بود اما امسال این قانون تغییر کرد.
وی اظهار کرد: حضور نمایندگان قزوین در مسابقات بین‌المللی برای عموم قاریان باعث افزایش انگیزه بود اما الزامی کردن حضور همین قاریان بین‌المللی برای حضور در مسابقات استانی کاهش انگیزه‌های افراد حاضر در این مرحله را به دنبال داشت.
دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین افزود: حضور این افراد باعث شد تا سطح فنی مسابقات ارتقاء پیدا کند اما تعداد افراد حاضر در مرحله استانی کاهش پیدا کرد.

برای کسانی که در مرحله استانی حضور پیدا نمی‌کنند، تدبیری اندیشیده شود
وی یکی از آسیب‌های این مسابقات را بی رغبتی و عدم اهمیت قائل شدن افراد برتر در مرحله شهرستانی برای مرحله استانی دانست و عنوان کرد: در مسابقات سال‌های آینده باید برای کسانی که در مرحله استانی حضور پیدا نمی‌کنند تدبیری اندیشیده شود تا دیگر شاهد ریزش در مرحله استانی نباشیم.
وفاپور بیان کرد: این افراد باید بدانند که عدم حضور در مسابقات استانی به منزله تضییع شدن حقوق افراد دیگر است و نباید اجازه داد به راحتی این حقوق تضییع شود.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آسیب‌ها عدم تمرین قاریان است، ادامه داد: متأسفانه در برخی مواقع وقتی قاری تلاوت خود را آغاز می‌کند مشاهده می‌کنیم که سطح وی به نسبت سال قبل هیچ تفاوتی نداشته است.
وفاپور در پاسخ به این سوال که چرا در چند سال اخیر شاهد تکراری بودن نفرات برتر در مرحله استانی هستیم پاسخ داد: این شیب در گذشته هم وجود داشته است به طور مثال در برهه‌ای بنده و آقایان حبیب‌زاده، نداف، قاسمی، آقا حسینی و عابدیها چندین سال نفرات برتر بودیم و بزرگوارانی همچون شعبانی ، آهویی و قاسمی در رده شکوفه‌ها حضور داشتند.
وی اضافه کرد: در این دوره هم این اتفاق افتاده است به گونه ای که سید مصطفی حسینی که امروز جزو نفرات برتر است، چند سال پیش در شکوفه ها عنوان دوم کشور را از آن خود کرد.

نفراتی که از مرحله شکوفه‌ها عبور می‌کنند فاصله بسیار زیادی با رده سنی بزرگسال دارند
رئیس تیم داوران سی و نهمین دوره مسابقات قرآن قزوین گفت: مشکل اصلی اینجاست که نفراتی که از مرحله شکوفه‌ها عبور می‌کنند فاصله بسیار زیادی با رده سنی بزرگسال دارند اما این فاصله را یک قاری مانند سید مصطفی حسینی خیلی سریع طی می کند و خود را به سطح دیگران می رساند ولی برخی افراد نمی توانند این فاصله را طی کنند.
وی اظهار کرد: چرخش رتبه‌ها بین یک تعداد خاص ایراد نیست اما ما باید به دنبال رشد شکوفه ها باشیم تا وقتی از این مرحله عبور کردند بتوانند خود را در سطح دیگران برسانند اما متأسفانه امروز اینگونه نیست و می بینیم که به غیر از سید مصطفی حسینی کسی نتوانسته است این سطح را طی کند.
وفاپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقایسه قزوین با شهرهای بزرگی همچون مشهد، اصفهان و تهران قابل قبول نیست، افزود: این شهرها تنوع جمعیتی بسیار زیادی به نسبت قزوین دارند، گرچه در همین شهرها نیز شاهد هستیم که نفرات برتر آنها نیز در یک جامعه خاص است و فقط افراد در رده‌های مختلف جابه جا می شوند.
دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین با اشاره به رقابت در رشته‌های دیگر از جمله رشته دعا‌خوانی بیان کرد: متأسفانه افرادی که در دعاخوانی شرکت کرده بودند، حرفه‌ای کار نکرده و کار کاملی ارائه نکرده بودند.
وی با بیان اینکه ما نباید بنشینیم و منتظر بمانیم که اوقاف یک مسابقه برگزار کند، تأکید کرد: بنده به عنوان یک فعال قرآنی در یک شهرستان و بخش باید به بقیه افراد انگیزه بدهم و دیگران را برای حضور در همه عرصه‌های قرآنی از جمله مسابقات فعال کنم.

هر قاری قرآنی باید یک جلسه قر آنی داشته باشد
این استاد قرآن اضافه کرد: هر قاری قرآنی باید یک جلسه قر آنی داشته باشد و اصلا قابل قبول نیست که یک قاری برجسته جلسات هفتگی قرآن نداشته باشد.
وی با بیان اینکه ما نباید همه توقعات را از دولت داشته باشیم و باید نقش خود را در توسعه فرهنگ قرآنی بدانیم، اظهار کرد: از تمام قاریان قرآن انتظار داریم که طبیب دوار بطبه باشند و برای آموزش قرآن در جامعه بچرخند و فعال باشند.
رئیس تیم داوران سی و نهمین دوره مسابقات قرآن قزوین تأکید کرد: رسالت ما به عنوان یک فعال قرآنی جذب دیگران برای گرایش به قرآن و در نهایت مسابقات قرآن است.
وی با اشاره به راهکارهای تقویت مسابقات قرآن در سال های آینده نیز گفت: وقتی مسابقات قرآن در کوالالامپور برگزار می شود، تمام کوالالامپور تحت پوشش این مسابقات قرار می‌گیرد اما در کشور ما اینگونه نیست و به صورت خیلی محدود به آن پرداخته می شود.
وفاپور با تأکید بر اینکه تقویت هدایای نفرات برتر نیز یکی از راهکارهای تقویت مسابقات است، افزود: جامعه قرآنی باید در برابر این مسابقات احساس دغدغه داشته باشند و به کمک اوقاف بیایند.
وی در پایان یادآور شد: نفراتی که امسال نیز به عنوان نمایندگان قزوین عازم مسابقات کشوری در گیلان می شوند می‌توانند افتخارات سال گذشته را تکرار کنند،  گرچه شرایط مسابقات مهم است و امیدواریم همه چیز به خوبی پیش برود.
captcha