جانبازی که لبیک به مطالبه رهبری او را به فکر تأسیس مؤسسه انداخت
کد خبر: 3529570
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
مجمع‌القرآن فاطمیون را بیشتر بشناسیم؛

جانبازی که لبیک به مطالبه رهبری او را به فکر تأسیس مؤسسه انداخت

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مجمع‌القرآن فاطمیون در گراش استان فارس فعالیتش را با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت به صورت رسمی از سال 72 و با پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری درخصوص مقابله با جنگ نرم توسط جانباز هشت سال دفاع مقدس «حمید رایگان» آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون شهرستان گراش فعالیتش را از سال 1372 به صورت غیررسمی و با عنوان مجمع‌القرآن آغاز کرد و از سال 1380 به‌صورت سَمن(NGO)، مؤسسه فرهنگی غیردولتی فعالیتش را ادامه داد و از سال 1391 پسوند فاطمیون به آن اضافه شد. همچنین این مؤسسه تا سال 1394 با این مجوز فعالیتش را ادامه می‌داده است و از سال 94 به عضویت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت درآمده است.
این مجموعه در حال حاضر به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بصیری اداره می‌شود. وی درباره علت نامگذاری مؤسسه به این عنوان می‌گوید: «به‌دلیل فعالیت‌هایی که در زمینه قرآن و اهل‌ بیت(ع) توأمان در مؤسسه انجام می‌گرفت در نظر داشتیم که صرفاً اسم مؤسسه، قرآنی نباشد بلکه اسمی هم از اهل‌ بیت‌(ع) نیز در کنار آن باشد».
راه‌اندازی مدرسه قرآن بشارت از سال 88
وی ادامه می‌دهد: «از سال 72 تا 88 فعالیت‌های به صورت عمومی و غیرتشکیلاتی در مؤسسه انجام می‌شد و بیشتر فعالیت‌ها مناسبتی و در ایام تابستان بوده است اما از سال 88 مدرسه قرآن بشارت را تحت نظارت مؤسسه را‌ه‌اندازی کردیم که این امر موجب تشکیلاتی شدن مجموعه و برپایی دوره‌های بیشتر و متنوع‌تر در طول سال برای نوجوانان دوره‌های متعددی شد».
بصیری با اشاره به اینکه علاقه‌مندان حاضر در این کلاس‌ها مجبور به گذراندن شش سطح بودند، اظهار می‌کند: «این سطوح از روخوانی ساده قرآن شروع می‌شد و به تجوید تخصصی ختم می‌شد که از سال 1388 فقط برای پسران و آن هم در قالب مدرسه بشارت دوره‌های مؤسسه برگزار می‌شد که حدوداً مؤسسه رنگ و بوی تشکیلات به خودش گرفت».
مجمع‌القرآن فاطمیون مؤسسه‌ای که فعالیتش را با NGO آغاز کرد/جانبازی که دغدغه فعالیت فرهنگیش موجب تأسیس مؤسسه‌ شد/ جانبازی که لبیک به مطالبه رهبری او را به فکر تأسیس مؤسسه انداخت/ تربیت 2000 قرآن‌آموز نوجوان
مدیر مجمع‌القرآن فاطمیون شهرستان گراش با اشاره به اینکه از سال 1391 تشکیلات مؤسسه با پنج پرسنل کامل شد، اضافه می‌کند: «سال 92 واحد بانوان راه‌اندازی شد و همان سال نیز مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن یکساله در گراش راه‌اندازی کردیم و سال 93 نیز واحد شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله بانوان را نیز راه‌اندازی کردیم».
در حال حاضر علاوه بر فعالیت مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن یکساله، دوره‌های آموزش عمومی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و همچنین دوره‌های آموزش تخصصی نیز در زمینه تفسیر و مفاهیم و تجوید نیز در حال برپایی است.
وی درخصوص هیئت مدیره این مجمع و تشکیلات مؤسسه، می‌گوید: «هر دوماه یکبار جلسه هیئت امنا تشکیل می‌شود. که اعضای آن متشکل از 15 نفر است که اعضای هیئت مدیره در هیئت امنا حضور دارند که برنامه‌های کلی مؤسسه در این جلسه بررسی و تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌گیرد و جلسه هیئت مدیره نیز به صورت موردی و استثنایی است. پس از اتخاذ تصمیم نهایی مراحل اجرا با کادر اجرایی مؤسسه است».
بصیری درخصوص مدیریت این مجموعه پیش از خودش، اظهار می‌کند: «از سال 72 تا 91 مؤسسه با مدیریت مسعود محسن‌زاده که عضو هیئت مدیره است، اداره می‌شد و از سال 91 تاکنون نیز با مدیریت من است».
تربیت مداحان در سطح شهر گراش توسط مجمع‌القرآن فاطمیون
وی درباره دغدغه اصلی راه‌اندازی مؤسسه، بیان می‌کند: «مؤسس مجمع جانبازی بنام حمید رایگان بوده است که او پس از اتمام هشت سال جنگ تحمیلی و به‌دلیل دغدغه‌هایی که مطرح می‌کردند که در حال حاضر جنگ سخت تمام شده است و در حال حاضر باید با جنگ نرم مقابله کنیم و باید کارهای فرهنگی انجام شود، این مجموعه قرآنی را راه‌اندازی می‌کنند که او براساس تصادف سال 85 فوت می‌کنند. بیشتر دغدغه‌های فرهنگی و مطالبه‌های مقام معظم رهبری را دنبال می‌کردند. برنامه‌های مذهبی چون برپایی سخنرانی و دعوت از سخنرانان معروف و تربیت مداحان در این شهر است».
بصیری ادامه می‌دهد: «از همان ابتدا با عنوان بچه‌های صمیمی مجمع قرآنی کار را شروع کردند که سال 81 تا 91 به برپایی جلسات عمومی و دوره‌های عمومی اقدام کرده‌اند. مجمع‌القرآن از سال 1392  ساختمانی توسط یکی از خیرین شهرستان بنام «صادق‌فرد» ساخته شد که از آن به بعد فعالیت‌های مؤسسه گسترده‌تر و به صورت متمرکز انجام شد و پیش از آن دوره‌ها به صورت سیار در سطح مساجد و یا مکان‌های اجاره‌ای برگزار می‌شد».
مجمع‌القرآن فاطمیون مؤسسه‌ای که فعالیتش را با NGO آغاز کرد/جانبازی که دغدغه فعالیت فرهنگیش موجب تأسیس مؤسسه‌ شد/ جانبازی که لبیک به مطالبه رهبری او را به فکر تأسیس مؤسسه انداخت/ تربیت 2000 قرآن‌آموز نوجوان
ساختمان مجمع‌القرآن که با 1400 متر زیربنا در دو طبقه فعالیت می‌کند که طبقه بالا به صورت خوابگاهی برای مدرسه شبانه‌روزی بانوان فعال است و طبقه اول مؤسسه نیز واحد اداری و اجرایی، دارالتحفیظ و دارالقراء و... است.
وی با اشاره به اینکه اصل فعالیت مؤسسه صرف این ساختمان نمی‌شود و محدود به این مکان نیست، اظهار می‌کند: «فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی در سطح شهر و در مساجد و مدارس و تعامل به آموزش و پرورش در طول سال تحصیلی و اجرای برنامه‌های قرآنی نیز منوط می‌شود».
فعالیت مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن ویژه آقایان
بصیری با اشاره به اینکه برای بانوان و برپایی دوره‌های عمومی ساختمانی را اجاره کرده‌ایم، می‌گوید: «همچنین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن یکساله نیز برای آقایان در سطح شهر داریم که در کنار آن نیز مدرسه قرآن بشارت داریم که به فعالیت آموزش تخصصی و عمومی قرآن به نوجوانان و جوانان می‌پردازد که مکانش را از آموزش و پرورش اجاره‌ کرده‌ایم».
وی با اشاره به بحث‌های اردویی و فرهنگی که از سوی مجمع در طول سال انجام می‌شود، درخصوص سطح‌بندی کلاس‌ها ودوره‌ها مؤسسه به شش سطح، اظهار می‌کند: «هر سطح و دوره 45 روز است که باید قرآن‌آموزان بگذرانند تا به روخوانی و تجوید تخصصی قرآن برسند. که از سال 1388 تاکنون حدود دو هزار نفر ادر این کلاس‌های شرکت کرده‌ا‌ند».
بخش اداری مجمع‌القرآن که در این ساختمان اهدایی خیر قرآنی است و در کنار آن این مؤسسه کلاس‌هایی نیز در مساجد قمر بنی‌هاشم(ع)، الزهرا(س)، چهارده معصوم(ع) داشته‌ایم و کلاس‌های دو مسجد دیگر به نام‌های صاحب‌الزمان(عج) و امام حسین(ع) نیز در آینده نزدیک تشکیل می‌شود. همچنین در کنار آن نیز سه مدرسه بشارت و مدرسه تخصصی حفظ قرآن یکساله در سطح شهر به صورت مجزا فعال هستند، همچنین شعبه‌ای از این مجمع نیز در شهر عِوض است که فعالیت‌های مشابه این در آنجا انجام می‌گیرد.
بصیری درباره افتخارات مؤسسه می‌گوید: «مجتبی فردفانی، رتبه نخست مسابقات بین‌المللی در رشته حفظ، علی فتحی، مجتبی خاک‌نهاد و عبدالرضا ابراهیمی از قرآن‌آموزان این مؤسسه هستند که در سطح استان و کشور در مسابقات اوقاف، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی دارای رتبه هستند».
وی درباره برنامه‌های حاضر و آینده این مجمع بیان می‌کند: «در زمینه پژوهش و تحقیق‌ها با نویسندگان علاقه‌مند همکاری می‌کنیم به گونه‌ای که واحدی را به‌عنوان تبلیغات و پژوهش در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌کنیم تا این کار را به صورت جدی‌تر و رسمی‌تر ادامه دهند، همچنین نخستن کار پژوهشی و تحقیقاتی مؤسسه با عنوان اسلام و مسیحیت توسط کارشناسان این مرکز به زودی به زیور طبع آراسته می‌شود. همچنین قصد داریم که پژوهشکده‌ای زیر مجموعه مؤسسه راه‌اندازی شود تا این کتاب در قالب نرم‌افزار طراحی شود و حتی آن را به سایر زبان‌ها ترجمه کنیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم».
مجمع‌القرآن فاطمیون مؤسسه‌ای که فعالیتش را با NGO آغاز کرد/جانبازی که دغدغه فعالیت فرهنگیش موجب تأسیس مؤسسه‌ شد/ جانبازی که لبیک به مطالبه رهبری او را به فکر تأسیس مؤسسه انداخت/ تربیت 2000 قرآن‌آموز نوجوان
فعالیت 32 پرسنل در این مرکز
واحد آموزش از دیگر بخش‌های این مجمع است که برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزش مجموعه به صورت عمومی و تخصصی برعهده آنها است، واحد روابط عمومی از دیگر بخش‌های مؤسسه است، بخش دبیرخانه و کارگزینی نیز در این مجموعه است که به امور مرتبط با پرسنل رسیدگی می‌کند.
بصیری اظهار می‌کند: «این مؤسسه در حال حاضر دارای 32 پرسنل است. بخش دیگر نیز واحد تبلیغات است که تأمین محتوای بخش تلویزیون شهری و همچنین چاپ بنر و ... را برعهده دارد. واحد تدارکات و پشتیبانی و تأسیساتی نیز از دیگر بخش‌های مجمع‌القرآن است. اما مدیریت چهار مدرسه شبانه‌روزی با واحد دارالتحفیظ مجمع‌القرآن گراش است، همچنین معاونت مؤسسه نیز بخش دیگریست که مدیریت کارهای مالی و سایر امور مؤسسه و پیگیری آنها بر عهده این بخش است».
وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های مجمع‌القرآ به حفظ قرآن منوط شده است، اضافه می‌کند: «از سال 92 که مدارس شبانه‌روزی تأسیس شده است تا حال حاضر حدود 90 حافظ کل و 20 جزء به بالا تربیت کرده است. همچنین حافظان زیادی از نونهالان و نوجانان در جزء 30 و 29 نیز دارا هستیم. قاریان نونهال و نوجوانی نیز در مؤسسه هستند که همراه با تلاوت زیبا در مؤسسه پرورش پیدا می‌کنند».
حجت‌الاسلام بصیری که از حدود شش سالگی و در حدود سال 77 از طریق فعالیت مؤسسه که در مساجد سطح شهر کلاس قرآن برگزار می‌کرد، با آن آشنا شده و مشغول به فراگیری قرآن شده است و در حال حاضر در کنار فراگیری قرآن در مؤسسه به‌عنوان مربی و سایر مسئولیت‌های گوناگون با مؤسسه همکاری می‌کرده است و از سال 91 نیز به‌عنوان مدیر در مؤسسه فعالیت می‌کند. او 12 سال است مشغول فراگیری علوم حوزوی است و در حال حاضر سطح سه حوزه است.
مجمع‌القرآن فاطمیون مؤسسه‌ای که فعالیتش را با NGO آغاز کرد/جانبازی که دغدغه فعالیت فرهنگیش موجب تأسیس مؤسسه‌ شد/ جانبازی که لبیک به مطالبه رهبری او را به فکر تأسیس مؤسسه انداخت/ تربیت 2000 قرآن‌آموز نوجوان
وی در باره برنامه‌های آینده مؤسسه می‌گوید: «از سایر مکان‌ها در کشور درخواست راه‌اندازی شعبه داشته‌ایم که اینها محدود به گراش و یا استان فارس نبوده است بلکه از تربت حیدریه، آبادان، شهرکرد و شهررضا و سایر استان‌ها حافظانی را تربیت کرده است. همچنین درخواست‌هایی نیز بوده است که شعبه‌هایی نیز در انجا راه‌اندازی کنیم اما در حال حاضر به بحث کیفیت اهمیت داده‌ایم و احتمالاً از سال 96 در نظر داریم تا شعبه‌ها را گسترش دهیم».
بصیری اضافه می‌کند: «گاهاً نیز دوره‌های تربیت مربی را با حضور اساتید برجسته قرآنی کشورمان برپا می‌کنیم که در سطح منطقه از آن استقبال می‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی مربیگری قرآن وبه تازگی نیز دوره تربیت مربی قرآن کودک و نوجوان با حضور حجت‌الاسلام مهدی‌زاده برپا شد».
گفتنی است؛ علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون به نشانی www.mqfg.ir و یا یه نشانی گراش، بلوار خلیج فارس، خیابان سوم مراجعه کنند.
سمیرا انصاری
مطالب مرتبط
captcha