پنجره/ ملاک‌های انتخاب لباسی در قواره عمر
کد خبر: 3530040
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

پنجره/ ملاک‌های انتخاب لباسی در قواره عمر

گروه اندیشه: به تعبیر قرآن کریم؛ زن و مرد لباس و پوشش یکدیگرند پس پیشتر از آنکه دختر و پسر چنین لباسی را تهیه کنند لازم است بهترین جنس این لباس را شناخته و با آن معرفت به ارزیابی مطلوب خویش بنشینند.

چه ازدواجی سبب تشکیل خانواده طراز در سطح جامعه‌ای متعالی خواهد شد؟ پرسشی است که پیشتر مطرح، و اینک در صدد پاسخگویی به آنیم.

یکی از نکات مهمی که قرآن کریم درباره زوجیت بیان می‌کند: «هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ»‌(البقره/ 187) مسئله لباس یکدیگر بودن زن و مرد است؛ این تمثیل ساده و قابل درک برای بدوی‌ترین انسان تا عالمترین آنها، بسیار پرمعنا و کاربردی است. به راستی انسان تا چه اندازه به لباسی که بر تن می‌کند توجه دارد؟! برای خرید یک پیراهن چقدر این بازار به آن بازار و این مغازه و آن مغازه می‌رود! تا چه اندازه بین جنس‌های مختلف مقایسه و به رنگ‌های مختلف و ترکیب آن‌ها در لباس حساسیت نشان می‌دهد و به اصطلاحset   می‌کند!

خریدار یک طرف معامله است که این حساسیت‌ها را از خود نشان می‌دهد، سوی دیگر معامله، فردی است که کالای خود را به عرضه گذاشته؛ یک مغازه‌دار تا چه اندازه به محل و موقعیت مغازه‌ای که تهیه می‌کند توجه دارد، تا چه اندازه همت بر زیباسازی ویترین مغازه خود می‌کند، از چه میزان تنوع جنسی برخوردار است و چه مقدار بر کیفیت اجناس خود حساس است؟!

در یک نگاه سطحی تشخیص این مسئله سخت نیست که خریدار هر چقدر دامنه تحقیقاتش پایین‌تر باشد مسلما احتمال گران خریدن، جنس بی‌کیفیت خریدن، رنگ مناسب و مورد علاقه خود را نیافتن و مسائلی از این قبیل برایش بیشتر خواهد بود و از سویی آنکه مغازه خود را در محلی پرت بنا نهاده یا ویترین خوبی از محصولات خود نداشته و یا از تنوع جنس بالایی برخوردار نبوده و یا اجناسش از کیفیت مناسبی برخوردار نیست مسلما محکوم به شکست خواهد بود.

حال که ما برای خرید پیراهنی که بعد از چند ماه آن را دور می‌اندازیم اینگونه صرف وقت می‌کنیم یا فروشنده‌ای برای فروش کالای خود اینگونه مقدمات را می‌چیند؛ آیا برای تهیه لباسی که بناست عمری آن را بر تن بپوشیم ـ چه دختر و چه پسر ـ لازم نیست در هر دو سوی معامله یعنی خریدار و فروشنده مقدماتی را مهیا کنیم؛ در مسئله ازدواج؛ دختر و پسر هم در جایگاه خریدار و هم فروشنده  نقش ایفا می‌کنند.

در این معامله دو سؤال اساسی مطرح است؛

الف) برای تهیه کردن لباسی که کارکردی تا پایان عمر داشته باشد چه ملاک‌هایی مهم است؟

ب) لباسی که تا پایان عمر کارکرد داشته باشد را چگونه عرضه کنیم؟

پیش از پاسخگویی به این دو سؤال بیان این نکته ضروری است که ازدواج برقراری ارتباط بین دو نفر نیست، بلکه دامنه این ارتباط از چند حلقه تشکیل شده است؛ حلقه اول دختر و پسر (زوج)، حلقه دوم پدر و مادر زوج، حلقه سوم خواهر و برادر زوج و به همین ترتیب دامنه این حلقات افزایش می‌یابد؛ توجه به این مسئله از آن جهت مهم است که همه این حلقات سهمی در تعیین و انتخاب ما خواهند داشت.

پاسخ سؤال الف: ما برای خرید یک پیراهن به ملاک‌هایی چون قیمت، کیفیت (دوخت و پارچه)، رنگ و سایز توجه می‌کنیم و اگر بتوانیم همه اینها را در یک جنس جمع کنیم به مطلوب خود رسیده‌ایم؛ حال برای انتخاب یک لباس در قواره عمرمان چه ملاک‌هایی را باید مورد توجه قراردهیم؟!

این ملاک‌ها در دوسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ غریزی و ارزشی. غریزه انسان به برخی چهره‌ها، رنگ پوست‌ها، کوتاه و بلندها، چاق و لاغرها و... تمایل بیشتری دارد؛ توجه به این مسائل در انتخاب این لباس، مهم است و تا حد امکان باید به آن پاسخ مثبت داد؛ چراکه این تمایلات اگر پاسخ مثبت و ایده‌آل خود را نگیرد مسلما در ادامه مسیر، فرد را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

دسته دوم ملاک‌ها ارزشی است که جایگاه ویژه‌ای در انتخاب این لباس خواهد داشت؛ تمرکز بر این دسته از ملاک‌ها بسیار حایز اهمیت و نقطه عطفی در رقم خوردن یک زندگی پایدار یا متزلزل خواهد بود. قرآن کریم بهترین لباس را لباس تقوا معرفی کرده است؛ «وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ» پس نتیجه منطقی آن است که بهترین لباسی که می‌تواند کیفیتی مناسب تا پایان عمر برای دختر یا پسر داشته باشد؛ لباسی است که جنسش تقوا باشد؛ به عبارتی برای تهیه لباسی در قواره عمرمان باید سراغ جنس تقوا باشیم و آن را بیابیم.

مجموعه ملاک‌هایی که برند تقوا را بر لباس عمر ما می‌نشاند؛ ایمان، تقوا، حسن خلق، عفت، همتایی، اصالت و سلامت روان است. این ملاک‌ها کاملا در طول یکدیگر قرار دارد و به هیچ وجه ممکن نیست فردی در یکی از این ملاک‌ها در حد کمال باشد اما در بخش دیگر دچار ضعف شود.

ریشه اصلی این ملاک‌ها «ایمان» و ابزار تحقق ابعاد مختلف ایمان، «تقوا» و خروجی آن؛ حسن خلق، عفت، اصالت و سلامت روان است و مجموعه ترکیب این ملاک‌ها لباسی با برند تقوا تولید می‌کند؛ حال که ایمان محوری‌ترین ملاک انتخاب لباسی برای طول عمر است؛ چگونه باید دانست یک فرد مؤمن است؟ در پاسخ به این پرسش باید فاکتورهای ایمان را برشمرد و پیرو آن به طرح سؤال در قبال آن برای دختر و پسر پرداخت.

ادامه دارد...
حمیدرضا یونسی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Ermia
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۳:۱۵
1
0
«مجموعه ملاک‌هایی که برند «تقوا» را بر لباس عمر ما می‌نشاند؛ ایمان، «تقوا»، حسن خلق، عفت، همتایی، اصالت و سلامت روان است.»
در این پاراگراف تقوا دوبار تکرار شده و از لحاظ معنایی، عبارت دچار اشکال است، لطفا اصلاح بفرمایید...
پاسخ ها
ایکنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۴:۱۵
در «تقوا» که ابتدای جمله در گیومه آمده منظور معنای عام تقوا و به عبارتی متقی بودن است و مراد از تقوا در عبارت ایمان، تقوا، حسن خلق و... منظور معنای خاص تقوا به مفهوم ابزاری برای تحقق ابعاد مختلف ایمان می باشد
captcha