تمرین پیشنهادی پیشکسوت قرآنی به جوانان برای تسلط بر صوت
کد خبر: 3530259
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳

تمرین پیشنهادی پیشکسوت قرآنی به جوانان برای تسلط بر صوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن «علی‌اکبر حنیفی» مدرس و پیشکسوت قرآنی، شب گذشته، 23 شهریور با حضور قاریان و حافظان ممتاز در منزل سیدناصر میردامادی و در نزدیکی مقبره شیخ‌هادی نجم‌آبادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی، شب گذشته، 23 شهریور با حضور قاریان و حافظان ممتاز در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شیخ هادی از ساعت 19:30 الی 22 برگزار شد.

ناکوکی در صوت/ طبقات صوتی مختلف/ تلاوت قرآن و افزایش حافظه+عکس

در ابتدای جلسه، حنیفی، عید قربان را از اعیاد بزرگ دانست و آن را خدمت حضار تبریک گفت. سپس تاریخچه‌ای از این رسم در تمامی امت‌ها بیان کرد و گفت: مسئله قربانی کردن از زمان حضرت آدم در تمامی امت‌ها وجود داشته است. هابیل و قابیل، اولین کسانی بودند که در معرض امتحان قربانی قرار گرفتند. قربانی از آن زمان، وجود داشته و در تمامی ادیان هم هست.

ناکوکی در صوت/ طبقات صوتی مختلف/ تلاوت قرآن و افزایش حافظه+عکس

این استاد پیشکسوت با استناد به آیه 36 سوره مبارکه حج «وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ لَکُمْ فيها خَيْرٌ» بیان کرد: قربانی کردن در اسلام از شعائرالله است و خدای متعال در قرآن فرموده است که شعائر الله را بزرگ شمارید. این بی‌تقوایی است که بعضی در فضای مجازی، این امر مهم را کوچک می‌شمارند.

این داور مسابقات بین‌المللی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه قرآن در جامعه ما مطرح نیست، به قاریان توصیه کرد که ما باید قرآن و فرهنگ قرآنی را در کشور گسترش دهیم.

ناکوکی در صوت/ طبقات صوتی مختلف/ تلاوت قرآن و افزایش حافظه+عکس

علی‌اکبر حنیفی در ادامه در تحلیل تلاوت محمدحسین بهزادفر، قاری و حافظ کل قرآن به مقام کرد و لامی اشاره کرد و گفت: مقام لامی، یکی از قسمت‌های مقام کرد است و بسیار حزین و لطیف اجرا می‌شود. گویی قاری در حال گریه کردن است. مقام کرد، برخلاف تلاوت تحقیق قرآن کریم که کم کاربرد است در ترتیل بسیار استفاده می‌شود و اکثر ترتیل‌های خلیجی در این مقام خوانده شده است. لامی در زبان کردی به معنای پسر معنوی ایران است.

علی اکبر حنیفی

در ادامه، این استاد پیشکسوت به تحلیل تلاوت ترتیل علی رعیت‌پور، قاری نوجوان پرداخت و گفت: در تلاوت قرآن کریم، تیزی‌هایی که مستمع را اذیت کند، باید در صوت حذف شود.
وی در ادامه به تفاوتی که بین صدای مردان و زنان وجود دارد اشاره کرد و تصریح کرد: بطور کلی، نوع صدا در بانوان و مردان فرق دارد؛ در مباحث صوتی، دو طبقه صوت وجود دارد: 1-صدای مردان، 2-صدای بانوان و بچه‌ها که این دو طبقه از نظر درجه صوتی منطبق نیستند. صوت بانوان و بچه‌ها از نظر علمی، یکی است.

در ادامه، علی‌اکبر حنیفی، نکاتی از طب سنتی ـ اسلامی متذکر شد و گفت: عسل، کندر و عدس باعث افزایش هوش می‌شود. همچنین، در احادیث آمده است، مسواک زدن و تلاوت قرآن عامل افزایش حافظه است.

ناکوکی در صوت/ طبقات صوتی مختلف/ تلاوت قرآن و افزایش حافظه+عکس

سپس یونس عربجزی، قاری ممتاز از ادامه درس جلسه، آیاتی را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت. علی‌اکبر حنیفی، در تحلیل این تلاوت به برخی مباحث پیشرفته صوت و لحن اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مباحث لحن، کنترل صوت است که قاریان ما در اثر تمرینات طاقت‌فرسا باید به تسلط کامل بر صوت خود دست یابند. زمانی که در تلاوت قرآن، تغییر پرده انجام می‌شود در صورت عدم تسلط صوت، ناکوکی ایجاد می‌شود. ناکوکی در صوت به معنای این است که صدا از ردیف صوت خارج می‌شود.

وی در ادامه تمرینی برای تسلط بر صوت ارائه داد و گفت: هنگام تلاوت، زمانی که در اوکتاو اصلی هستید، کل اوکتاو را درجه به درجه بالا روید و در قالب چهار یا پنج حرکت به صورت مرتب پایین آیید. این تمرین باعث می‌شود تا با تغییر درجات صوتی در تلاوت، دچار مشکل و ناکوکی نمی‌شوید.

ناکوکی در صوت/ طبقات صوتی مختلف/ تلاوت قرآن و افزایش حافظه+عکس

در پایان، این استاد پیشکسوت، یادی از زنده‌یاد «امیرطاهر منصوری»(فوت بر اثر سانحه با موتورسیکلت به تاریخ 16 شهریورماه) کرد که بارها در این جلسه تلاوت قرآن انجام داده بود و در ادامه، شاگردانش را به احتیاط در استفاده از این وسیله نقلیه، توصیه کرد.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن علی‌اکبر حنیفی، استاد پیشکسوت، سه‌شنبه‌ها از ساعت 19:30 الی 22 در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شیخ هادی برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر بخشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۵ - ۱۹:۵۵
0
1
با سلام - خدا حفظ کند وجود استاد حنیفی را که حقیر از ایشان نه تنها درس تلاوت بلکه درس زندگی گرفته ام. حقیر استاد زیاد درک کرده ام اساتید مختلف. اما ایشان شخصیت ویژه و بی بدیل هستند . هر چه از ایشان بگویم کم است. واقعا از جوانان دعوت میکنم محضر ایشان را یکبار هم که شده درک کنند. متاسفم که شخصیتی مثل ایشان آنچنان که باید وشاید شناخته نشده است.
captcha