بایسته‌های رسیدن به اشتراک مفهومی در حوزه خانواده
کد خبر: 3530590
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
نوبخت تصریح کرد:

بایسته‌های رسیدن به اشتراک مفهومی در حوزه خانواده

گروه جامعه: عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان معتقد است براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده باید تمام دانشگاهیان، اندیشمندان و اصحاب رسانه به یک مفاهمه و اشتراک مفهومی در حوزه خانواده برسند و سپس نسبت به تدوین الگو اقدام کنند.

منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نگاه کلی حاکم بر جامعه نسبت به مقوله خانواده بر عملکرد و کارکرد این نهاد تأثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: در این راستا دو نگاه مادی‌نگر و معنانگر که برخاسته از ادیان مختلف است، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میان این دو نگاه رقابت جدی وجود دارد و سردمداران هر دو مقوله در پی ترویج ارزش‌ها و محورهای اصلی بینش خود هستند، عنوان کرد: در نگاه مادی‌نگر، ساحت خانواده یک ساختار در نظر گرفته شده است، اما در نگاه معناگرا خانواده از مفهوم و کارکرد برخوردار است.

نوبخت با تأکید بر ارزش‌ها و سنت‌های پسندیده‌ای که در حوزه خانواده و ازدواج وجود داشته است، گفت: نباید گمان کرد تبعیت از ارزش‌ها و سنت‌ها نوعی بازگشت به گذشته است؛ چرا که در این نگاه به ارزش‌های متعالی با نوعی کهنگی نگریسته و با این توجیه مواجهه می‌شوند که در دنیای امروز نمی‌توان از چنین الگوهای قدیمی تبعیت کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که ارزش‌ها و سنت‌ها در حوزه خانواده از خصوصیاتی برخوردار است که به زندگی مشترک قوام می‌بخشد و این دست از خصایص با گذشت زمان رنگ قدمت به خود نمی‌گیرند؛ چرا که برخاسته از فطرت هستند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه نگاه مادی‌گرا به حوزه خانواده مروج خودمحوری، فردگرایی، منفعت‌طلبی، اقتصادمحوری، لذت‌جویی، رفاه‌طلبی و سودجویی است، تصریح کرد: این نگاه از ارزش‌های متعالی به دور است و نمی‌تواند خانواده‌ای مستحکم و متعالی را شکل دهد.

وی با بیان اینکه در نگاه معنا‌گرا که در برگیرنده سنت‌ها و ارزش‌ها است، شاهد حاکمیت کمال‌خواهی، اخلاق‌مداری، تلاش‌محوری و آسایش‌محوری هستیم، اظهار کرد: حاصل این ارزش‌ها و رفتارها که هرگز با گذشت زمان کارکرد خود را از دست نمی‌دهند تشکیل یک خانواده مطلوب با بایسته‌های عمیق رفتاری است.

نوبخت تصریح کرد: تفاهم و مشارکت دو نفره در زندگی مشترک در نگاه مادی‌گرا تبدیل به رقابت می‌شود، در این شرایط آنچه سبب قوام‌بخشی به زندگی بوده است به عامل تخریب بدل می‌شود و روش‌ها را در سبک زندگی تغییر می‌دهد.

این کارشناس حوزه خانواده، شکل‌گیری خانواد براساس روش‌های ارزشمند و اخلاق‌مدار را سبب قوام و تعالی آن دانست و گفت: این نهال اگر به درستی کاشته شود ثمر‌بخش می‌شود اما امروز دانه معیوبی به اسم ازدواج کاشته می‌شود که ثمر‌بخش نیست و نه تنها نهالی پربار از خود بروز نمی‌دهد بلکه دچار آفت نیز می‌گردد.

ضرورت درک عمیق تأثیرات خانواده بر جامعه

نوبخت بر ضرورت تغییر نگاه به خانواده و درک عمیق تأثیراتی که خانواده بر جامعه دارد تأکید کرد و گفت: تازمانی که به عمق تأثیرات این نهاد اجتماعی کوچک پی نبریم، اقدامات ما سطحی و ظاهری خواهد بود. براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده باید تمام دانشگاهیان، اندیشمندان و اصحاب رسانه به یک مفاهمه و اشتراک مفهومی در حوزه خانواده برسند و سپس نسبت به تدوین الگو اقدام کنند.

آفت‌های نگاه فردمحور

وی ترویج نگاه فردمحور و منفعت‌طلب را مهمترین آسیب امروز خانواده‌ها برشمرد و اظهار کرد: جوامع مختلف با این نگاه اقدام به تشکیل خانواده کردند و از مضرات آن نیز دچار آسیب شدند و در حال حاضر به دنبال گذر از آن هستند، ما باید از تجربه تلخ آنان عبرت گرفته و راه غلط آنان را مجددا طی نکنیم.

captcha