مستمری خانواده شهید منا «محمدسعید سعیدی‌زاده» هنوز برقرار نشده است
کد خبر: 3530848
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸

مستمری خانواده شهید منا «محمدسعید سعیدی‌زاده» هنوز برقرار نشده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: همسر شهید منا محمدسعید سعیدی‌زاده در ارتباطی تلفنی با برنامه رادیویی «افق» از مشکلات این خانواده‌ها سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه رادیویی «افق» عصر امروز، 27 شهریورماه، با اجرای محمدرضا پورمعین و با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و رئیس ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله از رادیو قرآن پخش شد.
در ابتدای این برنامه، سرابی با تأکید بر اینکه تشکیل این ستاد خودجوش بوده است، عنوان کرد: پس از مطلع شدن از فاجعه منا، این ستاد به صورت خودجوش توسط قرآنیان به منظور بزرگداشت یاد و خاطره این عزیزان تشکیل شد و از سال گذشته سعی کردیم که در بزرگداشت مقام این افراد، هرگونه تلاشی را که می‌توانیم انجام دهیم و کوتاهی نکنیم.
وی با تأکید بر اینکه در فاجعه منا جامعه قرآنی به خوبی درخشیدند، تصریح کرد: طی این فاجعه، نخبگان قرآنی از کشورمان چون شهیدان حاج حسن دانش، حاج محسن حاجی‌حسنی کارگر و سه عضو گروه‌ تواشیح باقرالعلوم(ع) آبادان ـ که سالیان سال طول می‌کشد تا مثل آنها مجدد تربیت شود ـ هنگامی که زمان بهره‌برداری از توانایی‌های اینها بود، از جمع ما رفتند.
تأثیرگذاری فاجعه منا
قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه شهادت این افراد به اندازه‌ زیادی در سطح جامعه برای گسترش فرهنگ قرآنی تأثیرگذار بوده است، گفت: امیدوارم شاهد تأثیرگذاری بیشتر این جریان در جامعه باشیم. در ایامی که خبر شهادت این افراد منتشر شد، شاهد موج ابراز احساسات و حاکم شدن فضای بسیار سنگینی بر جامعه قرآنی بودیم. جامعه قرآنی واقعا در برپایی بزرگداشت این افراد آنچه را که در توان داشت، انجام داد. البته مقام شهید آنقدر والا و بالاست، چگونه می‌توان تجلیل واقعی از این مقام کرد.
وی با تأکید بر اینکه این شهدا گلچین شده و پرکشیدنشان دردناک بود، ادامه داد: واقعیت این است که از لحاظ آنچه که باید انجام می‌دادیم و آنچه که باید می‌کردیم، راضی نیستیم. می‌دانیم که قصور و کوتاهی داشتیم و دستگاه‌هایی که تولیت این امور را در مسائل فرهنگی دارند، اهتمام لازم در این جریان را نداشتند، چنانکه دستگاه‌هایی چون حج و زیارت و اوقاف و امور خیریه و سازمان‌هایی که این افراد به عنوان مأمور از سوی آنها به سرزمین وحی اعزام شدند، می‌توانند با استناد به اینکه این شهیدان برای ترویج فرهنگ قرآنی مأمور از طرف آنها بودند، به امور بازماندگان این افراد رسیدگی کنند.
سرابی با تأکید بر اینکه تحمل این شرایط برای خانواده‌ها سخت است که به گونه‌ای که همراه با آسیب‌های روحی و روانی است، بیان کرد: چنانکه هنگامی که پدر شهید سعیدی‌زاده برای بزرگداشت این مراسم به تهران آمده بود به دلیل فشار این مصیبت دچار عارضه و بیماری قلبی شد که یک ماه در بیماررستان بستری شد. این دردها و تألمات تأثیرات عمیقی را در خانواده‌ها گذاشته است.
پیگیری مطالبات خانواده‌های شهدای قرآنی منا
رئیس ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله با ابراز تأسف از عملی نشدن برخی از قول‌ها به خانواده‌های شهدای این فاجعه، گفت: البته در همین راستا، این ستاد و شورای عالی قرآن با اطلاع از این معضلات دوستان و به ویژه عزیزان در گروه باقرالعلوم(ع) که مشکلات مشابهی داشتند، پیگیر مسائل آنها شد و مکاتبات متعددی نیز با دستگا‌‌ه‌های مربوطه انجام دادیم و حتی از دفتر ارتباطات مردمی مقام معظم رهبری نیز پیگیر امور آنها شدیم و مکاتباتی را با دانشگاه علوم و فنون دریایی که محل فعالیت شهید سعیدی‌زاده بود و شرکت خطوط لوله که محل خدمت یکی دیگر از شهدای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بود، انجام دادیم اما متأسفانه نتیجه مطلوبی دریافت نکردیم.
وی با تأکید بر اینکه نوع این برخوردها که با خانواده‌ها داغدار و خانواده‌هایی که علاوه بر ضربه‌های روحی، دچار ضربه مالی نیز شده‌اند، بدور از انصاف است، بیان کرد: درست نیست که مستمری این عزیزان را قطع کنیم و به تأخیر بی‌اندازیم تا ببینیم مستمری آنها از سوی بنیاد شهید پرداخت می‌شود و یا خیر و یا منتظر باشیم تا پیکر آنها به وطن بازگردد و یا انحصار وراثت انجام گیرد. قوانین وضع شده است که جلوی سوء استفاده گرفته شود، اما آیا درباره این خانواده‌ها، فرض سوء استفاده منطقی است.
سرابی در پاسخ به چرایی متفاوت استقبال از قهرمانان ورزشی با قرآنی و گلایه‌مندی همسران این شهید از عدم دریافت حقوقی که حق شهید بوده است، گفت: شاید این هم بخشی از آن معامله‌ایست که با خدا کرده‌اند. چنانکه قهرمانان جبهه و جنگ نیز همین شرایط را داشته‌اند و شاید این خواست خداوند است.
وی با تأکید بر احقاق حق شهدای منا به ویژه این پنج شهید قرآنی که برای ترویج فرهنگ قرآن از جمهوری اسلامی ایران مأمور بودند، بیان کرد: مشکلات قانونی در این زمینه، توسط قانون‌گذار و هیئت دولت و دولت قابل برطرف کردن است. فکر می‌کنم همان حق بیمه‌ای هم که به برخی از افراد داده شده، کامل پرداخت نشده است که پرداخت آنها می‌توانست بخشی از تألمات این افراد را کاهش دهد.
شهدای قرآنی منا؛ میوه‌های جمهوری اسلامی ایران
رئیس ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله اظهار کرد: اگر در دهه اول انقلاب و در دوران جنگ، شخصیت‌هایی چون حسین فهمیده را داشتیم در دهه چهارم انقلاب، شخصیت‌هایی چون شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر و حسن دانش و اعضایی از گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) داشتیم که جا دارد جمهوری اسلامی و به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ملی از معرفی این الگوها که می‌توانند برای جوانان آموزنده باشد، استفاده کنند چون آنها میوه‌های جمهوری اسلامی هستند.
در ادامه این برنامه با همسر شهید محمدسعید سعیدی‌زاده ارتباط تلفنی برقرار شد. وی به بیان خاطره و نکته‌ای از آخرین لحظات و روزهایی که با شهید سعیدی‌زاده داشت، پرداخت و گفت: صحبت درباره این شهید برای من سخت است. آخرین خاطره که برای من باقی مانده است آخرین ارتباط تلفنی دخترم با پدرش بود. ریحانه طی آخرین تماسی که با پدرش داشت در پاسخ به سؤال پدرش که «چی می‌خواهی تا برایت بخرم؟» گفت «من خیلی دلتنگت هستم و چیزی نمی‌خواهم فقط زودتر و به سلامت بازگرد». حتی دلنوشته‌ای نیز درباره این دلتنگی نوشتم که این متن را طی مراسم بزرگداشت امسال، خواندم که خیلی از حاضران متأثر شدند.
وی با اشاره به اینکه ریحانه 9 سال و مهیا چهار سال دارد، ادامه داد: این اتفاق همه ایرانیان را داغدار کرد. شهید سعیدی‌‌زاده کارمند دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بود که مستمری ایشان برای خانواده اش هنوز برقرار نشده است؛ اوایل عنوان می‌کردند که مشخص شود که او به شهادت رسیده است و یا اینکه او جزو ارکان بنیاد شهید هست و از آنها حقوق دریافت می‌کند یا خیر؟»
همسر شهید سعیدی‌زاده با تأکید بر اینکه هنوز بخشی از بدهی‌ها و اقساط وام‌هایی که این شهید اخذ کرده بود، باقی مانده است، بیان کرد: من فرزند شهید و از ثمرات جنگ هستم که مشغول به تدریس در مقطع ابتدایی هستم و با شهید سعیدی‌زاده نیز مشغول فراگیری مقطع ارشد رشته زبان و ادبیات عرب بودیم که از مسئولان آموزش و پرورش خواستار تغییر مقطعم بودم که امکاناتش مهیا نشد و پاسخ‌های آنها در خصوص نیاز مقطع دبستان به معلم روبه‌رو شدم و به دلیل وضع نامناسب روحی و شوکی که سال گذشته بهم وارد شد چند ماهی به مدرسه نرفتم که در حال حاضر آنها می‌گویند شما زیاد مرخصی گرفته‌اید و ...
برادر شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر دیگر میهمان تلفنی این برنامه بود که با اشاره به پژمرده شدن روز به روز پدر و مادرش و اینکه عید قربان که برای همه مسلمانان عید است، دل خانواده ما شاد نبود.
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۹:۳۴
0
0
جای نشستن در تهران دو سفر به یزد و خوزستان داشته باشید و مشکلات خانواده های دانش و باوی و سعیدی زاده را از نزدیک و حضوری حل و فصل کنید بخدا کار سختی نیست. این سه خانواده دارای فرزند هستند و از بقیه شهدای قرآنی عزیز در اولویتند تا کی بشینیم و حرف بزنیم ؟
عنصری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۹:۳۶
0
0
یکسال گذشت تا کی حرف و نامه نگاری
خانواده شهدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۹:۳۶
0
0
واقعا نمی دونم تا کی می خوایم فقط و فقط شعار بدیم و در عمل درجا بزنیم... تو این یک سال چیکار کردن مسئولان؟ واقعا انقد سخته که مسئولین یه چند روز برن محل زندگی این بندگان خدا واز نزدیک در جریان زندگیشون قرار بگیرن و مشکلاتشونو حل کنن؟؟؟؟؟؟واقعا با نشستن و حرف زدن کاری از پیش میره؟ گناه بچه های این شهدا چیه آخه؟؟؟؟؟؟ آقای بزرگوار شما یه سر پاشین برین خوزستان و یزد و از نزدیک پای حرفای این بندگان خدا بشینید و مشکلاتشونو حل کنید.. تورخدا دیگه بسه انقد که همه حرف زدنو و عمل نکردن این دفعه حداقل به حرمت خون شهدا حرفایی رو که میزنید عملی کنید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۹:۳۱
0
1
باید به امور معیشتی آنها رسیدگی شود
captcha