آغاز سال تحصیلی جدید با ابلاغ طرح قرآنی 5 ساله ندای رحمت
کد خبر: 3531007
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
فانی به ایکنا پاسخ داد:

آغاز سال تحصیلی جدید با ابلاغ طرح قرآنی 5 ساله ندای رحمت

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ دستور العمل پایدار 5 ساله در سه حوزه قرآن، عترت و نماز به مدارس کشور در قالب طرح ندای رحمت طی سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی‌‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش امروز ۲۸ شهریورماه، در نشستی خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شده بود به تبیین فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و پاسخ‌گوی پرسش‌های خبرنگاران شد.

فانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تدابیر اندیشیده شده به منظور توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس طی سال تحصیلی جدید گفت: مسئولیت آموزش عمومی قرآن کریم از سوی کمیسیون توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است تا با مشارکت همه دستگاه‌هایی که در آموزش عمومی قرآن سهیم هستند فعال باشند؛ بدین منظور در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی کمیسیون، وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی مورد تقدیر قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش از اجرای مجموعه فعالیت‌های فرهنگی در سه محور؛ قرآن، عترت و نماز تحت عنوان ندای رحمت در مدارس خبر داد و گفت: طرح ندای رحمت به تمامی مدارس ابلاغ شده است و به مدت پنج سال پایدار خواهد بود. این طرح راهنمای عمل مدارس در سه حوزه نماز، قرآن و عترت است.

وی با بیان اینکه مجموعه این سه بخش به صورت دستورالعمل پایدار پنج ساله به مدارس ابلاغ شده است و از سال تحصیلی جاری کار خود را آغاز می‌کند گفت: در این راستا آموزش‌های مرتبط با طرح ندای رحمت طی تابستان سال جاری به کارشناسان استانی و منطقه‌ای ارائه شده است.

امسال ۱۰۰ دارالقرآن اضافه شد

فانی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۵۰ دارالقرآن در سراسر کشور فعال بود عنوان کرد: سال تحصیلی جدید با فعالیت‌ ۷۵۰ دارالقرآن در کشور همراه است.

وی به حضور ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در اردوهای راهیان نور طی سال گذشته و تابستان سال جاری اشاره و عنوان کرد: این اردوها با همکاری بسیج با کیفیتی خوب و به دور از هر گونه خطر برای دانش‌آموزان اجرای شد.

احیای امور تربیتی، اولویت‌ جدی وزارت آموزش و پرورش

وی احیای امور تربیتی را جز اولویت‌های جدی وزارت آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین مبنای برنامه‌های ما محسوب می‌شود بدین ترتیب طی سال جاری ۱۵۶ برنامه ذیل سند تحول پیش بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس در روز 31 شهریورماه، برای پایه‌های پیش دبستانی و کلاس اولی‌ها گفت: آغاز سال تحصیلی برای سایر پایه‌ها شنبه سوم مهرماه، است. از اواسط بهمن‌ماه سال گذشته، فعالیت‌های مرتبط با آغاز سال تحصیلی جدید را با عنوان پروژه مهر آغاز کردیم.

وی تبدیل مدارس از نهادی آموزشی به اجتماعی فرهنگی را جزو مطالبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواند و گفت: حرکت در راستای اجرای شدن سند تحول می‌تواند نوید آور این تبدیل فرهنگی باشد. طی سال تحصیلی جدید کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت اقتصاد مقاومتی در مدارس اجرایی می‌شود.

فانی ضمن پیش بینی حضور بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در کلاس‌های درس مدارس دولتی و غیر دولتی در سال تحصیلی جدید گفت: از این تعداد 700 هزار نفر در مقطع پیش دبستانی، هفت میلیون و 600 نفر در مقطع ابتدایی، پنج میلیون و 300 هزار نفر در متوسطه اول و دوم و 73 هزار نفر در مدارس استثنائی تحصیل می‌کنند.

140 عنوان کتاب جدید التألیف

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: به دلیل استقرار پایه دهم در سال تحصیلی جدید با 140 عنوان کتاب جدید التألیف روبرو هستیم. همچنین کتاب ریاضی سال ششم تغییر کرده است که برای معلمان این درس نیز دوره آموزشی برگزار کردیم.

فانی از امکان خرید الکترونیکی کتاب برای دانش‌آموزانی که هنوز موفق به خرید کتاب‌های درسی خود نشده‌اند خبر داد و گفت: کتاب اقتصاد پایه دهم با محوریت اقتصاد مقاومتی تألیف شده است.

وی در ادامه به ارائه آماری از فضاهای آموزشی پرداخت و گفت: از ابتدای دولت یازدهم پنج هزار و 822 پروژه با 33 هزار و 66 کلاس درس در قالب چهار میلیون و 632 هزار و 710 متر مربع زیربنا به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در این دولت از مجموع 211 هزار و 963 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد 152 هزار و 877 کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شدند.

مشارکت 30 درصدی خیران

فانی با بیان اینکه ۳۰ درصد کلاس‌های درسی با کمک و یا مشارکت خیرین ایجاد شده است گفت: میزان مشارکت مردم و خیران طی سه سال گذشته ۲۹ هزار میلیارد و ۱۴۳ میلیون ریال بوده است. همچنین سهم اعتبارات دولتی جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام 40 درصد افزایش یافته است.

وی به افزایش ساعات درسی در سال تحصیلی جدید اشاره و عنوان کرد: در نظام جدید متوسطه دو ساعت به دورس «انسان و محیط زیست»، «تفکر و سواد رسانه‌ای»، «کارآفرینی» و «انسان و سلامت» اضافه شده است.

وی با بیان اینکه امسال 26 هزار نفر از فازغ‌التحصیلان فرهنگیان به جمع وزارت آموزش و پرورش افزوده می‌شوند اظهار کرد: با توجه به استقرار پایه دهم 70 دوره آموزشی برای تأمین مدرس این دوره‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته هشت هزار کلاس درس با پذیرش ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در مناطق دورافتاده و روستایی از طرح خرید خدمات آموزشی استفاده کردند و این طرح با همین ظرفیت طی سال تحصیلی جاری نیز اجرایی می‌شود.

اقداماتی برای مناطق محروم

وزیر آموزش و پرورش به اقدامات در نظر گرفته شده برای مناطق محروم اشاره و عنوان کرد: سه هزار راهبر آموزشی در مدارس روستایی و عشایری برای نظارت بر عملکرد معلمان و بهبود روش‌های تدریس آنها فعال شده‌اند.

وی از برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان دیرآموز روستایی خبر داد و گفت: توسعه فضاهای آموزشی مناطق عشایری و صعب‌العبور با توسعه و تجهیز خوابگاه‌های مرکزی در دستور کار قرار گرفت. همچنین در مناطق کم جمعیت دانش‌آموزان از مدارس شبانه روزی استفاده می کنند، به نحوی که در سال گذشته 400 هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و دوم در مدارس شبانه روزی حضور یافتند. در سال جاری نیز چهار ساعت فوق برنامه هفتگی به این مدارس جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه در مناطق محروم هزینه رفت و آمد دانش آموزان به مدارس بر عهده آموزش و پرورش است و در مناطق نیمه برخوردار این حمایت به صورت ۷۰ درصدی صورت می‌گیرد، گفت: افزایش مراکز آموزشی و توانبخشی در بخش دولتی و غیر دولتی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه صورت گرفت و راهنمای آموزشی برای والدین و معلمان این دست از دانش‌آموزان تهیه و تدوین شد. همچنین احیای اردوهای دانش‌آموزی در مناطق عشایری در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه نسبت کتاب‌های غیردرسی برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید از چهار کتاب به 10 کتاب رسیده است عنوان کرد: طرح شهاب که در برگیرنده تقویت استعدادهای دانش‌آموزان بدون جداسازی آنان است و همچنین طرح داوطلبی سفیران سلامت همچون سال گذشته به کار خود ادامه می‌دهند.

توسعه پیش دبستانی با اولویت مناطق محروم

وی با بیان اینکه برای اولین بار امسال ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه پیش دبستانی با اولویت مناطق محروم و دو زبانه در بودجه آموزش و پرورش پیش بینی شده است گفت: ۵۰ میلیارد تومان هزینه رفت و آمد دانش‌آموزان در طرح روستا مرکزی است که آموزش و پرورش بر عهده گرفته است.

حضور دانش‌آموزان در کانون پروش فکری

وزیر آموزش و پرورش از احیای طرح «کانون مدرسه» خبر داد و گفت: طی سال تحصیلی جدید در هر ماه یکبار دانش آموزان به کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان اعزام و از محصولات فرهنگی و برنامه‌های آنها بهره‌مند می‌شوند. وزارت آموزش و پروش به دلیل گستردگی فعالیت‌ها نیازمند مشارکت تمام دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: سهم بودجه آموزش و پرورش در دولت یازدهم بیش از 2/7 درصد افزایش داشته است. میانگین حقوق فرهنگیان طی این سه سال با 84/4 درصد افزایش روبرو بوده است. امسال نیز 30 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه آموزش و پروش است که احتمال می‌دهیم با کسری روبرو شویم.

وی با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در فصل سرما گفت: این موضوع باید با تشکیل یک کارگروه مشترک بین آموزش و پروش و سازمان محیط زیست مورد بررسی و ابعاد امکان اجرایی شدن آن مورد بحث قرار گیرد.

عدم توزیع متوازن نیروی انسانی

وی مشکل آموزش و پرورش را عدم توزیع متوازن نیروی انسان خواند و گفت: کمبود نیرو را از طریق معلمان حق‌التدریس و بکارگیری نیروی آزاد مرتفع می‌کنیم. درصدد هستیم این توازن نیرو را در نقاط مختلف کشور ایجاد کنیم.


گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید

captcha