حمایت مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر از برترین‌های مسابقات قرآن
کد خبر: 3531075
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
کمری عنوان کرد:

حمایت مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر از برترین‌های مسابقات قرآن

گروه جهاد و حماسه: رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر، این مرکز را اتاق فکر راهبردی بنیاد شهید خواند و گفت: این مرکز از تألیف و ترجمه کتاب تا چهره‌های برتر مسابقات قرآنی و پایان‌نامه‌های دانشجویی را مورد حمایت قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌عباس کمری، رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر صبح امروز 28 شهریورماه در نشستی خبری با اشاره فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز دانش‌پژوهان از سال 1384 زیرنظر معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأسیس شد و وظیفه آن خدمات‌دهی به دانش‌آموزان استعدادهای برتر و نخبگان بود که 6 سال پس از آن حوزه دانشجویی نیز اضافه شد.
وی افزود: در آغاز دولت تدبیر و امید، این مرکز دستخوش تغییر و تحولاتی شد و مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با یکدیگر ادغام شدند و در این راستا به دلیل توجه ویژه مدیریت جدیر بنیاد شهید، این مرکز به عنوان اتاق فکر بنیاد تلقی شد و مورد توجه بیش از پیش قرار گرفت.
کمری ادامه داد: مسئولیت شناسایی، جذب، حمایت، هدایت و حفظ معرفت دینی، علمی و پژوهشی جامعه شاهد و ایثارگر از مهم‌ترین وظایف مرکز دانش‌پژوهان است و در حال حاضر تشکل‌ها و نخبگان شاهد و ایثارگر را مورد حمایت قرار می‌دهد در این راستا شاخص‌های مورد توجه است که از میان آنها می‌توان به ابداعات و اختراعات، تألیف و ترجمه کتاب و مقالات برتر، نفرات برتر کنکور، فارغ‌التحصیلات مقاطع عالی، مدال‌آوران ملی و بین‌المللی در جشنواره‌های علمی و پژوهشی، پایان‌نامه‌های برتر مقاطع عالی، هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان دکترا و فوق تخصص و چهره‌های برتر مسابقات قرآنی و المپیادهای ورزشی اشاره کرد.
وی با اشاره به اقدامات زیربنایی در مرکز دانش‌پژوهان گفت: تدوین نقشه راه، ایجاد زیرساخت برای رسیدگی به نخبگان، ایجاد بانک اطلاعات اعضای مرکز، تشکیل و راه‌اندازی اتاق فکر راهبردی، ایجاد تعامل میان مدیران ارشد بنیاد و تشکل‌های شاهد و ایثارگر، تغییر رویکرد سازمانی از تجربه‌محوری به دانش‌محوری و گفتمان‌سازی در راستای اقتصاد مقاومتی از جمله این اقدامات زیربنایی است.
کمری دستاوردهای سه سال گذشته مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثاگر در دولت تدبیر و امید را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سه سال اخیر گرایش نخبگان بیشتر به سمت اخذ دستاوردها و رقابت در عرصه‌های بین‌المللی سوق پیدا کرده است و با توجه به رویکرد مرکز برای رسیدن به نقشه علمی کشور در سال 1404، نخبگان در این مسیر حرکت می‌کنند و در این راستا مقالات معتبر بین‌المللی از رتبه سوم به اول ارتقا یافته است.
وی در ادامه به آمار این مرکز در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6718 نفر از نخبگان شاهد و ایثارگر شناسایی شده‌اند و جزء بانک اطلاعات مرکز هستند. در طول سه سال گذشته 4569 مقاله ارائه شده، همچنین تعداد مقالات معتبر بین‌المللی به 3883 مورد رسیده است. طرح‌های برگزیده تحقیقاتی 120 عنوان، تألیف و ترجمه کتاب 1250 عنوان بوده و 10 نفر در این مدت به عنوان رتبه‌های برتر کنکور سراسری در مقاطع مختلف و 21 چهره برتر مسابقات قرآنی شناخته شده‌اند.
رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر به کمبود بودجه این مرکز اشاره و عنوان کرد: به دلیل مشکلات مالی، بودجه این مرکز به نصف کاهش یافته است، اما با وجود این که 100 درصد بودجه در حوزه نخبگان تخصیص یافته، این میزان کافی نیست و باید افزایش یابد.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره چگونگی حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی بیان کرد: حمایت مرکز دانش‌پژوهان از پایان‌نامه‌های دانشجویی براساس فرمول و دستورالعملی است که به استان‌ها نیز اعلام شده است، در همین راستا شورای هماهنگی متشکل از هفت نفر از نخبگان نیز تشکیل شده که امتیاز لازم به پایان‌نامه را مورد بررسی قرار می‌دهند و در این زمینه سوابق اعضا، جوایز اختصاص یافته به آنها و ... امتیازات ویژه‌ای دارد که جمع این امتیازات مبلغ مورد حمایت از پایان‌نامه را تعیین می‌کند و یک مبلغ ثابت برای همه نیست و ممکن است برای هر یک از آنها متفاوت باشد، البته میزان اعتبار اختصاص یافته به این پایان‌نامه‌ها را در دست ندارم.
 در ادامه این نشست، تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با مرکز علمی و کاربردی امام خمینی(ره) با حضور علی‌عباس کمری و محمدرضا گروسی، رئیس مرکز علمی و کاربردی امضاء شد.
captcha