اعتماد؛ اساس آسیب در ارتباطات مجازی
کد خبر: 3531787
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
حجت‌الاسلام غفاری تأکید کرد:

اعتماد؛ اساس آسیب در ارتباطات مجازی

گروه فضای مجازی: یک استاد حوزه با تاکید بر اینکه در رابطه‌های مجازی، اعتماد‌کردن اساس آسیب و مشکل است، گفت: در برخی مواقع این ارتباط به دعوت شیطان بوده و در این دعوت شیطان دو طرف را وسوسه می‌کند تا به سمت آسیب و گناه کشیده شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل غفاری، دکترای تخصصی حوزه و کارشناس مسائل خانواده و اخلاق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال چرا قبح محرم و نامحرم و رابطه مرد و زن در فضای مجازی ریخته شده و بعضا شاهد عبور افراد از خط قرمزها می‌شویم؟ گفت: ارتباط دو طرف دارد و در فضای مجازی معمولا رابطه بین دو طرف رخ می‌دهد، اما رابطه‌ای که در آن قبح محرم و نامحرم شکسته شود از نظر اخلاق اسلامی و آموزه‌های دینی نامشروع است.

وی با بیان اینکه روابط بدون پروا در فضای مجازی پیامدهای سنگینی به دنبال دارد، افزود: بارها از این طریق، بسیاری از انسان‌هایی به گناه کشیده شده‌اند و حتی مورد اذیت و آزار روحی و روانی قرار گرفته‌اند. این روابط در مواقعی موجب بی‌آبرویی دو طرف و حتی ارتباط از نوع نزدیک و به‌صورت حقیقی شده است که پیامدهای آن نیز مشخص است.

اعتماد‌ صد‌درصدی، آسیب‌زا و خطرناک
حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری با بیان اینکه در ارتباط فضای مجازی با فرد ناشناس، باید حداقل اعتماد وجود داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه در این رابطه چون فرد به طرف مقابل اعتماد می‌کند، ممکن است رابطه‌های نامشروع سنگینی را در برداشته باشد. لذا اعتماد‌ صد‌درصدی، آسیب‌زا و خطرناک است و باید از آن پرهیز شود.

این استاد حوزه ادامه داد: معمولا جوانان و نوجوانان ما آگاهی و تجربه کافی را در مورد این نوع رفتارها ندارند و همین امور باعث می‌شود در دام بزرگی گرفتار شوند که برای آینده آنها نیز خطرهای بسیاری دارد. لذا باید بدانند که این ارتباطات در فضای مجازی برای آنها ثبت شده و جز سابقه افراد حساب می‌شود، درحالی که آنها از این موضوع باخبر نیستند و در مواقعی به خاطر ارتباطاتی که هیچگونه سود و منفعتی هم برای فرد ندارد خود و خانواده‌اشان را به ورطه مشکلات و آسیب می‌کشانند.

وی گفت: بعضا مشاهده شده که دختری به‌ خاطر حضور در شبکه‌های مجازی و بیان سخنانی دستگیر شده و با مشکلاتی مواجه شده بود که حتی فکر آن را هم نمی‌کرد. این مسائل برای خانواده رنج‌آور است. لذا باید به تمامی مردان و زنانی که در این فضا، محیط و رفتار جدیدی را تجربه می‌کنند آگاهی داد و از مضرات و خطرات این فضا آنها را آشنا کنند.

‌نباید با افراد نامحرم ‌ارتباط کلامی ‌با عاطفه ایجاد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری تاکید کرد: از لحاظ اخلاق اسلامی و آموزه‌های دینی به هیچ‌وجه نباید با افراد نامحرم و ناشناس ارتباط کلامی همراه با عاطفه ایجاد شود. در گروه‌های مجازی و کانال‌ها بعضا این صحبت‌ها رخ می‌دهد و افراد بدون اینکه شناخت و یا آشنایی نسبت به طرف مقابل داشته باشند در جواب صحبت‌های آنان در گروه واکنش نشان داده و همین موضوع مقدمه آسیب بسیاری خواهد شد.

این کارشناس اخلاق با اشاره به ضرورت آموزش به خانواده پیش‌از ورود افراد در این فضا، گفت: این مسائل باید به گونه‌ای به جامعه گفته شود و اطاعات مفیدی را به جوانان در این زمینه داد. گاها افراد شیاد با برنامه‌ریزی قبلی وارد این محیط‌ها می‌شوند و با شروع صحبت و ارتباط‌گیری با دیگران، مقاصد پلید و شوم خودشان را پیاده می‌کنند. این موضوع بارها گفته شده که نباید در دام این افراد افتاد. البته این افراد گاها با دروغ نیرنگ به هدف خود می‌رسند و خسارت بسیاری را به جوانان و جامعه وارد می‌کنند.

باید، مداوم آگاهی و فرهنگ‌سازی داده شود

وی با بیان وظایف مسئولان در این زمینه، گفت: تا آنجایی که این موضوع مربوط به مسئولین می‌شود، باید ریز مسئولیت‌های خودشان را انجام دهند تا جامعه در این زمینه مشکل کمتری را شاهد باشیم. گاهی اوقات خیلی هم نمی‌شود مقابل این فضاها ایستاد لذا باید، مداوم آگاهی و فرهنگ‌سازی داده شود و مردم با اطلاع قبلی وارد این فضا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری در ادامه گفت: بسیاری از ارتباطات نامشروع به دلیل عدم آگاهی قبلی در این فضا رخ می‌دهد. شبکه‌های مجازی تنها برای کارهای بد ایجاد نشده و می‌توان در آن فعالیت‌های خوب فرهنگی و مذهبی در آن انجام داد و همانند یک شمشیر دو لبه است که هم می‌توان کار خوب و هم کار بد در آن انجام داد. لذا اگر فرهنگ‌سازی ایجاد شود و افراد با یک شناخت درست وارد این فضا شوند می‌توانند اطلاعات مفیدی را از طریق آن به‌دست آورند.

افراد با اختیار خود وارد این ارتباطات می‌شوند

وی با اشاره به شناخت و مسئولیت‌پذیری فرد نسبت به این فضا، گفت: بعضا افراد با اختیار خود وارد این ارتباطات می‌شوند اما الزاما رابطه این است که دو طرف مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در برخی مواقع گویا این ارتباط به دعوت شیطان بوده و هر عملی را منجر می‌شود. در این دعوت شیطان دو طرف را وسوسه می‌کند و اجبار نمی‌کند. در نهایت این ارتباط به آسیب ختم می‌شود.

این کارشناس مسائل خانواده، تقوا‌ را کلید پیروزی در مقابل شیطان دانست و گفت: انسان با ایمان و با تقوا در مقابل شیطان مقاومت می‌کند، لذا ورود افراد در این فضا بستگی به خود آن دارد. در این ارتباط هم طرفی که قصد شیطنت دارد باید بداند تا طرف مقابل نخواهد کاری از پیش نخواهد برد و اینگونه هم نیست که حتما افراد با حضور در شبکه‌های مجازی دچار آسیب شوند.

انسان با تقوا خود را از آسیب در امان می‌دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری خاطرنشان کرد: انسان با کسب تقوا و ایمان خود را از آسیب در امان می‌دارد در صورتی که خدا را ناظر بر رفتار و اعمال خود ببیند ، قطعا در هر گروهی وارد نمی‌شوند، شماره تماس خود را به هرکسی نمی‌دهند و ارتباط با هر فردی را برقرار نمی‌کنند و سخنان افراد ناشناخته را دنبال نمی‌کنند و  مشکلی هم برایشان ایجاد نمی‌شود.

captcha