چگونگی شناخت ائمه معصومین(ع)
کد خبر: 3532089
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
آیت الله سیدان تبیین کرد:

چگونگی شناخت ائمه معصومین(ع)

گروه اندیشه: آیت‌الله سیدان در تبیین چگونگی شناخت معصوم گفت: شخصیت‌های الهی مثل پیامبر و ائمه(ع) فقط از طریق خودشان قابل تعریف هستند و هیچ تعریفی از دیگر افراد برای این بزرگواران صحیح نیست؛ چراکه گاهی شخصیت‌ ائمه در ابعاد ویژگی‌های بشر معمولی قابل تعریف نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد تفسیر و اخلاق حوزه علمیه، شب گذشته، 31 شهریورماه در پایان چهارمین روز برگزاری اجلاس سالانه غدیر که در مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت برتری شخصیت ائمه(ع) نسبت به دیگر افراد گفت: گاهی شخصیت‌ ائمه در ابعاد ویژگی‌های بشر معمولی قابل تعریف نیست و فقط خود آن بزرگواران می‌توانند معرف خود باشند.
وی با بیان اینکه برخی از ابعاد شخصیتی فرستادگان الهی برای بررسی تاریخ زندگی آن‌ها در دسترس نیست، تصریح کرد: در واقع ویژگی‌های فرستادگان الهی ورای ویژگی‌های قابل لمس انسان است، به همین خاطر باید آن‌ها را از روی صفاتشان مثل صداقت و دیگر ویژگی‌های برتر علمی و اخلاقی‌شان شناخت، حضرت علی(ع) نیز که از سوی خدا برای تعالیم سعادت بخش انسان‌ها در غدیر معرفی می‌شود، چنین شخصیتی است.
آیت‌الله سیدان با اشاره به فرازهایی از خطبه غدیر افزود: پیامبر(ص) در این خطبه در حالی که در میان اجتماع عظیم مسلمانان و موقعیتی حساس قرار دارد، به تشریح ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی(ع) می‌پردازد و نماینده خدا پس از خود را به مسلمانان معرفی می‌کند؛ چرا که فردی مثل علی(ع) را فقط پیامبر می‌شناسد.
وی ادامه داد: پیامبر(ص) در روز غدیر به مردم می‌فرماید که خداوند تمام علم عالم را به من عنایت کرده است و من هر آنچه از سوی پروردگارم دریافتم را به علی(ع) که متقین و برترین افراد است انتقال دادم.
آیت‌الله سیدان ضمن اشاره به مسائل اعتقادی رسیده از امیرمؤمنان(ع) بیان کرد: کسی از ایشان پرسید خدا را چگونه شناختی؟ ایشان در پاسخ به او گفت آنچه خود خدا به من معرفی کرده را شناختم، البته ذات الهی به حواس بشری قابل لمس و درک نیست و آنچه درباره ذات پروردگار است از بعد فهم انسان خارج است اما خدا در عین بعید بودن نسبت به فهم آدمی، بسیار به او نزدیک است.
وی با بیان اینکه هر موجودی جز ذات باری تعالی مصدر و ابتدایی دارد و همه این ابتداها از سوی خداوند است،‌ اظهار کرد: تنها پروردگار یکتاست که ابتدا ندارد و هر نوع تصوری از ذات خدا فکری غلط است؛ چرا که در ادراک بشر چنین فهمی نمی‌گنجد.
آیت‌الله سیدان ادامه داد: در شرایط سخت جنگ کسی از علی(ع) سؤالی اعتقادی، توحیدی پرسید که خدا واحد است یعنی چه؟ و ایشان با آرامش پاسخ داد؛ یک تعریف از واحد به معنای بی‌همتا و بی نظیر بودن است و نوع دیگر آن همان لیس کمثله شیء است یعنی کسی در صفات و افعال، شریک خداوند سبحان نیست و خدا یک حقیقت واحد است که قابل تجزیه و تحلیل نیست.
وی با بیان اینکه مظلومیت ائمه(ع) در معرفی شخصیت آن‌ها مشهود است، افزود: ما باید سعی کنیم تا هرچه توانایی داریم در مسیر نشر معارف بکارگیریم و قطعا این کار به طور کامل با ظهور حضرت حجت(عج) محقق می‌شود ولی ما باید از هر اقدامی در این زمینه استفاده کرده و به وظیفه خود عمل کنیم.
captcha