دلایل کم‌توجهی به فهم قرآن در جامعه
کد خبر: 3532438
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
حجت‌الاسلام خسروی طی یادداشتی بیان کرد:

دلایل کم‌توجهی به فهم قرآن در جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن کریم که آبان ماه امسال با شعار «به سوی فهم قرآن» برگزار می‌شود، طی یادداشتی به بیان برخی دلایل کم توجهی جامعه به فهم و تدبر در قرآن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد، طی یادداشتی که بر روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد قرار گرفته است، به بیان برخی عوامل کم‌توجهی به فهم قرآن کریم که بی ارتباط به شعار این دوره از آزمون سراسری قرآن و عترت نیز نیست، پرداخته که در ادامه آمده است.
بحمدالله در جامعه ما موضوع روخوانی، قرائت و حفظ قرآن از رونق خوبی برخوردار است؛ ولی باید پذیرفت در زمینه فهم قرآن و آشنایی با معارف و آموزه‌های آن موفقیت چندانی نداشته‌ایم. مسئله کم توجهی جامعه به فهم قرآن می‌تواند دلایل متعدد و گوناگونی داشته باشد که در جای خود باید به آن پرداخته شود؛ در اینجا تنها به دو عامل اساسی اشاره می‌شود.
موضوع اول اینکه هنوز مسئله فهم قرآن در جامعه ما به عنوان یک ضرورت جا نیفتاده و فواید و نتایج و آثار آن برای خیلی‌ها ملموس نیست و هر دانشی را که مردم نسبت به آن احساس نیاز نکنند برای فراگرفتنش تلاش و رغبت نخواهند داشت.
موضوع دوم نیز شیوه‌های فهم قرآن به شکل سنتی است که در شرایط امروز برای عامه مردم قابل استفاده نیست و با تحولاتی که در زمینه تبادل دانستنی‌ها و انتقال مفاهیم پدید آمده است روش‌های مرسوم جواب نمی‌دهد. از این رو باید با روزآمد کردن شیوه‌های تعلیم معارف قرآنی، راه فهم عموم را به سوی کتاب الهی گشود. بنابراین هم به جریان سازی فرهنگ فهم عمومی نیاز داریم و هم برای آسان سازی روش‌های فهم برای سطوح مختلف جامعه باید نوآوری و تلاش کنیم.
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور سیاست همگانی کردن فهم قرآن کریم گام‌هایی را برداشته است که از جمله این گام‌ها حمایت از موسسه‌های فعال در حوزه تدبر و فهم قرآن است.
برگزاری آزمون‌های سراسری قرآن و عترت فرصت مغتنمی است تا در عمل، شیوه‌های نو برای آشنایی با فهم قرآن تجربه شود، یکی از این روش‌ها، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت فهم قرآن متناسب با گروه‌های هدف و سطوح مختلف جامعه است. در این دوره‌ها همراه با آشنایی با یک سلسله اصول و دانستنی‌های کلی در مورد قرآن، نمونه‌ای از آیات منتخب یا سوره‌ای از قرآن را با استفاده از شیوه‌های آسان فهم معانی و درک آموزه‌های آن، مورد مطالعه و آموزش قرار دهند.
دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای کمک به این امر مقدس، در گام اول به انتشار مجموعه «به سوی فهم قرآن» برای استفاده کارکنان دولت و سایر اقشار جامعه و بهره‌برداری از آن در آزمون سراسری قرآن و عترت آبان ماه سال ١٣٩٥ اقدام کرده است. نکته‌ای که یادآوری آن را لازم و نافع می‌دانم اهتمام به پیاده کردن آموزه‌های قرآنی در وجود خود و تبدیل فهم قرآن به عمل است. نتیجه انس با قرآن باید در اعمال و رفتار ما دیده شود. مربی قرآنی که تنها به ارتباط با الفاظ و ظاهر قرآن بسنده کرده و روح آیات الهی در سبک زندگی و سلوک فردی و اجتماعی او نمود نیافته، فعالیت‌ها و سخنانش نه تنها اثری در مخاطبان نخواهد گذاشت بلکه گاه نتیجه عکس هم دارد.
بنابر این، اولین شاخصه مربی قرآنی چه در رشته قرائت و حفظ و چه در زمینه تبلیغ و ترویج و چه در رشته تفسیر و فهم قرآن تخلق به اخلاق قرآنی و آراستگی به صفاتی چون تواضع، ادب، از خود گذشتگی، مهربانی، دستگیری از ضعفا، نیکی به پدرومادر، حفظ حرمت شعائر دینی و رعایت حقوق دیگران است و به تعبیر حضرت امام(ره) باید قرآن در وجودش تجلی کند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۹:۰۸
0
0
فهم قرآن به عنوان یک ضرورت جا بیفتد و به شکل سنتی و قدیمی نباشد
captcha