بررسی سیر صعودی و نزولی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام نور
کد خبر: 3532653
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
مسابقات قرآن در بوته نقد؛‌

بررسی سیر صعودی و نزولی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام نور

گروه فعالیت‌های قرآنی: برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور در حالی این روزها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که ابلاغ نامه‌ای مبنی بر برگزاری غیرحضوری و ویدئو کنفرانسی جشنواره در مرحله کشوری، همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، این روزها خبرهایی که از دانشگاه پیام نور در زمینه فعالیت‌های قرآنی‌اش به بیرون درز پیدا کرده حکایت از حال ناخوش این بخش دارد. حال ناخوشی که حالا دیگر حوصله خود دانشجویان را نیز به سر آورده و کم کم نجواهای اعتراض‌ آنها به گوش می‌رسد.
دانشگاه پیام نور کشور که دو سال قبل‌تر از این، با انجام یک سری فعالیت‌های قرآنی خاص که در صدر آن میزبانی از بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت بود، می‌رفت تا به یک قطب قدرتمند در این زمینه تبدیل شود، به یک باره همه چیز در جای خود نه تنها ساکن ماند بلکه به اذعان بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌ و دارند، حرکت رو به عقب خود را آغاز کرده، تا جایی که امروز شاهد تغییراتی هستیم که به زعم بسیاری از کارشناسان تنها تضعیف این جشنواره را به دنبال دارد.
نکته جالب ماجرا، اینجاست که این تغییرات که کارشناسان، تضعیف جشنواره را تنها خروجی آن می‌دانند، به بهانه کمبود بودجه صورت گرفته و می‌گیرد، کمبود بودجه‌ای که به نظر می‌رسد دانشگاه‌های شهریه‌ای - آن هم دانشگاهی همچون پیام نور که درصد خاصی از شهریه دانشجویان را برای فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته است - به نسبت دانشگاه‌های دولتی، کمتر با آن درگیر هستند.
دانشگاه پیام نور که تا قبل از بیست و نهمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، فعالیت‌‌های عادی و معمولی خود را انجام می‌داد، با برگزاری مناسب جشنواره ملی حداقل از لحاظ تدارکات و پشتیبانی و نیز بستن چند تفاهم نامه همکاری با نهادهای تخصصی قرآنی نشان داد که اهتمام خاصی را برای فعالیت‌هایی از این دست قائل است و می‌شد از همان زمان افقی مطلوب را برای فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه نیمه حضوری ترسیم کرد.
افقی که البته دیری نپایید و خیلی زودتر از آنچه که امکان عبور آن از مخیله می‌رفت،‌ محو شد تا همه چیز برای دانشجویان این دانشگاه تمام شده تلقی شود و رویاهایی که برای حضور در مسابقات قرآن این دانشگاه داشتند، به یک باره و براساس تصمیمی که لحظه‌ای بودن از سر و روی آن می‌بارد، رنگ ببازد.
برنامه‌ زمانبندی خاص در برگزاری مسابقات دانشگاه پیام نور، عنصری بود که بسیار مورد توجه فعالان این عرصه قرار گرفته و بسیاری از دستگاه‌های دانشگاهی حتی از آن الگوبرداری نیز کرده بودند، طراحی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره قرآنی این دانشگاه و قرار دادن جزئیات جشنواره از ماه‌ها قبل از آغاز آن، بر روی خروجی، نشان از آن داشت که این دانشگاه که تخصص و تجربه خوبی در استفاده از فضای مجازی برای پیشبرد فعالیت‌های درسی خود دارد، عزم خود را برای ارتقاء فعالیت‌های قرآنی جزم کرده است.
فروکش کردن تب تند ارتقاء فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام نور اما با ابلاغ یک نامه فروکش کرد، نامه‌ای که به امضاء معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور رسیده و در آن شیوه جدید برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور که مبتنی بر عدم حضور متسابق و ویدئو کنفرانسی!!! بودن آن است، تببین شد، تا به این ترتیب و به اذعان دانشجویان این دانشگاه، تابلو ایست بزرگی بر سر راه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه پیام نور قرار گیرد.
دانشگاه پیام نور در حالی امسال وضعیت قرمزی از حیث برگزاری جشنواره قرآن و عترت پیدا کرده است که عمده رقبایش در این زمینه، یا مرحله کشوری جشنواره داخلی خود را برگزار کرده و یا در تدارک برگزاری آن در روزهای آینده هستند.
امسال دانشگاه‌های فرهنگیان و علوم و معارف قرآن کریم، در اردیبهشت‌ماه مرحله کشوری جشنواره خود را برگزار کردند. یعنی درست در همان زمانی که سال قبل دانشگاه پیام نور مسابقات خود را برگزار کرده بود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دهه سوم شهریورماه بود که در سیستان و بلوچستان جشنواره سراسری خود را برگزار کرد، قبل‌تر از آن نیز یعنی در اوایل شهریورماه دانشگاه فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری مرحله کشوری جشنواره خود در ارومیه کرده بود.
دانشگاه‌های علوم پزشکی و جامع علمی ـ کاربردی نیز در تدارک برگزاری مرحله کشوری جشنواره داخلی خود در دهه اول مهرماه در مشهد و قم هستند و پس از آن نیز مرحله کشوری جشنواره داخلی دانشگاه آزاد در اواخر مهرماه در قم برگزار می‌شود. تا به این ترتیب برگزیدگان دانشگاه‌های مختلف منهای پیام نور برای حضور در جشنواره ملی مشخص شوند.
این وسط اما روبروی زمان برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور که بر اساس برنامه معمول هر ساله باید در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، یک علامت سوال بزرگ باقی مانده است، علامت سوالی که اگرچه برای مدتی پاک شد و از برگزاری این جشنواره در شهریورماه به میزبانی قزوین خبر داده شد، اما شهریور آمد و رفت بدون اینکه جشنواره‌ای برگزار شود.
تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی از زمان برگزاری بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور در دست نیست، پایگاه اطلاع رسانی این جشنواره نیز از روز سوم شهریورماه پیام «دانشجویان گرامی؛ با توجه به تغییرات بعمل آمده در مسابقه بیستمین دوره جشنواره قرآن و عترت، برگزاری مرحله کشوری مسابقات متعاقباً اعلام می‌گردد» را بر روی خروجی خود قرار داده است.
همه اینها در حالی است که مرحله کشوری سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که با حضور برگزیدگان جشنواره‌های داخلی دستگاه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود آبان‌ماه امسال به میزبانی دانشگاه فرهنگیان و در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. باید منتظر ماند و دید تا آن روز برگزیدگان جشنواره داخلی قرآن و عترت دانشگاه پیام نور چه به صورت ویدئو کنفرانس و چه به صورت حضوری مشخص شده‌اند یا امسال باید جشنواره ملی بدون حضور این افراد برگزار شود.
اما این تمام حاشیه‌های جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور نیست، جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور قرار بود تا امسال در بخش کارکنان و اساتید نیز برگزار شود، مسابقاتی که تا سال قبل به صورت همزمان با رقابت‌های دانشجویان برگزار می‌شد، اما از سال 94 به صورت مجزا و با فاصله زمانی چندماهه نسبت به مسابقات دانشجویان برگزار شد، همین برگزاری مجزا باعث شد تا تعداد شرکت‌کننده‌های مسابقات در این بخش به 12 برابر دوره قبل برسد، حالا اما امسال هیچ خبری از برگزاری مسابقات در بخش کارکنان نیست.
در ادامه این گزارش که طی روزهای آینده بر روی خروجی ایکنا قرار خواهد گرفت، با مسئولان دانشگاه پیام نور، دانشجویان این دانشگاه و اساتید قرآنی بخش دانشگاهی در زمینه این شیوه برگزاری و تبعاتی که ممکن است به دنبال داشته باشد، صحبت خواهد شد.
ادامه دارد... 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حنانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۵ - ۱۱:۴۱
0
0
این مسابقات در آستانه نابودی است
captcha