افتتاح دومین همایش اعجاز قرآن در غزه
کد خبر: 3532757
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

افتتاح دومین همایش اعجاز قرآن در غزه

گروه بین‌الملل: دومین همایش «اعجاز قرآن و سنت نبوی»، از دیروز، سوم مهرماه، در سالن اجتماعات دانشگاه اسلامی غزه آغاز شد و امروز به‌ کار خود پایان می‌دهد.

دومین همایش اعجاز قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری «دنیا الوطن»، این همایش به همت انجمن اعجاز قرآن کریم و سنت وابسته به مرکز قرآن و تبلیغات اسلامی دانشکده اصول‌الدین دانشگاه اسلامی غزه و با همکاری دانشکده تمدن اسلامی دانشگاه فنی مالزی برگزار می‌شود.

در جلسه افتتاحیه این همایش، جمعی از علما و اساتید برجسته از جمله «مروان أبو رأس»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان شعبه فلسطین، «علیان الحولی»، معاون امور علمی و آکادمیک دانشگاه اسلامی غزه، «عمادالدین الشنطی»، رئیس دانشکده اصول الدین دانشگاه اسلامی غزه، «نسیم یاسین»، رئیس مرکز قرآن و تبلیغات اسلامی دانشگاه اسلامی غزه، «عبدالکریم دهشان»، رئیس انجمن اعجاز قرآن کریم و سنت نبوی، «زکریا زمیلی»، رئیس کمیته برگزارکننده همایش و جمعی از دانشمندان، متفکران و اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده‌های اصول‌الدین، الهیات، حقوق و ادبیات این دانشگاه حضور داشتند.

این همایش با سخنرانی «مروان أبو رأس»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان شعبه فلسطین آغاز شد و وی طی سخنانی با استناد به آیات قرآن، به بحران کج‌فهمی و عدم درک صحیح معانی الفاظ قرآن اشاره کرد و گفت: بررسی اعجاز علمی قرآن، بحث و گفت‌وگو و آوردن استدلال‌‌های علمی برای متقاعدکردن از راه‌های حل این بحران است.

«علیان الحولی»، معاون امور علمی دانشگاه اسلامی غزه نیز ضمن سخنانی با اشاره به اهمیت و نقش این دانشگاه به‌عنوان یک مرکز آموزشی ـ پژوهشی فعال، هدف از تحقیقات علمی در این دانشگاه را تقویت ایمان، ایجاد فضایی برای رشد و توسعه علمی و تأکید بر نیاز به سلاح علم و معرفت دانست.

«نسیم یاسین»، رئیس مرکز قرآن و تبلیغات اسلامی دانشگاه اسلامی غزه نیز در این همایش درباره نقش این مرکز در اهتمام ویژه به قرآن، دعوت به سوی خداوند و تربیت دانشجویان متعهد در عرصه تبلیغ و پایبندی به تعالیم اسلام سخن گفت.

«عبدالکریم دهشان»، رئیس انجمن اعجاز قرآن کریم و سنت نبوی دانشگاه اسلامی غزه نیز با اشاره به نقش تأثیرگذار این همایش در آشنایی با اعجاز قرآن کریم در تمام شاخه‌های علمی آن، بر ضرورت تلاش‌ مضاعف برای تقویت جنبه تحقیقات و پژوهش‌های علمی برای از میان برداشتن مشکلاتی که مانع تحول در زندگی بشری می شود، تأکید کرد.

28 مقاله علمی در این همایش دو روزه مورد برررسی قرار می‌گیرد که محورهای مختلفی از جمله اعجاز بیانی، تشریعی، علوم انسانی، علوم پزشکی، ستاره‌شناسی و علوم فضایی و اعجاز در میانه‌روی و اعتدال در شیوه اسلامی را شامل می‌شود.

در دو جلسه علمی دیروز، دو محور اعجاز بیانی و تشریعی قرآن مورد بررسی قرار گرفت که وجوه و جنبه‌های اعجاز میان دانشمندان گذشته و معاصر، اعجاز لغوی و دلالی واژگان قرآن، اعجاز بیانی در نام‌گذاری سوره‌های قرآن، سیاق قرآنی در تفسیر، اعجاز بیانی در قصه حضرت نوح(ع)، اسماء الهی، ارزش‌های اخلاقی نهفته در تربیت زنان، فرائض وضو میان فقه و اعجاز علمی، دلایل اختیار یک همسر از سوی زن از جمله موضوعات این جلسات بود.

captcha