کاهش یا افزایش نگاه به منزلت سالمندان در جامعه
کد خبر: 3532852
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

کاهش یا افزایش نگاه به منزلت سالمندان در جامعه

گروه جامعه: رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح برنامه‌های هفته سالمندان، گفت: هر چند نگرانی‌هایی در رابطه با تنها بودن سالمندان مطرح است و زندگی جمعی گذشته اکنون به زندگی انفرادی تبدیل شده است اما هنوز فرهنگ احترام به سالمندان باقی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری هفته ملی سالمندان امروز یک‌شنبه چهارم مهر ماه با حضور انوشیروان محسنی بند‌پی، رئیس سازمان بهزیستی کشور و فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری محسنی بند‌پی با اشاره به اینکه اول اکتبر (10 مهر ماه) روز جهانی سالمندان است، اظهار کرد: در کشور ما از امروز هفته ملی سالمندان آغاز می‌شود و تا روز 10 مهر ماه مصادف با روز جهانی سالمندان ادامه دارد.

وی به بیان آماری در خصوص سالمندی در کشور پرداخت و اظهار کرد: در سال 1335 حدود سه درصد جمعیت ایران سالمند بودند که این آمار در سال 90 به 2/8 درصد رسید و پیش بینی‌می‌شود جمعیت سالمندان تا سال 1404 به 10 درصد جمعیت و تا سال 1430 به 21 تا 25 درصد جمعیت کشور برسد.

دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار به کمک سالمندان

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه سالمندان دیروز با سالمندان امروز تفاوت دارند و دارای توانمندی‌ها و تجارب زیادی هستند، گفت: یک پنجم طول زندگی هر فردی در سالمندی می‌گذرد و کشور اگر بتواند از این دوران به خوبی استفاده ‌کند می‌تواند شاخص‌های توسعه پایدار را به دست بیاورد.

وی با تأکید بر اینکه سالمندی تهدید نیست و سالمند شدن افراد یک کشور نشان می‌دهد که رفاه، بهداشت، مراقبت‌های سلامتی و ... در آن کشور به خوبی اجرا شده است که جمعیت آن به سالمندی رسیده‌اند، گفت: البته سالمندی ویژگی‌های منفی هم دارد از جمله تنهایی که موجب اضطراب افراد است و بیماری‌های مختلف جسمی و روحی.

بهزیستی متولی اصلی حمایت‌های اجتماعی از سالمندان

محسنی بند‌پی بهزیستی را متولی اصلی حمایت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی برای سالمندان معرفی کرد و گفت: برای اولین بار در سال جاری ردیف اعتباری خاصی برای سالمندان دریافت کرده‌ایم و با استفاده از این بودجه در برخی استان‌های طرح‌هایی مانند رایگان کردن ایاب و ذهاب سالمندان به اجرا درآمده است.

آموزش مهارت‌های زندگی به سالمندان

وی در خصوص سایر طرح‌های حمایتی از سالمندان اعلام کرد: با معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است که بر اساس آن طرح آموزش مهارت‌های زندگی و تغییر سبک زندگی به سالمندان در 10 استان کشور در درست برنامه‌ریزی است. در 12 استان نیز بنیاد‌های فرزانگان تشکیل شده و تفاهم‌نامه همکاری با مؤسسات آموزشی برای ترویج آموزش طب سالمندی و آموزش مراقبت‌های ویژه سالمندان به امضا رسیده است.

ترویج باشگاه سالمندان

رئیس سازمان بهزیستی ترویج باشگاه سالمندان را از استراتژی‌های سازمان بهزیستی عنوان و اظهار کرد: جلب توجه و افزایش آگاهی تصمیم‌سازان به سالمندی و سالمندان از جمله تلاش‌هایی است که انجام می‌‌دهیم و قرار است روز سه‌شنبه نشست شورای عالی سالمندان با حضور وزیر رفاه و سایر مسئولان این حوزه برگزار ‌شود.

«نه، علیه هرگونه تبعیض سنی»

در ادامه این نشست خبری فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان شعار سال جاری روز جهانی سالمندان را «نه، علیه هرگونه تبعیض سنی» اعلام کرد و گفت: هفته ملی سالمندان از امروز در کشور آغاز می‌‌شود و برای هر روز این هفته نام‌گذاری صورت گرفته است که بر اساس آن امروز یک‌شنبه چهارم مهر ماه به عنوان روز «سالمند، رفاه اجتماعی، محیط توانمندساز»، دوشنبه به عنوان روز «سالمند مستقل، فعال و با نشاط»، روز سه‌شنبه روز «سالمند و همبستگی در بستر خانواد»، روز چهارشنبه به عنوان روز «سالمند، سبک زندگی سالم و سلامتی سالمندان» روز پنج شنبه روز «سالمند، حقوق شهروندی و قانون» روز جمعه روز «سالمند، ارزش‌های فرهنگی دینی و تکریم منزلت سالمند» نام‌گذاری شده و در نهایت روز شنبه که روز جهانی سالمندان است روز «سالمند و عدم تبعیض سنی» نام‌گذاری شده است.

برگزاری جشن بزرگ سالمندان با حضور وزیر رفاه

وی از برگزاری جشن بزرگ سالمندان با حضور وزیر رفاه و مسئولان نهادهای بین‌المللی در این حوزه خبر داد و گفت: در این مراسم که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود علاوه بر برنامه‌های تفریحی از سالمندان نخبه و خانواده‌هایی که از سالمندان خود در خانه مراقبت می‌کنند تقدیر می‌شود.

براتی سده بازدید از مراکز سالمندان، برپایی نمایشگاه‌های فعالیت‌های سالمندان، تلاش برای جلب توجه مسئولان به مسئله سالمندی، حضور در مجلس و دیدار با اعضای سه کمیسیون بهداشت، اجتماعی و حقوقی و قضائی و ... را از جمله برنامه‌های هفته ملی سالمندان برشمرد و گفت: سه میلیارد و 550 میلیون تومان ردیف بودجه برای اولین بار در کشور برای سالمندان در نظر گرفته شده است که امیدواریم این بودجه سال بعد افزایش یابد.

چگونه سه میلیارد و 550 میلیون تومان برای سالمندان خرج می‌شود؟

وی نحوه مصرف کردن این بودجه برای سالمندان را تشریح کرد و گفت: در دو استان تأمین بخشی از هزینه سالمندان برای سلامت، در دو استان آذربایجان شرقی و اصفهان ایجاد محیط‌های دوست‌دار سالمند، حمایت از ایاب و ذهاب سالمندان در استان مازندران و برنامه‌ریزی برای آموزش سبک زندگی سالم به 45 هزار و 500 زن در 10 استان را در دستور کار داریم.

خیران فقط به ساخت مراکز شبانه‌روزی برای سالمندان توجه نکنند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تغییر نگرش خیران که عموماً اقدام به ساخت مراکز شبانه‌روزی برای نگه‌داری سالمندان می‌کنند و سوق دادن نیات آنها به سمت ارائه سایر خدمات به سالمندان را از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه اعلام کرد و گفت: 100 هزار سالمند بالای 60 سال از خدمات دریافت یارانه مستمر بهره‌مند هستند و به خانواده‌هایی هم که خود از سالمندشان مراقبت می‌کنند یارانه نگه‌داری از سالمندان پرداخت می‌شود.

در ادامه این نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص اینکه آیا نگاه به منزلت و جایگاه ارزشمند سالمندان در جامعه کاهش داشته است؟ گفت: هر چند نگرانی‌هایی در رابطه با تنها بودن سالمندان مطرح است و زندگی جمعی گذشته اکنون به زندگی انفرادی تبدیل شده است اما هنوز فرهنگ احترام به سالمندان باقی است چون هنوز در مراکز شبانه‌روزی ما ظرفیت خالی وجود دارد البته مراکز روزانه ما پر هستند.

تعداد سالمندان کشور 6 میلیون و 200 هزار نفر که 51 درصد زن هستند

وی پیرترین استان کشور را گیلان با 11 درصد سالمند و جوان‌ترین را سیستان و بلوچستان با 9/4 درصد سالمند اعلام کرد و گفت: 600 تا 700 هزار سالمند را تحت حمایت داریم که 100 هزار نفر آنها در مراکز شبانه‌روزی و روزانه نگه‌داری می‌شوند و از ما یارانه می‌گیرند. و اگر سن سالمندی را 60 سال در نظر بگیریم تعداد سالمندان کشور 6 میلیون و 200 هزار نفر است. اگر سالمندی را 65 سال در نظر بگیریم این رقم 4 میلیون نفر است. (در حال حاضر سالمندی 60 سال در نظر گرفته می‌شود) البته به نظر می‌رسد با توجه به رشد امید به زندگی در کشور باید سالمندی را از این پس 65 سال در نظر گرفت.

وزارت بهداشت مخالف ادغام دو سند سالمندی است

محسنی بند‌پی در خصوص سند ملی سالمندان نیز اعلام کرد: یک سند ما و یک سند وزارت بهداشت در خصوص سالمندان تدوین کرده است که سند ما مربوط به خدمات حمایتی، حمایت‌های اجتماعی، ترویج باشگاه‌های سالمندی و ... است و سند وزارت بهداشت مربوط به مسائل بهداشتی. نظر ما این است که این دو سند با هم ادغام و یک سند جامع ارائه شود اما تاکنون وزارت بهداشت با این مسئله موافقت نکرده است.

سالمندان مظلوم‌ترین اقشار در حوزه قوانین

براتی سده نیز 51 درصد سالمندان کشور را خانم اعلام کرد و گفت: جمعیت ما به سمت سالمندی پیش‌می‌رود اما تا چند سال پیش هیچ زیرساختی برای ارائه خدمات به سالمندان وجود نداشت و در سال‌های اخیر است که توجه به این قشر شروع شده است. سالمندان مظلوم‌ترین اقشار در حوزه قوانین هستند و ما هیچ قانون مصوب کلان در مورد سالمندان نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای مواجهه با سالمندی جمعیت در سال‌های آینده آماده هستیم؟ گفت: در سطح کلان حساسیت‌هایی در مسئولان ایجاد و در سطح دستگاه‌ها هم برنامه‌هایی در حال اجرا است اما زیرساخت‌های ما آماده نشده است و امسال برای اولین بار ردیف بودجه گرفته‌ایم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۵ - ۱۰:۲۵
0
0
باید به منزلت سالمندان در جامعه مورد توجه قرار گیرد
captcha