شهید موحدی طوسی؛ طلبه‌ای شوخ ولی جدی در مسائل شرعی
کد خبر: 3532981
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۹

شهید موحدی طوسی؛ طلبه‌ای شوخ ولی جدی در مسائل شرعی

گروه هنر: همزمان با هفته دفاع مقدس برگی از دفتر گلگون شهادت را ورق می‌زنیم که نام طلبه شهید، محمد قاسم موحدی محصل طوسی در آن می‌درخشد، او که به خوش اخلاقی و شوخ بودن در عین حساسیت به مسائل شرعی زبان‌زد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برای معرفی شخصیت شهید محمد قاسم موحدی محصل‌طوسی به سراغ خاطرات مادر این بزرگوار می‌رویم که فرزندش را از کودکی حساس نسبت به مسائل مذهبی و دینی توصیف می‌کند و شوخ بودنش را صفتی زیبنده جوان شهیدش می‌داند.
سکینه تهامی، مادر شهید موحدی محصل‌طوسی در ضمن بیان خاطراتش با تشریح شرایط تحصیل فرزند خود گفت: شهید قاسم ابتدا به تحصیل در مکتب مشغول بود و سپس در مدرسه ابتدایی به تحصیل پرداخت و بعد از پایان دروه ابتدایی به حوزه رفته و ادامه تحصیل داد.
پخش اعلامیه امام خمینی(ره)، در حین تحصیل قبل از انقلاب
وی ادامه داد: در زمان تحصیل حوزوی با ارادتی که به امام خمینی(ره) داشت به تبلیغ شخصیت ایشان و پخش اعلامیه سخنان امام خمینی(ره) مشغول شد و همین کار او باعث گشت تا از حوزه علمیه اخراج شده و تحصیل را در مدرسه علمیه دیگری پیگیری کند تا زمانی که جنگ آغاز شد و او برای حضور در میدان نبرد عازم جبهه شد و علی‌رغم مجروحیت‌های متعدد به فعالیت جهادی خود ادامه می‌داد.
زهرا موحدی، خواهر شهید موحدی محصل‌طوسی در بیان شخصیت برادر خود او را فردی مذهبی و علاقه‌مند به امام خمینی(ره) معرفی کرد و گفت: از همان سنین کودکی به مطالعه رساله امام راحل علاقه داشت و همیشه بر رعایت حدود شرعی تاکید داشت تا جایی که از کار انگشتر سازی به خاطر مقید نبودن صاحب مغازه انصراف داد و ما را  نیز به رعایت مسائل شرعی به ویژه پرهیز از غیبت و رعایت حجاب توصیه می‌کرد.
مخالفت با غیبت و ترویج امر به معروف و نهی از منکر
وی اضافه کرد: هر جا مجلس غیبتی می‌دید مراحل نهی از منکر را به ترتیب اولویت مورد تذکر قرار می‌داد تا جایی که اگر تأثیری در آن افراد نداشت، آن مکان را ترک می‌کرد و در بحث برخورد با نا محرم به سلام اکتفا می‌کرد که در نتیجه این علاقه به مسائل دینی در 14 سالگی به حوزه وارد شد.
موحدی افزود: پس از شروع جنگ در 18 سالگی برای ثبت‌نام‌ سربازی اقدام کرد و گفت «حالا وقت خدمت است» و درحالی که به خاطر ضعف بینایی از سربازی معاف بود با تلاش و پشتکار به سپاه وارد شد و آموزش مسائل تخریب را پیگیری کرد تا اینکه خود به عنوان مسئول آموزش تخریب استان خراسان منصوب شد و به تربیت نیروی حساس تخریب همت کرد.
عبادات با اخلاص شبانه و خدمت روزانه به انقلاب
وی با بیان ویژگی‌های عبادت شهید موحدی اضافه کرد: بر عبادات سحرگاهی، نماز شب، گریه به درگاه خداوند و مناجات با اخلاص در حرم رضوی مداومت داشت و روز هم، وقت خود را در خدمت اسلام و انقلاب بود ضمن اینکه در انجام فعالیت‌های درون منزل کمک حال دیگر اعضای خانواده بود و حتی به آنهایی که برای اعزام به جبهه جذب کرده بود کمک و خدمت ارائه می‌داد.
خواهر این شهید بزرگوار با اشاره به مسئله ازدواج شهید قاسم موحدی ادامه داد: وقتی مدتی در جنگ بود آمد و گفت می‌خواهم کمبود خود را با ازدواج جبران کرده و آماده شهادت در راه حق شوم و در همان حال که مقدمات ازدواج را فراهم می‌کرد از خدمت و کار جهادی خود دست بردار نبود و همیشه در حال پاسخ به ندای «هل من ناصر امام حسین(ع)» در رابطه با ادای دین به اسلام بود.
وی ادامه داد: 10 روز پس از ازدواج به میدان جنگ برگشت و در شب عید غدیر با خانواده تماس گرفت و این ایام را به ما و همسرش تبریک گفت و بعد از آن بود که در صبح روز عید مصادف با سه شهریور ماه سال 1364 خبر شهادتش را به ما رساندند.
برای شهادتم ناراحت نشوید
بنابراین گزارش، شهید موحدی محصل‌طوسی در بخشی از وصیت‌نامه خود با اشاره به آیه 30 سوره فصلت که می‌فرماید« إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون؛ بى‏‌ترديد كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خدا است؛ سپس در ميدان عمل بر اين حقيقت‏ استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏‌شوند و می‌گویند مترسيد و اندوهگين نباشيد و شما را به بهشتى كه وعده مى‏‌دادند، بشارت باد» گفت: «برای شهادت من ناراحت نباشید چرا که بزرگانی مثل شهید رجایی و بهشتی در این ماه شهید شدند که من در مقابل آنها هیچ هستم».
وی با اشاره به اهمیت اطاعت از امام در زمان غیبت ادامه داد: از امامتان پیروی کنید چرا که اطاعت از او، اطاعت از پیامبر(ص) و امام زمان(عج) است و هر کس از ولی‌فقیه پیروی نکند از اطاعت پیامبر(ص) سرباز زده است و در این راه با حضور پر شور در جبهه جنگ را هر چه سریع‌تر با فتح اسلام به پایان رسانید.
یادآور می‌شود، طلبه شهید محمدقاسم موحدی محصل طوسی، متولد آذر ماه سال 1344 در مشهد بود که به عنوان فرمانده تخریب لشکر پنج نصر خراسان و مسئول واحد طرح و عملیات این لشکر در جبهه مبارزه با رژیم بعث حاضر شد و در یک عملیات مین‌زدایی در مناطق عملیاتی مهران به تاریخ سوم شهریور سال 1364 حین خنثی‌سازی مین به درجه رفیع شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت رضا(ع) مشهد آرام گرفت.
امیرحسین محبتی
captcha