تقدیر از سالمندان حافظ و قاری قرآن
کد خبر: 3533182
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
رهبر در پاسخ به ایکنا عنوان کرد:

تقدیر از سالمندان حافظ و قاری قرآن

گروه سلامت: معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با اشاره به برگزاری همایش سالمندی در هفته آینده گفت: سالمندان حافظ و قاری قرآن تحت پوشش در هفته سالمندان مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی در نشست خبری هفته گرامیداشت سالمندان با بیان اینکه 25 درصد سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند اظهار کرد: تا پایان سال 94 یک و نیم میلیون نفر از سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد هستندکه 63 درصد آنان زنان و 37 درصد  مردان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: 65 درصد این جمعیت روستایی و 35 درصد نیز ساکن شهرها هستند، که بیشترین آن در استان خراسان رضوی و کمترین آن در استان البرز ساکن هستند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه سالمندان مشکلات عدیده‌ای دارا هستند عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان ساکن روستاها هستند و این روستاها نیز محروم‌اند این محرومیت‌ها موجب آزار و اذیت بر سالمندان می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که سالمندان کشور با آن مواجه  هستند کاهش اعتماد به نفس و میل به زندگی بوده و از سوی دیگر به دلیل بی سوادی و کم سوادی فاقد برخی مهارت‌های ویژه زندگی در این سن هستند که این مسأله ممکن است آنان را مواجه با آسیب‌های اجتماعی متعدد کند به همین دلیل توجه به آن‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

رهبر ادامه داد:  اغلب سالمندان تحت پوشش کمیته امداد در وضعیت جسمی خطرناک بوده و دارای ناتوانی‌های  متعدد هستند علی‌رغم این همه ناتوانی‌ها این سالمندان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش کمیته امداد در مسیر حمایت از سالمندان توانمندسازی آنها است اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه حمایت از سالمندان، عدم توانایی آنها در رسیدن به توانمندی و خودکفایی است و به طور کلی فرآیند توانمندسازی سالمندان بسیار دشوارتر از گروه‌های تحت پوشش است.

.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با اشاره به اینکه اغلب زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمین (سرپرست خانوار هستند) اظهار کرد: 60 درصد زنان تحت پوشش این نهاد خود سرپرست و سرپرست خانوار هستند، علاوه بر آن، 62 درصد سالمندان تحت پوشش نیز زنان بوده که 48 درصد آنان معادل 520 هزار نفر سرپرست خانوار هستند.

وی عنوان کرد: 42 هزار نفر سالمند زمین‌گیر تحت پوشش کمیته امداد بوده که نیاز ویژه به پرستار و پزشک دارند همچنان که نیاز است که محل سکونت‌شان متناسب با شرایط جسمی آنها اصلاح شود.

رهبر پوشش بیمه‌ای سالمندان را یک ضعف قانونی دانست و اظهار کرد: در معاونت حقوقی و پارلمانی کمیته امداد در جهت رفع مشکل بیمه‌ای سالمندان تحت پوشش در حال فعالیت هستیم اما راه‌حل بهتر آن است که دستگاه‌های متولی نظام در این حوزه به سمت پوشش بیمه‌ای سالمندان تحت پوشش این نهاد اقدام کنند.

وی همچنین تنهایی سالمندان یکی از معضلات این حوزه در کشور خواند و عنوان کرد: نیاز است با فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه تلاش می‌شود تا اعضای خانواده نسبت به نگهداری سالمند در منزل و در درون نهاد خانواده ترغیب شوند و با ارائه حمایت‌هایی از اعضای خانواده در قبال نگهداری از سالمندان خود این مساله را بیش از پیش در کشور پیگیری کنیم.

رهبر با مهم ارزیابی کردن حضور اجتماعی سالمندان در جامعه اظهار کرد: برای توجه به سالمندان و همچنین احیای ارزش‌های اسلامی ایرانی نیاز به این است که سالمندان در جامعه حضور داشته باشند به این دلیل باید امداد شرایط را برای حضور آنها فراهم کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ادامه داد: تامین حداقل نیازهای سالمندان و حفظ شان و منزلت آنها همواره در دستور کار کمیته امداد قرار داشته و علاوه بر آن زمینه توانمندسازی آن دسته از سالمندانی که امکان ورود به چرخه خودکفایی و همچنین اشتغال آن را نیز دارند، با جدیت دنبال می‌کنیم.

رهبر با بیان آنکه کمیته امداد انواع کمک‌های معیشتی و موردی را به سالمندان تحت پوشش خود ارائه می‌کند، خاطر نشان کرد: این مبلغ از 50 تا 100 هزار تومان با توجه به تعداد خانوار است به طوری که برای خانواده‌های 1 نفره 53 هزار تومان، 2 نفره 60 هزار تومان، 3 نفره 75 هزار تومان و بیش از 5 نفر 100 هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

وی عنوان کرد: 41 درصد افراد تحت پوشش این نهاد در خانواده‌های یک نفره، 29 درصد 2 نفره، 15 درصد 3 نفره، 8 درصد 4 نفره، 4 درصد 5 نفره و 3 درصد بیش از 5 نفر را تشکیل می‌دهند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد دررابطه با وضعیت مسکن سالمندان تحت پوشش این نهاد نیز عنوان کرد: تامین مسکن تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در دستور کار ویژه مهندس فتاح قرار داشته و براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، مشکل مسکن تمام مددجویان این نهاد، حل خواهدشد.

رهبر همچنین از پیگیری‌های قضایی  و حقوقی کمیته امداد از مددجویان خود خبر داد و گفت: کمیته امداد نیازمندی‌های قضایی و حقوقی سالمندان را پیگیری و در صورت نیاز، وکیل نیز به آنها معرفی خواهدکرد تا با ارائه حمایت‌های حقوقی، کمترین مشکل را در زمینه قضایی داشته باشند.

وی درخصوص خدمات مکمل و درمانی نیز اظهار کرد: سال گذشته حدود 370 میلیون تومان برای خرید سمعک اختصاص داده شد، یک میلیارد و 300 میلیون تومان به هزینه خرید عینک، 280 میلیون تومان برای خرید ویلچر و 3 میلیارد و 200 میلیون تومان برای حل مشکلات دهان و دندان و همچنین 34 میلیون تحت عنوان تامین کمک هزینه‌های دستگاه‌های توانبخشی و حدود 350 میلیون تومان برای خرید تشک مواج و سایر لوازم بهداشتی ویژه سالمندان اختصاص داده شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین از اجرای طرح‌های غربالگری ویژه سالمندان نیز خبر داد و اظهار کرد: به علت آنکه سالمندان بیش از سایر گروه‌ها در معرض ابتلا به انواع امراض همچون سرطان و... هستند، انجام طرح‌های غربالگری به این قشر را در دستور کار قرار داده و ارائه آموزش‌هایی در زمینه بهداشت فردی، ورزش‌های دوره سالمندی و... را نیز پیگیری می‌کنیم.

رهبر با اشاره به ارائه هزینه نگهداری در منزل برخی از سالمندان عنوان کرد: حدود 15 هزار نفر در حال حاضر کمک هزینه نگهداری در منزل سالمندان را از کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت می‌کنند که مبلغ آن ماهیانه 100 هزار تومان است.

وی همچنین به برگزاری همایش بزرگداشت کشوری سالمندان در هفته آینده در مشهد مقدس پرداخت و در پاسخ به ایکنا اعلام کرد: در این همایش بزرگ کشوری از 350 سالمند نخبه در حوزه‌های دینی، فرهنگی ،حافظان و قراء قرآن مورد تقدیر قرار می‌گیرند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین از برنامه‌های آینده این نهاد برای سالمندان خبر دادو خاطرنشان کرد: در نظر داریم با تهیه بانک اطلاعاتی جامع از سالمندان و وضعیت آنها در جهت ارائه هرچه بهتر حمایت‌های خود به این قشر و تهیه بسترهای لازم در کشور برای آنها اقدام کنیم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۵ - ۱۴:۱۱
0
0
سالمندان حافظ و قاری قرآن مورد حمایت و تجلیل قرار گیرند و به آنها ارزش داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ - ۱۰:۲۴
0
0
باید از حافظان و فاریان قرآن را مورد حمایت قرار داد و از آنها بابت زحماتی که کشیده‌اند قدردانی شود
captcha