قراء، قرائت را به تجارت تبدیل نکنند
کد خبر: 3533322
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

قراء، قرائت را به تجارت تبدیل نکنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری، مؤذن و حافظ 8 جزء قرآن که مقام‌ اول رشته اذان در مسابقات ارشاد و مقام دوم رشته قرائت را در سی‌ و هشتمین دوره مسابقات اوقاف آذربایجان‌شرقی کسب کرده، با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به قراء جوان، گفت: این بی‌توجهی زمینه تبدیل قرائت به تجارت را فراهم می‌سازد و این خوشایند نیست.

قراء قرائت را به تجارت تبدیل نکنند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، خبرگزاری ایکنای آذربایجان‌شرقی، بنا بر رسالت قرآنی خویش، تلاش دارد با اجرای طرح «معرفی چهره‌های شاخص اما گمنام قرآنی» قدمی جهت احیاء و مهجوریت‌زدایی از چهره‌ پرفروغ این عزیزان برداشته و آنان را به عنوان الگوی برتر در جامعه اسلامی ـ شیعی به همگان معرفی کند.

بعد از معرفی، محمد محمودی، و محدثه وحیدی، فاطمه مولایی و عرفان حسن‌زاده بشیر قاری نسل جوان کشور و رتبه اول مسابقات کشوری همدان در رشته قرائت، قرعه دیگر به نام محمدرضا فقیهی‌نیا خورد و در روز پایانی تابستان و همزمان با شروع فصل پاییز دفتر خبرگزاری ایکنا را گرما بخشید.

در ابتداء این قاری، موذن و حافظ قرآن کریم در معرفی خود چنین گفت: محمدرضا فقیهی‌نیا متولد 1379/1/16 در تبریز هستم و در پایه سوم دبیرستان مشغول به تحصیل هستم.

وی ادامه داد: در یک خانواده 5 نفری زندگی می‌کنم که همه اعضای خانواده به گونه‌ای با قرآن انس و الفت دارند، پدرم بازنشسته دانشگاه تبریز و  مادرم خانه‌دار هستند و من نیز فرزند آخر و تنها پسر خانواده هستم.

فقیهی‌نیا در مورد شروع قرائت قرآن خود چنین گفت: زمانی که 8 ساله بودم علاقه فراوان به اذان گفتن و همچنین مکبر بودن داشتم ولی همیشه از بیان این مسأله خجالت می‌کشیدم که یک روزی آنقدر به مسجد محله رفتم تا بالاخره توانستم موذن آن مسجد شوم.

وی افزود: آنقدر حس زیبایی در من تجلی یافت که وقتی به کشور سوریه سفر کردیم در مسجد بلال حبشی نیز اذان گفتم که مورد توجه شیعیان و مسلمانان اهل سنت نیز قرار گرفته بود.

قاری نوجوان تبریزی از شروع یادگیری قرائت چنین گفت: زمانی که 11 ساله بودم، به خاطر علاقه فراوان به قرآن در موسسه نور تبریز ثبت نام کردم و مدتی دوره‌های روخوانی را در آن موسسه گذراندم و سپس به مهد قرآن رفته و تمام دوره‌های مقدماتی و تکمیلی را در آنجا سپری کردم.

وی در همین راستا ادامه داد: در سن 13 سالگی با طرح ملی تلاوت آشنا شده و همچنین در آزمون‌های ورودی آن‌ها شرکت کرده و در نتیجه توانستم در این طرح قبول بشوم.

فقیهی‌نیا اظهار کرد: قبولی در طرح ملی تلاوت مقدمه‌ای برای آشنایی با موسسه مجمع قاریان استان و همچنین استاد حسین باقری شد و زمینه‌های پیشرفت در قران برای من رقم خورد.

وی در خصوص استاد قربانی و رفتار این استاد به شاگردان اشاره کرد و گفت: رفتار یک استاد بسیار پر اهمیت و اثرگذار در یادگیری قرآن آموز است و استاد حسین قربانی با بهترین شیوه و بیان رسا سعی بر یاددهی دارد و به هیچ‌وجه قردی که عملکرد ضعیف داشته باشد را تضعیف روحیه نمی‌کند و حتی انگیزه نیز می‌دهد.

این موذن جوان و آینده‌دار کشور عنوان کرد: سال گذشته در مرحله نیمه نهایی طرح ملی تلاوت مقام سوم را کسب کرده‌ام ولی به علت سرماخوردگی شدید در مرحله نهایی کشور عراق مقام پنجم را به دست آوردم.

وی به برگزاری مسابقات طرح تلاوت در سال‌جاری اشاره و ادامه داد: مرحله مقدماتی در تبریز برگزار شده و فعلا نتایج اعلام نشده است و در مرحله نیمه نهایی کیش و نهایی کربلا امید کسب رتبه برتر را دارم.

فقیهی‌نیا در خصوص رتبه‌های به دست آورده در زمینه قرآن را عنوان کرد و گفت: در مسابقات مدهامتان ارشاد در رشته اذان رتبه اول را به دست آوردم و همچنین در سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در شهرستان تبریز مقام دوم قرائت را از آن خود کردم.

وی با بیان اینکه قاریان مصری قبل از قرائت قرآن را حفظ می‌کنند، افزود: برای یادگیری قرآن محدودیت قائل نیستم و می‌خواهم در کنار قرائت حفظ قرآن کریم را نیز انجام دهم که تا به امروز موفق به حفظ 8 جزء قرآن کریم نیز شده‌ام.

قاری برجسته و نوجوان تبریزی با تأکید بر اینکه قرآن کریم نه تنها من را از سایر فعالیت‌های دیگر نگذاشته است، گفت: در کنار قرآن کریم، مقام‌های زیادی در رشته تکواندو و معرق کاری نیز داشته‌ام و البته شاگرد خوبی در مدرسه نمونه دولتی طالقانی هستم.

وی تصریح کرد: بر خلاف اذهان عمومی، یادگیری قرآن کریم باعث تقویت حافظه در افراد شده و همیشه افراد قرآنی جزء افراد موفق و سطح بالای جامعه از نظر اجتماعی، سیاسی، علمی و ... هستند.

فقیهی‌نیا به سوالی در زمینه نحوه تشویق دوستان و اقوام به انس با قرآن چنین پاسخ داد: با توجه به اینکه خود قرآن به تنهایی مسیر را تعیین و مشخص کرده است؛ از این رو هیچ‌وقت تشویق نزدیکانم را به صورت زبانی انجام نمی‌دهم و همیشه می‌خواهم با عمل آن‌ها را به سمت قرآن دعوت کنم.

وی ادامه داد: اگر فرد قرآنی نتواند به قرآن عمل کند نه تنها افراد دیگر را به قرآن جذب نمی‌کند بلکه باعث دوری از قرآن نیز خواهد شد و این بسیار خطرناک و حتی یک معضل برای جامعه است.

قاری نوجوان استان وجود ماهواره و بی‎توجهی خانواده به این مسأله را بیان کرد و افزود: در برخی از خانواده‌ها به خاطر کم اهمیتی به مسأله تآثیرگذار ماهواره موجب عدم شکوفایی برخی از استعدادهای قرآنی در فرزندانشان می‌شوند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات در امر قرآن بی‌توجهی مسئولان به قرآن و مسابقات قرآنی است، برای مثال می‌توان اشاره کرد که زمانی یک تیم فوتبال از یک بازی تدارکاتی بر می‌گردد تمامی مسئولان به استقبال آنها تا فرودگاه می‌روند در حالی کسب رتبه بین‌المللی یک فرد قرآنی را هیچ کسی نمی‌داند و این باعث کاهش انگیزه در قراء، حفاظ و ... می‌شود.

آینده نسل قرآنی کشور به کتب درسی قرآن و دینی مدارس اشاره کرد و اظهار کرد: در مدارس کتب مناسب آموزش قرآن وجود ندارد و از این رو دانش‌آموزان هیچ علاقه‌ای به کلاس‌های دینی و معارف ندارند.

وی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به قراء جوان، عنوان کرد: این بی‌توجهی زمینه تبدیل قرائت به تجارت را فراهم می‌سازد و این خوشایند برای آینده قرآن و همچنان در شأن قرآن نیز نیست.

فقیهی‌نیا با اشاره به آیه 15 سوره فاطر گفت: باید همه انسان‌ها خود را فقیران در راه خدا بدانند زیرا در این صورت هیچ‌گاه خدا را فراموش نکرده و در محضر خداوند گناه نمی‌کنند. هر وقت در حال انجام گناهی باشم، بلافاصله آیه مربوط به آن در ذهنم می‌آید و من را از آن کار منع می‌کند و از خداوند طلب بخشش می‌کنم.

قاری نوجوان بیان کرد: رفتار برخی از مسئولان باید در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و به مسائل قرآن ارزش دهند و با فرهنگ‌سازی در زمینه آموزه‌های قرآنی این وظیفه بزرگ شیعه را در جامعه عملی سازند.

وی در پایان گفت: کلاس حفظ را با استاد راثی شروع کرده‌ام به لطف و عنایت خداوند و طبق قولی که استاد داده اردیبشهت سال بعد حافظ کل قرآن کریم خواهم شد.

captcha