سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است
کد خبر: 3533465
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است

گروه اجتماعی: مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: سلامت خانواده تضمین کننده سلامت جامعه است و اگر در خانواده ناهنجاری باشد قطعا این ناهنجاری در جامعه نمود پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، جلیل عفتی، مدیرکل بهزیستی استان یزد صبح امروز در نشست خبری به مناسبت‌های جهانی مهر(سالمندان، ناشنوایان، نابینایان، کودکان) اظهار کرد: سلامت خانواده تضمین کننده سلامت جامعه است و اگر در خانواده ناهنجاری باشد قطعا این ناهنجاری در جامعه نمود پیدا می‌کند و محصول ناهنجاری در جامعه دیده می‌شود.
وی ادامه داد: اگر نگران توسعه آسیب‌های اجتماعی هستیم در سطح خردتر به خانواده توجه کنیم و اگر دنبال این هستیم حتما باید مساله سلامت خانواده را مدنظر داشته باشیم و این سلامت را از داخل خانواده‌ها دنبال کنیم.
وی با اشاره به اینکه هفته سالمندی از 4 تا 10 مهرماه  است بر تکریم سالمندان تاکید کرد و گفت: در اسلام و احادیث زیادی بر تکریم سالمندان سفارش شده است.
وی از چالش‌های مهم فراروی جامعه در آینده را بحث سالمندی برشمرد که روندی روبه رشد دارد و دو مولفه افزایش امید به زندگی و کاهش جمعیت را مدنظر دانست.
عفتی افزود: جمعیت سالمندی در سال 65  5.2 درصد و در سال 94 به 8.2 درصد رسید که در استان یزد 9.3 درصد است که طی 35 سال افزایش رتبه و درصد سالمندی در کشور اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: سالمندترین استان‌های کشور گیلان و مازندران هستند و استان یزد نیز در کشور در رتبه 13 قرار دارد و جوان‌ترین استان‌های کشور نیز سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان هستند.
مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: نیاز به برنامه‌ریزی و توجه خاص به نیازهای سالمندان است و معیشت و زندگی سالمندان، محیط سازی، حمایت‌های اجتماعی، ایاب و ذهاب شهری و.. نیاز به توجه ویژه دارد.
وی با اشاره به اینکه بیش از 95 هزار سالمند در استان داریم که 30 درصد هیچ گونه حمایتی ندارند افزود: در حال حاضر 12 مرکز روزانه ویژه سالمندان و 4 مرکز شبانه روزی با 800 تخت در استان در حال فعالیت هستند.
عفتی با اشاره به روز جهانی نابینایان و ناشنوایان بحث پیشگیری و توانمندسازی را دو اولویت مهم دانست و گفت: 45 هزار کودک در استان تحت معاینات چشم پزشکی قرار گرفتند و 4 هزار کودک دچار نقایص مختلف بینایی، 400 کودک مبتلا به تنبلی چشم بودند.
وی ادامه داد: ناشنوایان نیز شش هزار و 700 معلول ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش هستند که در سال گذشته 23 هزار کودک در سه رده سنی غربال شدند.
captcha