مردم ما حتی نخبگان قرآنی منطقه خود را نمی‌شناسد/ عدم تعریف جایگاه حافظان در جامعه
کد خبر: 3533497
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
برزگر:

مردم ما حتی نخبگان قرآنی منطقه خود را نمی‌شناسد/ عدم تعریف جایگاه حافظان در جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن كریم كشور با انتقاد از اینكه ما جایگاهی را برای حافظان قرآن در جامعه خود تعریف نكرده‌ایم، گفت: مردم ما حتی نخبگان قرآنی منطقه و استان خود را هم نمی‌شناسند چه رسد به اینكه سهمیه و جایگاهی برای آنان در جامعه تعریف كرده باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصور برزگر، رئیس هیئت امنای اتحادیه تشكل‌های قرآنی استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در پاسخ به اینكه جامعه قرآنی تا چه حد توانسته‌اند سهم خود را در عرصه فرهنگ ایفا كنند، گفت: قرآنیان تلاش خود را در عرصه اعتلای فرهنگ كشور انجام دادند؛ ما توانستیم حافظان قرآن متعددی را تربیت كنیم اما مسئله اینجاست كه اكنون چه جایگاهی برای حافظان قرآن در جامعه تعریف كرده‌اند و یا چه سهمیه‌ای به آن‌ها در عرصه فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دادند.
حافظان قرآن ما چه آینده‌ای خواهند داشت؟
وی با تأكید بر اینكه برای تربیت حافظ و قاری قرآنی باید عوامل تشویقی برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا افراد دیگر هم به این سمت سوق پیدا كنند، افزود:‌ امروز مشاهده می‌كنیم فرزندان فرهنگیان ما، یا فرزندان بسیجی و غیره ما در عرصه‌های مختلف دارای سهمیه هستند و امتیازاتی نظیر سهمیه به‌كارگیری در آموزش و پرورش یا كسر خدمت دارند، اما سئوال اینجاست ما چه امتیازی به حافظان و قاریان نخبه خود در جامعه داده‌ایم و این‌ها چه آینده‌ای خواهند داشت.
مردم ما حتی نخبگان قرآنی منطقه خود را نمی‌شناسد
برزگر با انتقاد از اینكه مردم ما حتی نخبگان قرآنی منطقه و استان خود را هم نمی‌شناسند چه رسد به اینكه سهمیه و جایگاهی برای آنان در جامعه تعریف كرده باشیم، گفت: جامعه قرآنی در جهت بهبود زیرساخت‌ها تلاش می‌كنند و امروز جامعه قرآنی سالم‌ترین جامعه كشور است اما كسی به این‌ها بهایی نمی‌دهد.
مدیر مؤسسه مكتب‌القرآن ثارالله(ع) با یادآوری فعالیت‌های مؤسسات قرآنی گفت: مؤسسات مردمی بدون هیچ چشم‌داشتی دارند به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌كنند چه دولت از آن‌ها حمایت كند چه نكند آن هم با این مشكلات اقتصادی كه امروز همه با آن‌ها درگیر هستیم.
نهادهای دولتی تنها زمانی كه به دنبال آمار هستند،‌ به سراغ مؤسسات مردمی می‌آیند
وی با تصریح اینكه متأسفانه سازمان‌ها و نهادهای مختلف تنها زمانی كه به دنبال ارائه آمار هستند به سراغ مؤسسات مردمی می‌آیند، گفت: این حافظان و قاریان قرآنی كه در جامعه تربیت شده است همگی به‌همت بخش‌های مردمی بوده است نه بخش دولتی و این‌ها با كمترین هزینه افتخارآفرین شدند؛ شما یك نخبه قرآنی را پیدا كنید كه به‌همت بخش دولتی تربیت شده باشد اما متأسفانه افتخارش برای این بخش است.
انتقاد از عدم رعایت جایگاه حافظان قرآن در تخصیص مبالغ ناچیزی تشویقی به حافظان قرآن
برزگر ادامه داد: ما در سال گذشته 80 حافظ كل قرآن كریم را مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه مكتب‌القرآن در شیراز تربیت كردیم اما چه كسی از اینان تقدیر كرد و یا حتی اگر كسی هم بخواهد از اینان تقدیر كنند، آن‌قدر مبلغ ناچیزی ارائه می‌دهند كه در شأن حاملان قرآن نیست و سئوال من این است كه آیا شأن یك حافظ كل قرآن تقدیم 10 هزار تومان به اوست؟!
حتی در مدارس هم به دانش‌آموزان قرآنی توجهی نمی‌شود
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن اظهار كرد: متأسفانه در مدارس و آموزش و پرورش هم به بچه‌های قرآنی بهایی داده نمی‌شود و به آن دانش‌آموزی كه قرآن را بلد است، كسی توجهی نمی‌كند اما اگر دانش‌آموزی دارای نمرات بسیار خوبی در رشته‌های دیگر علوم، ریاضی و غیره باشد همه گونه او را تشویق كرده و برای او كلاس‌های آموزشی و تشویقی و المپیادی برگزار می‌كنیم.
captcha