وظیفه مبلغان از نگاه قرآن
کد خبر: 3533706
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
آیت‌الله سبحانی تشریح کرد:

وظیفه مبلغان از نگاه قرآن

آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم وظیفه مبلغان در ماه محرم را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شفقنا نوشت: آیت الله العظمی سبحانی،  مرجع تقلید در انتهای درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به آغاز ایام تبلیغی ماه محرم به آیه ۳۹ سوره احزاب به بیان تکالیف مبلغان پرداخت و اظهار داشت:«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا».
او اولین تکلیف مبلغ را بیان پیامهای خداوند برشمرد و افزود: براساس آیه فوق، تکیه گاه منبر باید قال الله، قال الرسول، قال الامیر و… باشد چون کلمات قرآن و اهل بیت(ع) نورانیتی دارد که در مستمع ایجاد تحول می کند.
آیت الله سبحانی با تصریح به اینکه ۹۰ درصد افرادی که پای منبر می نشینند معتقدین به قرآن کریم هستند، افزود: اگر تکیه گاه شما قرآن و حدیث باشد بهتر می تواند در او اثر بگذارد البته این مانع از این نیست که انسان از کلمات علما، داستان، قصص و دانشهای امروزی استفاده کند اما اینها باید حاشیه باشد.
او به تفاوت خشیّت و خوف پرداخت و اذعان داشت: خشیّت نوعی ترس همراه با اعتقاد به عظمت طرف است اما خوف، صرفا ترس است بنابراین تکلیف دوم مبلغ، خشیّت الهی است.
این مرجع تقلید سومین تکلیف مبلغ براساس این آیه قرآنی را خشیّت داشتن برابر خداوند دانست و افزود: خشیّت اولا و بالذات مخصوص حق تعالی است که مبدا هستی است و انبیا و اولیا چون مبیّن پیامهای الهی هستند مامور به تکریم و تعظیم آنها هستیم و لذا تعظیم انبیا، یکی از وظایف ماست.
او با اشاره به فراز پایانی آیه بیان کرد: کتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی کتاب خوبی برای مبلغان می باشد و خوب است آن را همراه داشته باشید البته مبلغ باید گوش شنوا و چشم بینا داشته باشد که درد جامعه را ببیند و بشنود و بالای منبر دوا کند والا اگر بحث ما خارج از اوضاع کنونی باشد، تاثیرگذار نخواهد بود.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه دوای دردها در قرآن کریم است به سخن معروف حضرت علی(ع) درباره پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: بر اساس این سخن امام علی(ع) درباره پیامبر اکرم که فرمود:«طبیب الدوار بطبه» شما مبلغان در حکم طبیب دوّار هستید.
او با بیان اینکه هدف وهابیت حذف تشیّع است، ابراز داشت: امروز وهابیت بزرگترین دشمن اسلام است چون می دانند که روحانیت شیعه تنها افرادی هستند که مقابل استکبار و دشمنان می ایستند و بقیه شرایع اهل مسامحه و مماشات هستند.

captcha