تلاش کمیسیون فرهنگی برای تقویت حوزه خانواده در برنامه ششم
کد خبر: 3533721
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
آزادی‌خواه عنوان کرد:

تلاش کمیسیون فرهنگی برای تقویت حوزه خانواده در برنامه ششم

گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این کمیسیون در جریان رسیدگی به برنامه ششم توسعه برای تقویت حوزه خانواده در این برنامه گفت: بر اساس پیشنهاداتی که از سوی اعضاء مطرح شد، مباحث مربوط به سبک زندگی و جایگاه زن در خانواده به این لایحه افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از موضوعات مهمی که طی سال‌های گذشته به عنوان دغدغه مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی قرار گرفت موضوع خانواده بود؛ با توجه به اهمیت جایگاه خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد تأثیرگذار در جامعه، تقویت و استحکام این نهاد برای مصون نگه داشتن لایه‌های مختلف اجتماع از رذائل اخلاقی و سایر آلودگی‌های رفتاری و کرداری از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار می‌رود.

از همین رو سیاست‌های کلی خانواده طی ماه‌های گذشته تدوین و از سوی رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه ابلاغ شد. بندهای 16 گانه سیاست‌های کلی خانواده در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کند از خانواده در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و قانونی به صورت همه‌جانبه حمایت کند.

با توجه به قرابت زمانی ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده با بررسی لایحه برنامه ششم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت این برنامه می‌توانست در آینده و از زمان اجرای مفاد آن گام مهمی در تحقق برخی ساز و کارهای سیاست‌های کلی باشد، اما دو مسئله در این زمینه حائز اهمیت است؛ اول اینکه سیاست‌های کلی خانواده پس از تدوین و ارائه آن از سوی دولت به مجلس ابلاغ شده بود و دوم کلی بودن مواد برنامه ششم توسعه است.

سیاست‌های کلی خانواده زمانی ابلاغ شد که برنامه ششم توسعه در کمیسیون‌های تخصصی به سر می‌برد و نمایندگان در حال بررسی مفاد آن بودند. هر چند برنامه ششم توسعه اشارات اندکی به موضوعات خانواده داشت، اما به نظر می‌رسید با توجه به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب نیاز به الحاق موادی به برنامه ششم در حوزه خانواده بود. در این زمینه حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفت‌وگویی عنوان کرده بود «به کمیسیون فرهنگی مجلس مأموریت داده شده تا در حوزه خانواده کار کارشناسی انجام دهد و نتیجه را برای اعمال در برنامه ششم به کمیسیون تلفیق برنامه ششم منعکس کند».

اما موضوع دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد شاکله برنامه ششم توسعه است. برنامه‌ای که در 35 ماده تهیه شده و به نظر می‌رسد ظرفیتی برای پذیرش بندهای مورد اشاره در سیاست‌های کلی را نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با ایکنا، به این موضوعات اشاره داشته و در رابطه با عملکرد کمیسیون فرهنگی در رابطه با بررسی بندهای مربوط به خانواده در برنامه ششم توسعه گفت: کمیسیون فرهنگی دقت ویژه‌ای به موضوعات مربوط به خانواده در برنامه ششم داشت و پیشنهاداتی را نیز در این زمینه مطرح کرده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب و تطبیق مواد آن با پیشنهادهای کمیسیون فرهنگی متوجه شدیم که مواردی که پیگیری کردیم مانند توجه به سبک زندگی و حایگاه زن در خانواده منطبق با موضوعاتی است که ابلاغ شده است.

آزادی‌خواه با بیان اینکه لایحه برنامه ششم در حال حاضر در کمیسیون تلفیق برنامه ششم است، گفت: اعضای کمیسیون تلفیق در حال بررسی این برنامه هستند و اگر نظرشان این باشد که لایحه نیاز به توجه بیشتر به حوزه خانواده دارد، طبیعتاً کمیسیون فرهنگی طی برگزاری جلسات فوق‌العاده این کار را انجام خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به شاکله برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه به دلیل ظرفیت محدودی که دارد، قابلیت دربرگیری سیاست‌های کلی خانواده را ندارد؛ لایحه برنامه ششم توسعه به لحاظ محتوایی ضعیف‌تر از آن چیزی است که بتوانیم همه سیاست‌های کلی را در آن پیدا و یا به آن اضافه کنیم چرا که جای خالی زیادی مخصوصاً در حوزه مباحث خانواده و فرهنگی دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که دولت اراده‌ای برای اجرای سیاست‌های کلی خانواده ندارد بر همین اساس انتظار می‌رود دولت در قالب آیین‌نامه‌های داخلی و ابلاغ مأموریت به دستگاه‌های اجرایی در طول برنامه ششم از عملکرد خود در این حوزه دفاع خوبی داشته باشد.

آزادی‌خواه همچنین اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون فرهنگی در حوزه نظارتی یکی از مواردی که به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد داد عملیاتی شدن مفاد سیاست‌های کلی خانواده خواهد بود.

captcha