تهران سیاه‌پوش عزای سالار شهیدان می‌شود/ توصیه‌های سازمان زیبا‌سازی
کد خبر: 3533803
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
علیزاده:

تهران سیاه‌پوش عزای سالار شهیدان می‌شود/ توصیه‌های سازمان زیبا‌سازی

گروه جامعه: رئیس سازمان زیبا‌سازی شهر تهران ضمن اشاره به اجرای طرح‌های محرم در 700 سازه تبلیغاتی و همچنین نصب بیش از 8 هزار پرچم و المان برای سیاه‌پوشی محرم در سطح شهر تهران توصیه‌هایی را به هئیت‌های مذهبی داشت.

عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیبا‌سازی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برنامه‌های سازمان زیبا‌سازی در ماه محرم و آماده‌سازی شهر برای ورود به این ماه، گفت: برنامه‌های سازمان زیبا‌سازی در خصوص نصب و آماده‌سازی شهر از روز جمعه 9 مهرماه شروع می‌شود.

وی افزود: گرچه ماه محرم از جمله‌ ما‌ه‌هایی است که خود مردم اهتمام جدی به فضاسازی و برگزاری هیئات و سیاه‌پوش کردن و استفاده از کتیبه‌ها دارند؛ اما سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران نیز در فضا‌سازی مناسبتی مانند مناسبت‌های دیگر شهر را متناسب با فضای محرم خواهد کرد.

علیزاده ادامه داد: بخشی ازساز‌ه های تبلیغاتی سازمان زیبا‌سازی که در سطح شهر تهران وجود دارد به طرح‌های گرافیکی متناسب با قیام عاشورا و بخشی دیگر تصاویر متناسب با محرم که از برگزیدگان جشنواره‌های مختلف انتخاب شده‌اند اختصاص پیدا می‌کند. در برخی دیگر از سازهای تبلیغاتی تصاویر آداب و رسوم عزاداری قومیت‌های مختلف ایران را نصب می‌کنیم.

رئیس‌ سازمان زیبا‌سازی، گفت: پرچم‌های سطح شهر، چه پرچم‌هایی که بر روی پل‌های عابر پیاده و چه پرچم‌های بزرگی که در سطح شهر وجود دارد همزمان با آغاز ماه محرم و تا پایان ماه صفر برای عزای سرور و سالار شهیدان مشکی خواهد شد. همچنین یک‌سری از القاب و پیام‌های امام‌حسین(ع)، روی این پرچم‌ها چاپ و منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به نصب المان‌های عاشورایی در سطح شهر تهران، گفت: یک‌سری از المان‌های موقت، کتل و مناسباتی که برگرفته از مضامین عاشورا و قیام امام حسین(ع)، است در سطح شهر کار می‌کنیم و همچنین کمک‌هایی را برای فضا‌سازی در سطح مناطق، مساجد، حسینه‌ها و تکایا انجام‌ می‌دهیم.

علیزاده در ادامه با اشاره به توصیه‌هایی به هیئات مذهبی، خاطرنشان کرد: هدف از قیام امام حسین(ع) این نیست که حق کسی تضعیف شود، اما معمولا با شروع ماه محرم هیئات مذهبی اقدام به نصب داربست، سقا خانه‌های نذری و ایستگاه‌های صلواتی می‌کنند که ما هرسال این خواهش را از آنها داریم که با توجه به اینکه در فصل پاییز قرار داریم و امکان وزش باد شدید وجود دارد، یک‌سری از داربست‌ها و طاق نصرت‌هایی که هیئات ‌برای فضا‌سازی و با نیت خیر می‌زنند، به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی باعث صدمه زدن به اموال بیت‌المال، خودروها و مردم آن مناطق می‌شود، لذا خواهش می‌کنیم که از سوی هیئات این موضوع رعایت شود.

رئیس‌ سازمان زیبا‌سازی ادامه داد: با توجه به خطرات موجود، از هیئات مذهبی درخواست می‌کنیم 2 موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. یکی اینکه از نصب و درج تصاویر، احادیث و تمثال‌هایی که در شان محرم و امام حسین(ع) نیست استفاده نکنند و از تصاویری که مناسب فضای شهری نیست دوری کنند که حتی مورد نهی علما و روحانیون هم قرار گرفته است.

وی افزود: موضوع بعدی توجه به امنیت سازه‌‌ها و المان‌هایی است که برای نذری دادن، ایستگاه صلواتی و اطلاع‌دادن برپا می‌کنند. لذا باید در نصب و ساخت آنها دقت کامل را به خرج دهند و در این زمینه‌ها رعایت حق ناس را هم داشته‌اند تا از آسیب احتمالی هم در امان باشند.

علیزاده در ادامه از آماده‌سازی 700 سازه تبلیغاتی سطح شهر تهران برای نصب تصاویر عاشورایی و محرم خبر داد و گفت: این سازها متشکل از بنر، بیلبورد، سازه‌های کوچک پرتابل و سایر قسمت‌ها است که به موضوعات محرم اختصاص داده‌ایم. همچنین نزدیک به 8 هزار پرچم کوچک را بر روی پل‌های عابر پیاده نصب و 72 پرچم پایه بلند که بالای 70 متر است و به نیت 72 شهید کربلا ساخته شده در میادین اصلی تهران نصب می‌کنیم.

رئیس‌ سازمان زیبا‌سازی در پایان افزود: المان‌های عاشورایی نیز بر اساس، شرایط و بررسی‌هایی که برای جانمایی آنها صورت گرفته با یک جانمایی مناسب در سطح شهر کار خواهند شد.

captcha