قرآن کریم در نقطه اتکال علوم بشری نقش به سزایی دارد
کد خبر: 3533914
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
پیام رئیس جهاددانشگاهی به همایش سلامت از دیدگاه قرآن:

قرآن کریم در نقطه اتکال علوم بشری نقش به سزایی دارد

گروه اجتماعی: رئیس جهاددانشگاهی با ارسال پیامی به همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم گفت: قرآن کریم در نقطه اتکال علوم بشری نقش به سزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)  از خراسان شمالی، در متن پیام حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به این همایش آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین

ضمن عرض سلام و خیرمقدم به همه حضار گرامی اساتید گرانقدر و دانشجویان عزیز، امیدواریم این جلسات گامی در جهت کاربردی کردن قرآن کریم در زندگی با هدف متعالی کردن زندگی انسانها قرار بگیرد، ان شاءالله.

اگر در آیات قرآن کریم کتابی آسمانی اسلام بیندیشیم پی می بریم که اسلام به موضوع «سلامت» بسیار اهمیت داده است؛ حتی می توان گفت سنگ بنای اسلامی بر سلم و صلح بنا شده است.

قرآن به عنوان منبعی قابل رجوع در همه زمینه ها، انسان را به سوی راه‌های سلامت رهنمود می‌کند و این جامعیت کتاب آسمانی قرآن سبب شده تا ارتباط تنگاتنگی با علوم مختلفی مانند علوم تجربی، علوم تربیتی و همچنین طب داشته باشد، این می طلبد که پژوهش هایی برای روشن شدن هر چه بیشتر این مطلب انجام بگیرد.

البته در همین راستا مطالعاتی صورت گرفته است و این بررسی پیشینه، دیرینه دارد. در واقع قرآن کریم علاوه بر ارائه برنامه جامع زندگی یک مسلمان در جامعه اسلامی به عنوان نقطه اتکال علوم بشری می تواند نقش داشته باشد؛ به طوری که حتی با مراجعه با آن می توان تأییدی بر علم یافت.
لازم به ذکر است برخی از این علوم در بطن قرآن است و نیاز به تفسیر دارند تا به شکل تجربی و طبیعی آن درآید. در چند سال اخیر کتاب آسمانی به کمک علم طب آمده است تا مشکلات آن را حل نماید.

مطالعات و بررسی های فراوانی پیرامون این مسأله و ارتباط قرآن و طب صورت گرفته است. در اینجا پژوهش های میان رشته ای نمود پیدا می کند، پژوهش های میان‌رشته‌ای به حوزه‌های نوین در دانش اشاره دارد که بیش از یک زمینه محض دانش را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

این مطالعات و پژوهش‌ها فرصتی به پژوهشگر می دهد تا از مرزهای سنتی یک رشته از دانش عبور کند و رشته‌های گوناگون دانش را در راه رسیدن به نتیجه مطلوب فراهم کند. به عبارت دیگر، یک حوزه میان‌رشته‌ای، عبارتست از «تلفیق دانش، روش و تجارب دو یا چند حوزه علمی و تخصصی برای شناخت و حل یک مسئله پیچیده و یا معضل اجتماعی چندوجهی».

در یک فعالیت علمی میان‌رشته‌ای، متخصصان دو یا چند رشته و تخصص علمی در ارتباط با شناخت، حل، و یا تحلیل یک پدیده، موضوع و یا مسئله معمولاً پیچیده و واقعی با یکدیگر تعامل و همکاری علمی می‌کنند؛ بنابراین، فعالیت‌های علمی میان‌رشته‌ای زمانی معنا پیدا می‌کنند که شناخت و فهم علمی و دقیق پدیده یا مسئله‌ای پیچیده یا ناشناخته که از ظرفیت و دانش یک رشته و یا تخصص خارج است، هدف باشد.

ضرورت مطالعات قرآنی با رویکرد میان‌رشته‌ای از آنجا اهمیت دارد که گستردگی مباحث قرآن بسیار زیاد است و از آنجا که قرآن کریم دارای لایه‌های متعدد، گسترده و پیچیده‌ای است بنابر این نمی‌توانیم با یک رشته علمی مطالعه آن را دنبال کنیم.

پژوهش‌های میان رشته ای که با محوریت قرآن و سلامت انجام می گیرد می‌توانند با بررسی دستورات قرآنی، حوزه سلامت را غنی سازی کند.

این مساله سبب شده که پرداختن به قرآن و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای در دستور کار قرار گیرد تا بیشتر بتوانیم در جهت تعمیق مباحث و پژوهش‌های این حوزه کار کنیم. همچنین در راستای منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و به منظور اشاعه و گسترش مطالعات میان رشته ای در زمینه قرآن و ایجاد بستری مناسب برای کاربردی کردن مفاهیم، فرهنگ و پژوهش های قرآنی در سطوح مختلف سازمان ها و مؤسسات و همچنین انتشار نتایج پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم به همت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشجویان کشور(جهاد دانشگاهی) پایه ریزی و راه‌اندازی شده است.

captcha