کتب آموزشی مدارس باید بیشتر به ابعاد معنوی انسان بپردازد
کد خبر: 3533964
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸

کتب آموزشی مدارس باید بیشتر به ابعاد معنوی انسان بپردازد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک استاد دانشگاه گفت: کتب آموزشی مدارس باید بیشتر به ابعاد معنوی انسان بپردازد و نوجوانان را با ابعاد معنوی انسان ها بیشتر آشنا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، دکتر محمد مهدی اصفهانی در کارگاه تخصصی چگونگی بهره‌گیری از رهنمودهای قرآن و عترت در برنامه‌ریزی خدمات جامع سلامت که امروز، 7 مهر در حاشیه همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم در بجنورد برگزار شد، گفت: کسانی‌که از خداوند تبعیت کنند خدا راه سلامت را به آن‌ها نشان می‌دهد که این سلامت شامل سلامت جسم، روح، روان و اجتماع است.
وی با بیان اینکه آیات قرآن، عظیم، بی‌همتا، زاینده و الهام‌بخش است، تاکید کرد: با تاسی از این آیات می‌توان حرف‌های نو گفت و لازمه اعتدال آگاهی و مصلحت اندیشی اقتضا می‌کند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از این دریای عظیم را ببریم.
اصفهانی با اشاره به اینکه محور بحث همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم آدم است، تصریح کرد: تامین حفظ و ارتقای سلامت انسان‌ها این سوال را مطرح می‌کند که انسان از چه دانشی کمک بگیرد تا به این مسیر وارد شود.
وی با بیان اینکه دانش پزشکی است که راهکار رسیدن به سلامت را طراحی کرده است، یادآور شد: این یک نظام اندیشه است و نتیجه آن دستیابی به انسانی‌ترین و شایسته‌ترین خدمات پزشکی برای همه انسان‌ها است.
این استاد دانشگاه با طرح سوالی که انسان کیست؟ سه حیطه حیات را زندگی نباتی، حیوانی و ماورای طبیعی عنوان کرد و گفت: برخی از واکنشات بدن انسان در حیطه نباتی است، حیطه حیات حیوانی که بدن انسان و حیوان از موادی ساخته شده و واکنش‌هایی اتفاق می‌افتد که مشترک است اما در حیطه سوم ماورای طبیعی و ملکوتی انسان رقیبی ندارد.
اصفهانی با بیان اینکه در حیطه ماورای طبیعی فرشتگان نیز حضور دارند اما در محدوده خود هستند و هریک جایگاه خاصی دارند، خاطرنشان کرد: در زمان معراج پیامبر اسلام، جبرئیل که مقرب فرشتگان الهی است با پیامبر همراهی کرد اما در مرحله ای عنوان کرد من دیگر نمی‌توانم جلوتر بیایم و از تجلی عظمت الهی می‌سوزم اما این عرصه برای انسان نامحدود بود و نبی مکرم اسلام به تنهایی مسیرش را ادامه داد.
وی با اشاره به اینکه در پزشکی موضوع بحث، انسان است یادآور شد: انسان هویت زیست‌شناختی و فیزیولوژیکی دارد اما در سال‌های گذشته بعد معنوی نیز مطرح شده است.
وی با بیان اینکه در مکاتب الهی بخش عمده انسان، زندگی معنوی و روحانی است، افزود: انسجام زندگی انسان به روحانیت و بعد روحانی بر می‌گردد نه تغییرات مداوم بدن.
اصفهانی با اشاره به اینکه عده‌ای از انسان‌ها از زمان انعقاد نطفه حیاتشان آغاز می‌شود تا زمان باز ایستادن قلب و نفس، اظهار کرد: در زندگی مکاتب الهی بعد معنوی نقش عمده‌ای دارد، در دیدگاه نخست نیاز انسان دسترسی به رفاه و امکانات اجتماعی است اما در دیدگاه دوم این موارد لازم است اما به آن اکتفایی نمی‌شود و همزمان به مسائل ماورایی نیز اهمیت می‌دهند.
وی با بیان اینکه انسان با مراجعه به قرآن اینگونه دیده می‌شود که انسان کامل، غایت مقصود آفرینش است، تصریح کرد: بنا به گفته خداوند که ای انسان همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم آفریدم، اشاره به بعد معنوی حیات انسان دارد.
اصفهانی با یادآوری این نکته که تکامل انسان تدریجی است، افزود: در ابعاد جسمی و معنوی انسان می‌تواند خلیفه الله باشد زیرا انسان با فطرت خداجو آفریده شده است.
وی با اشاره به انواع نفس  در وجود انسان، اظهار کرد: نفس توجیه‌گر انسان، خطرناک‌ترین نفس در انسان‌ها است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: انسان امانت‌دار الهی است، پیش به سوی خداوند می‌رود و آرامش پایدارش با یاد خدا برقرار می‌شود.
اصفهانی یادآور شد: در کتب درسی و محیط آموزشی دنباله‌روی خطی باشیم که ابعاد معنوی انسان به صورت جامع‌تر تشریح شود و در این زمینه باید کتب آموزشی مدارس بیشتر به ابعاد معنوی انسان بپردازد.
وی با اشاره به اینکه خداوند بزرگی که در عالم هستی نمی‌گنجد، در دل انسان مومن جای دارد، انحراف از فطرت سقوط اخلاقی، نداشتن پشتوانه، احساس اضطراب و بی‌پناهی را عامل دوری از یاد خداوند ذکر کرد.
وی با اشاره به اینکه هر موجود زنده محصول دو عامل وارثت و محیط است، تصریح کرد: دانش روز بحث دی ان ای را مطرح می کند اما آیا انسان محکوم به ژنتیک و محیط است؟
اصفهانی گفت: قرآن می‌فرماید ای پیامبر بگو هرکسی بنا بر شاکله خود عمل کند، با تاسی از این آیه می‌توان دریافت که انسانی که نهادینه شده در رفتارش خوش زبان است.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم از کلمه قلب سلیم آیه‌هایی داریم که اشاره شده است کسی‌که قلب سلیم دارد به رستگاری می‌رسد، یادآور شد:  منظور این آیات قلب عضلانی نیست بلکه هر موجودی با فطرتی الهی متولد می‌شود.
وی با بیان اینکه در ادیان الهی به‌ویژه اسلام، اصرار شده که همه انسان‌ها از زوجی به نام آدم و هوا به دنیا آمده اند، تصریح کرد: این آیات نشان می‌دهد انسان‌ها برتری نسبت به یکدیگر در منشاء هستی ندارند و همه از یک منشاء اند اما ممکن است به بیراهه روند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گناه قلب سلیم را مریض می‌کند و راهکار درمان آن توبه است.
اصفهانی اضافه کرد: نقطه مقابل قلب سلیم، قلب مریض است و حیات طیبه مصادیقش در قرآن و روایات قناعت و عدم اصراف، سلامت جسم و جان، بیم و امید متعادل، عفاف و کفاف آزادگی و عزت، بندگی خداوند و بنده شکم و پول و مال شهوت نبودن و اهل محبت بودن است.
همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم امروز 7 مهر در خراسان شمالی آغاز به کار کرد و فردا به کار خود پایان می‌دهد.
captcha