در صورت کوتاهی ما، غربی‌ها قرآن و مذهب را برایمان تفسیر می‌کنند
کد خبر: 3533966
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲

در صورت کوتاهی ما، غربی‌ها قرآن و مذهب را برایمان تفسیر می‌کنند

گروه فعالیت های قرآنی: رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی از محققان و پژوهشگران علوم قرآنی خواست تا به صورت تخصصی‌تر در علوم این حوزه تحقیق کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، علی منتظری در آئین افتتاحیه همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم با اشاره به اینکه باید برای مطالعات میان رشته‌ای به حوزه قرآن کریم وارد شویم، اظهار کرد: محققانی که در حوزه‌های علوم قرآنی کار می‌کنند در زمینه روش‌شناسی تحقیقات بیشتر دقت کنند زیرا در این حوزه تفاوت گفتمان بسیاری وجود دارد.
وی با بیان اینکه باید در مرحله نخست به این سوال پاسخ دهیم که مطالعه قرآنی چیست، خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف پژوهشی را در حوزه علوم سلامت دنبال می‌کنیم که محققان از این روش‌ها نمی‌توانند کمک بگیرند زیرا در این حوزه از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی وام گرفته‌ایم.
منتظری پژوهش را پاسخی روشن به یک سوال ساده که این پاسخ باید روشمند و بر اساس یک روال علمی باشد، توصیف کرد و گفت: اگر عادی به هر سوال پاسخ دهیم، این کار نامش پژوهش نیست.
وی روش‌های مطالعه را به سه بخش مطالعات کمی، کیفی و تلفیقی تقسیم کرد و از محققان علوم قرآنی خواست تا مسیر خود را مشخص کنند که در کدام‌یک از این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.
وی با انتقاد از اینکه در برخی مقالات  ارسال شده به همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم، روش مطالعه‌ای مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: روش مطالعه مهم است و نشان می‌دهد چگونه به سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.
منتظری اضافه کرد: با سوال یا تحقیقات کیفی که عمق مطالب اهمیت دارد و یا از ترکیب هر دو روش باید به پاسخ رسید.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه روش های مطالعه، مطالعات تجربی، مداخله‌ای و مطالعات مشاهده‌ای هستند، یادآور شد: مطالعات تجربی به دو بخش مطالعات میدانی و بالینی تقسیم می‌شود .
منتظری یادآور شد: مطالعات کیفی آن دسته از مطالعات است که عدد و رقم نقشی ندارد، پاسخ چرا، چه وقت و چگونه با عدد نیست و بر اساس تجربیات زندگی انسان به دست می‌آید.
وی روایت پژوهشی، پدیدار شناختی، مطالعات موردی، زمینه ای و قوم‌نگاری را از انواع مطالعات کیفی ذکر کرد و گفت: این موارد شامل مشاهده، مصاحبه، روش دلفی، بحث گروهی و بررسی متون پژوهشی و شواهد علمی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه پژوهشگران قرآنی باید بگویند از چه روشی در مطالعات خود استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که آیه‌ای معنا شود و در ادامه بگوییم که قرآن را تفسیر کرده‌ایم.
دبیر علمی همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم یادآور شد: اگر می‌خواهیم در فضای علمی موضوعی را مطرح کنیم، باید یکی از روش‌های مطالعه را انتخاب کرده و بعد به تفسیر آیه‌ای بپردازیم که برای نمونه چگونه ذکر خدا باعث آرامش دل‌ها می‌شود.
منتظری با اشاره به اینکه روش تحقیق کمی دشوار است، تصریح کرد: پس از گذشت سال‌ها از انقلاب وقت آن رسیده که با کمک حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان و برجستگان در این زمینه نوآوری ایجاد شود و محققان کشور در فضای ادبیات جهانی حضور یابند.
وی با اشاره به اینکه امروز مجله "سلامت و مذهب" چاپ می شود و ناشر آن در انگلستان زندگی می‌کند و یا مجله‌ای دیگر با عنوان "سلامت روان مسلمانان " که ناشر آن امریکایی است، اضافه کرد: اگر کوتاهی کنیم، قرآن و مذهب را برایمان تفسیر می‌کنند و امروز متاسفانه در برخی حوزه‌های علوم انسانی حرف آن‌ها تکرار می‌شود که نباید مفسران و پژوهشگران کشورهای اسلامی این صحنه را به آن‌ها واگذار کنند.
وی یادآور شد: متاسفانه امروز غربی‌ها در حوزه‌های علوم‌انسانی با کوتاهی دانشمندان و پژوهشگران اسلامی، فرهنگشان را تا حدودی تحمیل کرده‌اند.
دکتر منتظری از پژوهشگران جوان با انگیزه که دسترسی به امکانات دارند خواست تا در عصر ارتباطات و تکنولوژی روز، به تحقیق و مطالعه بپردازند.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود پژوهشگران جوان با مطالعات گسترده گامی به سوی جلو بردارند و در قدم‌های قبلی نمانند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای حضور در ادبیات و علوم جهانی گام برداریم، گفت: با این روش پژوهش و مطالعه نمی‌توان حرفی برای گفتن داشت، باید با روش تحقیق آشنا شویم تا بتوانیم این گنجینه علم و نور را در صحنه‌های بین المللی نمایش دهیم.
منتظری اظهار امیدواری کرد تا با برگزاری اینگونه همایش‌ها و با استفاده از روش‌ها در خدمت قرآن، معارف قرآنی را هر روز بیشتر از گذشته گسترش دهیم.
احسان عباسی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی و رئیس همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش، تعداد مقالات رسیده را 200 عنوان و مقالات برگزیده را 93 مقاله ذکر کرد.
وی افزود: در قالب این همایش 4 پنل تخصصی قرآن و سلامت روانی، قرآن و سلامت معنوی، قرآن و سلامت جسمی و قرآن و سلامت اجتماعی و همچنین سه کارگاه تخصصی برگزار می‌شوذ.
وی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش علمی تخصصی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین همایش‌هایی به تولید علم در این حوزه کمک کند.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این همایش اظهار کرد: متدولوژی تحقیق در دنیا مشخص بوده بنابراین باید متدولوژی تحقیق براساس منابع علمی مورد توجه قرارگیرد.
دکتر فریمان ابراهیم‌زاده با اشاره به انجام تحقیق میدانی در یکی از بیمارستان‌های استان، ادامه داد: در این تحقیق برای دو گروه گواه و شاهد عمل جراحی انجام شد که در آن شدت درد در بیماران مورد پایش قرار گرفت.
وی ادامه‌داد: در این تحقیق میدانی نتیجه‌ اینگونه به‌دست آمد که برای بیمارانی که صوت قرآن پخش شد، میزان شدت درد نسبت به دیگران کاهش یافته بود.
ابراهیم‌زاده افزود: از این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که قرآن دارای ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه سلامت جسم و جان است
در این همایش همچنین پیام دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی توسط  احسان عباسی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی قرائت شد.
همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم عصر پنجشنبه 7 مهر 95 به کار خود پایان می‌دهد.
captcha