تحلیل «احمد ابوالقاسمی» از مسابقات قرآن کرواسی/ حق ایران در رشته حفظ ضایع شد + فیلم و عکس
کد خبر: 3534937
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳

تحلیل «احمد ابوالقاسمی» از مسابقات قرآن کرواسی/ حق ایران در رشته حفظ ضایع شد + فیلم و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمد ابوالقاسمی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی به هنگام بازگشت همراه با هادی موحدامین، قاری برتر این رقابت‌ها به کشور، ضمن ارائه تحلیلی از این مسابقات، گفت: حق نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ این مسابقات به دلیل برخی غرض‌ورزی‌ها ضایع شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هادی موحد امین، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز دو‌شنبه، 12 مهرماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال تیم خبری ایکنا و نیز حسن مهری، رئیس اداره مسابقات کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه، همچنین مجید زکی‌لو، قاری و مدرس قرآن کریم و جمعی از دوستداران و خانواده موحدامین قرار گرفت. برای مشاهده فیلم استقبال از قاری ایرانی اینجا را کلیک کنید.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم که به عنوان داور به این دوره از مسابقات اعزام شده بود، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) طی گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در رابطه با تحلیل این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با بیان اینکه حضور ما در این مراسم و مسابقات خیلی ارزشمند و در حقیقت اثبات تسلط بچه‌های ما بر قرآن است، اظهار کرد: این امر نشان دهنده این است که فعالیت‌های قرآنی در کشور ما جدید، بخشنامه‌ای و نامه‌نگاری نیست و از قدیم نهادینه شده و تلاوت قرآن در خون بچه‌های ما جا دارد که این به سال‌ها برگزاری جلسات قرآن از قدیم‌الایام تاکنون در کشور ما برمی‌گردد.


هادی موحد امین

وی در ادامه افزود: در مورد برگزاری این مسابقات نیز باید اشاره کرد که در این دوره تفاوت زیادی که بین قاری کشور ما و قاریان دیگر کشورها وجود داشت برای همه جالب بود و نماینده کشور ما تنها قاری بود که در میان تلاوت قرآن تشویق شد و این امر بدین علت بود که خواندن و تلاوت وی با دیگر تلاوت‌ها خیلی تفاوت داشت.

ابوالقاسمی در ادامه بیان کرد: هنگامی که نمایندگان کشورمان در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن برای تلاوت در جایگاه قرار می‌گرفتند، مسجد محل برگزاری مسابقات، جمعیت بیشتری را به خود می‌دید و همه منتظر بودند که ببینند که این نشان‌دهنده قدرت نمایندگان ایران است.

قاری بین‌المللی قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه همانطور که در رشته‌های ورزشی مردم می‌دانند که برای مثال کشوری در یک رشته ورزشی قوی و قدرتمند است، اظهار کرد: در این مسابقات نیز مردم و حضار همگی به قدرت نمایندگان کشور ما اذعان داشتند.

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در ادامه با اظهار تأسف از برخی غرض‌ورزی‌ها در این مسابقات، بیان کرد: امسال نیز در این مسابقات این اتفاق افتاد و متأسفانه مشاهده شد که در رشته حفظ قرآن با اینکه شاید می‌شد به راحتی هفت الی هشت نمره اختلاف بین حافظ ایرانی و حفاظ کشورهای دیگر قائل شد، غرض ورزی برخی اجازه نداد تا شرکت‌کننده کشورمان حتی به مقام سوم دست پیدا کند و با اینکه نمره وی نیز سوم مشترک بود، برخی به بهانه‌های واهی اجازه ندادند که ایشان حتی جایزه بگیرد.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه این امر برای ما بسیار ناراحت کننده بود، ادامه داد: برای ما این خود نوعی پیروزی است؛ چراکه وقتی کشوری در دنیا موفق می‌شود، دشمن نیز زیاد دارد. این کینه‌توزی از طرفی نشان دهنده قدرت بچه‌های ما در مسابقات است و از طرفی نیز تأسف‌بار است که چرا در مسابقات بین‌المللی به‌ویژه از نظر داوری چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در ادامه در مورد سطح داوری این مسابقات نیز با بیان اینکه سطح داوری در این مسابقات متوسط بود، اظهار کرد: در این دوره طی قراری که با برخی از داوران گذاشته شد، مقرر شد تا با سفر چند نفر از داوران ما یا ایشان به ایران به مدت یک هفته، برنامه تکمیل آئین‌نامه‌ آن‌ها انجام شود.

وی افزود: آئین‌نامه‌ خیلی ساده‌ای در مسابقات قرآن کرواسی وجود داشت که برای مسابقات بین‌المللی تناسب خیلی خوبی نداشت که امر تکمیل آئین‌نامه ایشان ان‌شاءالله طبق قراری که آنجا داشتیم پیگیری خواهد شد و احتمالا یک دوره آموزش یک هفته‌ای برای تطبیق آئین‌نامه‌های آن‌ها با آئین‌نامه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

ابوالقاسمی در ادامه با بیان اینکه البته آئین‌نامه‌های کشور ما نیز بیش از شش ماه پیش با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف تنظیم شد، افزود: آئین‌نامه ایران به گونه‌ای تنظیم شده است که در سطح جهان مورد قبول همگان است.

هادی موحد امین نفر اول کرواسی

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با بیان اینکه باید یک نوع فدراسیون و یا نهادی در جهان تشکیل شود که آئین‌نامه‌ها و داوری‌ها یکسان باشد، ادامه داد: در این صورت، تعالیمی که قرار است به نفرات اعزامی کشور برای حضور در مسابقات بین‌المللی ارائه شود، قابل پیش‌بینی و مشخص خواهد بود و نمایندگان ما از پیش می‌دانند که چطور باید در مسابقات ظاهر شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه در هر صورت ظاهر شدن نمایندگان ما در مسابقات بین‌المللی خیلی ویژه و خاص است، اظهار کرد: تلاوت رضا نژادتبریزی، حافظ ایرانی در این مسابقات کاملا بدون غلط بود و حتی وقتی تلاوت وی به پایان رسید، تمام حضار به وی تبریک گفتند ولی در کمال ناباوری نماینده قطری که دو بار نیز غلط خوانده بود، اول شد و این به دلیل این بود که داوران رشته حفظ از قطر و عربستان بوده و اعمال نفوذ کردند.

ابوالقاسمی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نمایندگانی که از کشور به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند شرایط خوبی دارند، گفت: مشکل اصلی فقط در مورد آئین‌نامه‌ها است که گاهی در برخی از کشورها برای مثال تعریفی که ما از قرائت قرآن داریم، وجود ندارد و در این کشورها با دید خاص خود می‌نگرند و نمره می‌دهند که شاید همیشه نیز در این زمینه غرض‌ورزی نباشد و مشکلات پیش آمده به اختلاف دیدگاه‌ها برگردد.

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی افزود: در این زمینه اگر بتوان آئین‌نامه‌ای ثابت در جهان حاکم کرد که هم‌اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است و شاید ظرف 10 سال آینده نیز این حرکت قطعی شود و یک هیئت نظارت جهانی نیز بر عملکرد داوران نظارت کند، مشکلات رفع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تلاوت نماینده کشورمان در رشته حفظ قرآن این مسابقات، اظهار کرد: به نظر من قطعا ایشان باید رتبه اول را به دست می‌آورد؛ چراکه هیچ‌گونه غلطی در اجرای وی وجود نداشت. حافظ قطری که رتبه اول را کسب کرد، در تلاوت خود دو بار غلط و با صدایی گرفته تلاوت کرد در حالیکه نماینده ما با صدایی رسا، بدون غلط و زیبا همراه با اجرای مقامات متنوع تلاوت کرد ولی با غرض‌ورزی برخی نتوانست به عنوان نفر اول انتخاب شود. این امر بدان دلیل است که نفوذ عربستان و قطر در این مسابقات کاملا مشهود بود و چون تقریبا بودجه مسابقات را نیز این کشورها تأمین می‌کنند، نفوذ فراوانی در داوری داشتند.

احمد ابوالقاسمی

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: باید طوری عمل کنیم که حضور نمایندگان ما موجب سوءاستفاده دیگران برای بزرگ کردن مسابقاتشان نباشد.

همچنین، هادی موحد امین، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی و نفر اول این مسابقات در رشته قرائت نیز در گفت‌وگوبا خبرنگار ایکنا با بیان اینکه خداوند متعال را شاکریم که توفیق داد تا رتبه اول این مسابقات به نماینده جمهوری اسلامی ایران اختصاص پیدا کند، گفت: این مسابقات در واقع اولین دوره‌ای بود که در کرواسی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شد و بالطبع دارای نواقصی در زمینه اجرا نیز بود.

وی در ادامه با بیان اینکه مسابقات در مجموع خوب بود و با اینکه بنده آن‌چنان که باید از تلاوت خود راضی نبودم، اظهار کرد: الحمدلله با تمام این موضوعات بازهم تفاوت در حدی بود که رتبه اولی را به نماینده جمهوری اسلامی ایران بدهند.

موحد امین در رابطه با سطح داوری این مسابقات نیز تصریح کرد: نمراتی که برخی از داوران این مسابقات به نمایندگان اختصاص داده بودند، بسیار عجیب بود و می‌توان گفت که اگر استاد ابوالقاسمی در این مسابقات حضور نداشتند، شاید به راحتی حق نماینده ایران ضایع می‌شد.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی در ادامه در رابطه با آئین‌نامه این دوره از مسابقات نیز با اشاره به اینکه متأسفانه این مسابقات دارای آئین‌نامه مدون و مشخصی نبود، تصریح کرد: عدم وجود آئین‌نامه مشخص یکی از نواقص این مسابقات بود که مشکلاتی را برای متسابقان به وجود آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد 50 نفر از 25 کشور در این مسابقات حضور داشتند، در مورد استقبال مردمی از این مسابقات نیز با اشاره به اینکه استقبال مردم در این مسابقات قابل مقایسه با مسابقات بین‌المللی کشور ما نیست، اظهار کرد: اما با توجه به اینکه تعداد مسلمانان کشور کرواسی نزدیک به سیصد هزار نفر است، نسبت به این اقلیت مسلمان در کرواسی، جمعیت خوب و قابل توجهی در محل برگزاری مسابقات حضور پیدا می‌کردند.

هادی موحد امین

موحد امین در ادامه با اشاره به استقبال خوب مسئولان و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران از تیم اعزامی به مسابقات کشور کرواسی، بیان کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران هم در مراسم افتتاحیه و هم در مراسم اختتامیه این مسابقات حضور داشت و استقبال خیلی خوبی نیز از تیم اعزامی کشورمان داشت.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی در ادامه با اشاره به سطح متسابقان این دوره از مسابقات نیز با بیان اینکه سطح این متسابقان خیلی بالا نبود، افزود: اگر این رقبا در ایران بودند و مسابقه می دادند، حداقل پانزده نمره با بنده اختلاف داشتند، اما در این مسابقات با این مدل داوری، اختلافات سه یا چهار نمره بود در حالیکه واقعا اختلاف بنده با این‌ها خیلی بیشتر بود.

وی در ادامه در مورد نحوه رفتار مسئولان برگزاری مسابقات و نیز متسابقان با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: رفتار خوبی با نمایندگان کشورمان در این مسابقات وجود داشت و در این زمینه مشکلی برای ما ایجاد نشد.

در پایان ضمن یاد کردن از رضا نژادتبریزی، نماینده کشورمان در رشته حفظ قرآن کریم این مسابقات، با اشاره به اینکه حق ایشان در مسابقات تضییع شد، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل این امر نیز عدم حضور استاد ابوالقاسمی در بین داوران رشته حفظ بود که این مسئله باعث شد تا داوران این رشته حق وی را ضایع کنند.

رضا نژادتبریزی، صبح فردا وارد کشورمان می‌شود.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

captcha